Review: Zeis Victory SF 10x32

Bert de Bruin  ·  23 februari 2021  07:34

Corona afstandmeter ipv short focus. Briljant. Goede recensie, vind ik.


Phil Koken  ·  23 februari 2021  08:26

Enthousiaste en humorvolle recensie, met plezier en interesse gelezen!

Peter de Knijff  ·  23 februari 2021  15:12

Ik ben zo'n drager van het zeer hinderlijke rolling-ball effect, niet alleen  bij Zeiss verrekijkers, maar ook de meeste Zeiss binoculaire microscopen (geen ervaring met hun telescopen). Geen last bij Leica (verrekijker, binoculairen en telescoop) en de Swaro's (verrekijkers, telescopen). Het is dus het gecombineerde effect van je oog-afwijking en de optiek.


Marc Plomp  ·  25 februari 2021  08:58

Mooie complete recensie, gewoon uit de praktijk, daar hou ik van. Het is inderdaad een mooie kijker, is ook mijn ervaring. Wij hebben ze als Vogelinformatiecentrum staan om te testen en vergelijken. gewicht is op vijf gram gelijk aan de concurrent maar het is heel persoonlijk om te ontdekken welke de beste voor jou is. 

Vincent Hart  ·  28 februari 2021  23:35

Ik heb vooral heel veel Swarovski op DB media langs zien komen - vanwaar deze specifieke Zeiss disclaimer? 

Garry Bakker  ·  1 maart 2021  07:02, gewijzigd 1 maart 2021  08:49

Dank voor jullie reacties. Die disclaimer is niet van of voor Zeiss, maar van mijzelf Vincent. De reden is dat bij een eerdere review de onafhankelijkheid van de recensent openlijk in twijfel werd getrokken. Die discussie wilde ik hier vóór zijn, want in genoemd geval ging het daardoor meteen niet meer over de inhoud van de review zelf. Dus was het onderwerp een Swarovski-kijker geweest, had ik het er evengoed boven gezet. Maar voel je vrij los te gaan hoor...

Marc Dijksterhuis  ·  2 maart 2021  20:07

Garry, nog even een vraagje over het scherpstelwiel. Dat zit bij deze kijker wat verder naar voren iit je swarovski. Op mijn Leica zit het scherpstelwiel op dezelfde positie als de swaro, wat ik niet altijd handig vindt omdat je vinger er dan niet automatisch op ligt.

Vond je bij deze kijker het 'draaigenot' een grote factor? Of vergelijkbaar met je swarovski? Ben benieuwd. 

Marc Plomp  ·  3 maart 2021  11:52

Ha Marc, ik ben even zo vrij te reageren. Bij de Zeiss SF zit het scherpstelwiel iets natuurlijker. Iets verder naar achteren en Zeiss is wel heer en meester als het gaat om focussen. Er is geen scherpstelwiel wat zo soepel draait als bij de Zeiss SF modellen (al komt de NL Pure heel dicht in de buurt). 

Marc Dijksterhuis  ·  3 maart 2021  12:22

Top, dank je Marc!

Garry Bakker  ·  7 maart 2021  23:15

Hoi Marc, wat Marc zegt! :-) De scherpstelknop van de Zeiss is prettiger in gebruik dan die van mijn eigen Swarovski EL: draait soepeler, materiaal is fijner en door de betere positie ligt hij als het moet direct onder je wijsvinger. Bij mijn Swaro zit er makkelijk en geregeld zand 'in' de knop doordat er een opening aan de voorzijde zit. Dat gaat bij de Zeiss niet gebeuren, want de knop is een 'dicht' geheel. 

Bert-Jan Luijendijk  ·  3 mei 2021  13:35

Begreep dat Swarovski deze maand al met de NL Pure 10x32 op de proppen komt. Zou mooi zijn, Garry, als je daar ook een exemplaar van krijgt toegestuurd en - gebruik makend van je eerdere ervaringen - ons op een goede vergelijking kunt trakteren!  

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?