Februari 2022

Wim Wiegant  ·  26 maart 2022  22:22, gewijzigd 26 maart 2022  22:25

Ik had - eerlijk gezegd - al gedacht dat er wel reactie zou komen op mijn beperkte lijstje met grensoverschrijdende gevallen. Volgens mij zijn er vast nog veel meer. Zo zijn alle gevallen die hierboven worden genoemd mij onbekend...
Daarvoor natuurlijk weer dank...

Overigens is Marc Overmars zelf er inmiddels ook één...!

Jan Hein van Steenis  ·  26 maart 2022  10:58, gewijzigd 26 maart 2022  11:00

Er zijn natuurlijk veel grensoverschrijdende gevallen, maar het gebeurt minder vaak dat je moet wachten tot hij aan de voor jou goede kant gaat zitten... Twee gevallen aan de oostgrens:

De Iberische Tjiftjaf bij Belfeld in 2001 zat voortdurend in Duitsland. Ik heb braaf gewacht tot hij de grens overvloog bij grenspaal 435, maar ik neem aan dat veel mensen hier niet zo goed op de kaart hebben gekeken.

De Arendbuizerd bij Netterden in 2018 bleef net zo stug in Duitsland (waar een mooi weidegebied ligt, terwijl de Nederlandse kant van de grens een agrarische woestenij is), maar ook daar werd mijn geduld beloond.

En nóg een meeuw aan de zuidgrens: de Dunbekmeeuw van het Zwin (2007).

Marcel Pomp  ·  26 maart 2022  10:21

Bedankt voor deze DB terugblik. Heerlijk leesvoer en ben alweer benieuwd naar de Maart editie. Zo slecht was maart uiteindelijk niet als ik de dbalerts van de afgelopen week moet geloven, toch? :)
Keep up the good work.

Job van Ameron  ·  26 maart 2022  10:08

Weer een fijn overzicht Wim. Je lijstje grensoverschrijdende soorten is denk ik nog wel langer. De eerste Bruine Gent van Nederland langs de Horde,  die later in Duitsland werd gezien is er volgens mij nog een.  

Wim Wiegant  ·  23 maart 2022  19:56

Jan Hein & Rinse, de aangegeven correcties zijn aangebracht...!

Luuk Punt  ·  23 maart 2022  16:21

Opnieuw erg fijn 'vogelleesvoer', Wim! Dank!

Rinse van der Vliet  ·  23 maart 2022  15:04

Wim, de overwinteringsgebieden van Rosse Franjepoot liggen in de Atlantische Oceaan ten westen van Afrika en in de Pacific ten westen van de Amerika's.

Jan Hein van Steenis  ·  23 maart 2022  15:01

In het Groene Hart wordt een Struikrietzanger in het donker gevonden en een paar dagen aanwezige Havikarend bij schitterend weer niet meer opgepikt. Toch grappig (en jammer).

P.S.: typfoutje in Kokardezaagbek

Patrick Bouthoorn  ·  23 maart 2022  14:25, gewijzigd 23 maart 2022  14:26

Leuk geschreven weer. Prachtige plastische uitdrukkingen gebruik je. En de Havikarend. Tja, die was er heel even boven Rotterdam. Maar waar die nu uithangt? Ergens in Drenthe?

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?