14 oktober - 27 oktober 2019

Hans Groot  ·  29 oktober 2019  23:40

Goed gedaan, weer!!

Folkert Jan Hoogstra  ·  30 oktober 2019  08:24, gewijzigd 30 oktober 2019  08:25

Geen Haakbekken in de glazen bol? Zou toch jammer zijn als we er daar niet weer eens 1 van meepakken ;)

Bas van der Burg  ·  30 oktober 2019  13:33, gewijzigd 30 oktober 2019  13:33

Ben Gaxiola  ·  30 oktober 2019  14:39

Mooi stuk weer.

Een opmerking: de kwako van Schiedam zat niet op een akker, maar in twee stukken riet met kruidenmeuk. De vogel liet  zich alleen maar soms (heel) kort zien langs de sloot die tussen de twee stukken riet liep. Op de foto van Toy liep hij op de zooi die uit deze sloot was gehaald.

Marijn Hoogteijling  ·  30 oktober 2019  18:05

Leest heerlijk en lekker actueel!!

Edwin Schuller  ·  30 oktober 2019  19:10

Spelfoutje in Mirtzanger. 

Leuk om te lezen!

Eduard Sangster  ·  30 oktober 2019  19:25, gewijzigd 30 oktober 2019  19:34

Mooi stuk weer mannen, leuk.

Die Bartram's, oef! 10u rijden + boot is wat ver.  

Hans Brinks  ·  30 oktober 2019  21:47

Super om te lezen - ga zo door

Anton Duijnhouwer  ·  30 oktober 2019  22:46

En wat mij betreft had die Kwartelkoning best gepiept mogen worden. Een zien, al is het kort, is voor weinig vogelaars weggelegd.

Arnoud B van den Berg  ·  1 november 2019  08:05, gewijzigd 1 november 2019  08:24

Na teleurstellend 'gehuil met de wolven in het bos' in de intro van de eerste aflevering, over misschien wel de beste maar meest onderschatte dwaalgasten van het jaar (schierzwaluw en grijskoppurperkoet), had ik de rubriek een paar keer aan me voorbij laten gaan. Gevolg van een overdosis willekeurig geroeptoeter over escapes, hybrids, ship-assisteds en 'wat er allemaal wel en niet mogelijk is'. Nu rubriek gelezen en blij verrast met de uitstekende kwaliteit: overzicht uitputtend en leuk om te lezen! Ook het obligate geleuter over met de boot arriverende 'yanks' is keurig in perspectief geplaatst. Nog even volhouden: de ervaring leert inderdaad dat de eerste helft van november de beste tijd voor extreme dwaalgasten is: de volgende rubriek kan opnieuw een feest worden! 


Max Berlijn  ·  1 november 2019  23:26, gewijzigd 2 november 2019  08:14

@Arnoud; “willekeurig geroeptoeter”, volgens mij heeft iedereen zijn willekeur. Ik bewonder je inzet voor de vele recente en oudere herroulerende gevallen betreffende het status vraagstuk. Maar jij laat de tianschanicus Azuurmees dan toch weer links liggen. Indien we Paddyfield Pipits op de radar moeten gaan hebben is die mees toch zeker het voorvechten waard?

Arnoud B van den Berg  ·  2 november 2019  09:06, gewijzigd 2 november 2019  16:50

@Max: nee, voor die tianschanicus kan ik geen scenario van wilde herkomst bedenken die aanvaarding als mogelijke dwaalgast rechtvaardigt. Verenkleed en geluid wezen op een niet wegtrekkende populatie in Noord-China.


Max Berlijn  ·  3 november 2019  09:20, gewijzigd 3 november 2019  09:34

"niet wegtrekkende populatie" blijf ik in tegenspraak vinden met je eerdere uitspraken. Hoe weten we dat zeker? Bij de discussies betreffende "controversiële" dwaalgasten tussen ons gaf ik aan dat we nu bijv. weten dat een Grijskoppurperkoet nog geen 1000 km aantoonbaar vliegt terwijl jij mij leert ruimer te denken dan wat nu aantoonbaar in de literatuur staat. Dat zou je dan toch ook met deze mees moeten doen? Deze mees zou toch al zwervend (gelijk aan bijv. de Daurische Kauw) in NL met mezen terecht kunnen komen? Door bij de een zo'n scenario onwaarschijnlijk te achten en bij de andere soort niet ga je toch weer willekeur krijgen? Ik dacht dat jouw mening was dat alles serieus genomen moet worden wat hier "on the wing" zou kunnen komen (dus bijv. geen zuidamerikaanse standvogels...oeps nu gebruik ik dat woord weer..) , indienen, wel/niet aanvaarden en archiveren. We zien vervolgens wel wat de toekomst brengt. De mees is nog nimmer ingediend.

Theo Admiraal  ·  4 november 2019  00:06

Ik begrijp de verwarring van Max, want ik krijg de laatste tijd de indruk van Arnoud dat zelfs een Struisvogel in de Kalverstraat niet bij voorbaat moet worden afgeschreven!

Arnoud B van den Berg  ·  4 november 2019  15:16, gewijzigd 4 november 2019  20:41

@Max: geen tegenspraak: ik zie gewoon niet hoe een tianschanicus-Azuurmees uit N-China 6400 km naar het westen kan afdwalen om zo het eerste geval van de WP te worden. Als jij wel een scenario ziet waarin dat kan gebeuren, dan moet je dat opschrijven en indienen. 

Grijskoppurperkoet is een ander verhaal, broedt in Europa en vliegt verder dan de door jou aangegeven afstand (trekt bv naar Perzische Golf 1200-2400 km en als dwaalgast tot in Noorwegen, 2500 km vanaf dichtstbije Zwarte Zee-broedgebied); en een ral moet je natuurlijk per definitie als dwaalgast serieus nemen.

Max Berlijn  ·  4 november 2019  22:05, gewijzigd 5 november 2019  05:57

Als een Kauw verondersteld wordt het te kunnen (Ulaanbaatar is een van de meest westelijke plekken van Daurische Kauw, zie HBW en dat is 8.500 km+ van Katwijk, maar okay, Crows en Jays noemt een geval in Oezbekistan (5600 km) ongeveer gelijk aan de afstand van het verspreidingsgebied van tianschanicus) kan een mees het ook zou ik zeggen/opschrijven. Daarnaast is er een JapaPevo in her-roulatie die van veel verder komt en wat betreft trekbewegingen zeker niet tot de "die hearts" behoort. Betreffende de recente Paddyfield Pipit zie je dan blijkbaar wel een scenario? Nogmaals het Noorse geval van de GPK staat op hun lijst maar de vraag is waar ze dit op baseren. Het steeds hier als voorbeeld aandragen voor lange afstandstrek maar niet uitzoeken hiervan heeft geen meerwaarde (het feit dat bijv. Daurische Spreeuw op onze NL lijst als van wilde herkomst wordt beschouwd is toch nog geen bewijs dat die soort afdwaalt naar NW Europa? dat is volgens mij een aanname later aanvoeren als bewijs). De afstanden die ik voor de GPK aanhaal zijn de afstanden genoemd in de literatuur (HBW (No regular long distance migrations. Local seasonal movements, in response to changing habitat conditions) en Rails (No regular long-distance migrations are recorded...) Beide bronnen noemen gevallen in West-Europa  maar zeggen daar tevens over "confused by escapes". Ik zeg niet dat deze ral niet wild kan zijn/komen maar als ik nog commissielid zou zijn zou ik daar een betere en verdere onderbouwing van willen hebben dan plekken nameten op de kaart en dan de maximale afstand noemen. Al met al, in mijn optiek heeft iedereen (ook ikzelf) zijn eigen willekeur. Ik laat het er verder maar bij.

Arnoud B van den Berg  ·  5 november 2019  08:35

@Max: In Oost-Azië sluiten Daurische Kauwen zich vaak aan bij groepen Kauwen en Japanse Pestvogels bij groepen Pestvogels maar er zijn in Europa geen terugmeldingen van geringde mezen uit centraal of oost-Azië. Verder oostelijk dan westelijk Iran broeden Pimpelmezen niet. Zou zo'n Azuurmees moederziel alleen naar Europa kunnen vliegen?

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?