Fitis · 10-11-2017 · Hondsbossche Zeewering, NH. · Eric Menkveld

Albert Noorlander  ·  10 november 2017  21:18, gewijzigd 11 november 2017  17:25

Ik heb ooit in november ( jaren 80) op de Scilly’s een dergelijke Fitis gezien. Die had een hele lange handpenprojectie, donkere poten en een vage vleugelstreep over de grote armpendekveren. Werd toen beschouwd als een waarschijnlijke yakutensis. 


Hugo Wieleman  ·  10 november 2017  21:45

Op 26 oktober had ik (ook op de Hondsbossche zeewering) een vergelijkbare Fitis. Hier zijn wat magere plaatjes van die vogel te vinden.

Max Berlijn  ·  11 november 2017  07:14, gewijzigd 11 november 2017  07:17

Volgens mij zijn er dit najaar meer “rare” Fitissen gezien dan normaal. Met name eind oktober zorgde voor een aantal gevallen . Ze krijgen eigenlijk weinig aandacht en zelf kan ik er weinig over vinden. Als “veldsoorten” vogelaar vraag ik me af of we later niet zeggen, waren we die maar gaan bekijken....

Maarten Wielstra  ·  11 november 2017  10:43

Ze lijken ook een aparte snavelvorm te hebben.  Lang en ietwat gebogen. In combi met koptekening beetje herinnerd aan Ibericus. Maar dat roep ik nu even vanuit een impuls.

Max Berlijn  ·  11 november 2017  14:50, gewijzigd 11 november 2017  16:46

Vogel zit er nog echter nu wat minder spectaculair dan op eerdere plaatjes...

Frank Neijts  ·  11 november 2017  16:22, gewijzigd 11 november 2017  19:24

Als je goed kijkt naar de bij ons broedende Fitissen (ssp trochilus), zie je vogels die varieren van (grofweg) bruin-wit (met donkere pootjes) tot groen-geel (met vleeskleurige pootjes) en alles ertussen, zie hier bijv.: https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/20961?page=0#navbar-collapse (sorry Jan ..). Op grond daarvan zie ik, behalve de datum, aan deze (Hondsbossche) en die van Hugo eigenlijk niet veel geks. Sterker: bij die bruin-witte broedvogels zie ik meer kenmerken van yakutensis dan bij deze met die lichte pootjes en gele tinten.

Peter Adriaens  ·  11 november 2017  17:25

Ik had ooit deze in het late voorjaar in België:

https://waarnemingen.be/waarneming/view/47588278


Vincent van der Spek  ·  12 november 2017  11:16, gewijzigd 12 november 2017  11:30

Zo is het, Frank! Het verbaast me een beetje dat - hoewel nog wel met vraagteken - zo'n beetje alle late bleke Fitissen als mogelijke yakuntensis worden gemeld. Waarom het zeldzaamste taxon als werkhypothese nemen, een taxon dat hier bovendien niet bewezen is?

Frank laat al de variatie van de nominaat zien (hoewel dat om gesleten adulte vogels gaat). Maar er is ook nog iets als acredula. Er is volledige overlap in uiterlijk met yakutensis: "some acredula look just the same!" (Svensson 1992).

Dat staat nog los van de geler ogende foto die Max van dit individu post.

Kortom: enige (lees: meer) terughoudendheid lijkt me op zijn plaats bij het melden van yakuntensis.

@ Peter: zang niet opgenomen gok ik? Op welke manier week die af? Kun je dat duiden? Interessant...

Peter de Knijff  ·  12 november 2017  11:56

Dat acredula en yakutensis veel op elkaar lijken is niet vreemd. Een serie zeer gedegen complete genoomstudies van Staffan Bensch heeft duidelijk gemaakt dat er geen enkel genetisch verschil is tussen die twee.

Ze verschillen wel subtiel van 'onze' fitis, maar die verschillen zijn beperkt, en met mtDNA kun je geen van de Fitis ondersoorten duiden.

Een aantal acredula (mogelijke) vangsten zijn de afgelopen jaren van een paar veertjes ontdaan, en wij gaan ze begin volgend jaar analyseren.



Frank Neijts  ·  12 november 2017  13:16

"Frank laat al de variatie van de nominaat zien (hoewel dat om gesleten adulte vogels gaat)."

Weliswaar zie je in het voorjaar soms sterk gesleten Fitissen maar vaak ook lijken ze nog behoorlijk vers (de 'groene' vogel in mijn link meer nog dan de 'bleke'), immers ruien ze dikwijls compleet in het overwinteringsgebied ...

Peter Adriaens  ·  12 november 2017  13:46

Fitis heeft inderdaad twee complete ruien per jaar.

@Vincent, die zang was niet zo relevant denk ik want de vogel moet kapotte stembanden gehad hebben. Meer dan een regelmatig herhaald, kort, staccato "tu-tu-tu" kwam er niet uit...

Norman Deans van Swelm  ·  12 november 2017  14:56

Wie zou durven yakutensis te claimen in W.Europa schreef Svensson! Is ook bepaald niet eenvoudig, ik ving ooit een grijswitte Fitis met een zeer lange vleugel in de duinen van Monster, midden mei in licht gesleten kleed. Die lange vleugels zijn geen overbodige luxe wanneer je bedenkt dat yakutensis van NO Siberie  naar ZW Afrika trekt! De hierboven afgebeelde vogel kan heel goed een 1kj yakutensis zijn, is er ook een plaatje waarop de vleugelpunt staat? 

Acredula behorend tot de N,Europese populatie worden meestal eind april gezien, zie link en scroll down, de grijze vogel van Frank lijkt mij ook een acredula te zijn. Hoe lang  was hij territoriaal Frank?

http://radioactiverobins.com/archive/bradshaw's%20warbler-tjiftjaf/Bradshaw's%20Warbler%20Hipp%20mag.htm

Max Berlijn  ·  12 november 2017  16:39, gewijzigd 12 november 2017  16:42

Er zitten wel twee vogels, de bruin/grijze door menigeen nu als mogelijke Yakuntensis genoemd en een normale gelige vogel (waarvan ik blijkbaar gisteren een linkje plaatste). Mogelijk leuk om iets te verzamelen van de goede vogel? Kan het mee in Peter zijn toekomstig onderzoek.

Frank Neijts  ·  12 november 2017  17:14, gewijzigd 12 november 2017  17:48

* Norman: heb verder niet zo op die vogel gelet omdat ik elk voorjaar wel zulke 'grijze' Fitissen zie, ik beschouw ze dus niet als erg bijzonder. Zie ook hier: https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/20963?page=0#navbar-collapse.

* Max: ook die bruine vogel heeft erg lichte poten (tarsi+voeten) en dat is in elk geval niet goed voor yakutensis begrijp ik ..

EDIT: Die pootjes lijken zelfs vrij opvallend geeloranje, d.w.z. de voeten en het onderste deel van de tarsus. In dat verband is de volgende passage in het Handbook BWP (deel 6, p. 663 in "Bare parts" Willow Warbler) wel interessant:

"Rarely, birds of unknown race recorded in Britian, October - November, with bare parts largely bright orange: bill (except for dark culmen), foot and lower part of leg, orange reaching higher on rear of leg (Flumm 1989)". Deze verwijzing geldt 'Birds Cornwall' waar ik niet over beschik.

Max Berlijn  ·  12 november 2017  19:12

Thx Frank, hoop geleerd. 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?