Dutch Birding

Fotogalerij · Lammergier · 21-06-2025 · Kop van Schouwen · Paul van Tuil

Wim Wiegant

Wim Wiegant
 ·  21 juni 2025  16:53

Paul, ik ben het even kwijt, maar is dit nu dat Duitse beest, of juist niet...?

Paul van Tuil

Paul van Tuil
 ·  21 juni 2025  18:17

Ha Wim, de kop van Schouwen is buitengewoon populair bij onze oosterburen😃, maar of deze vogel daar ook vandaan komt durf ik niet te zeggen

Tobi Koppejan

Tobi Koppejan
 ·  21 juni 2025  18:43

De Duitse "Vincenz" is vier dagen geleden al opgeraapt in Duitsland, dus dat kan 'm niet zijn....

Ed van Boheemen

Ed van Boheemen
 ·  21 juni 2025  19:14

Grappig, op 28 mei 2018 had ik daar (Dishoek/Zoutelande) ook een Lammergier..

Wim Wiegant

Wim Wiegant
 ·  21 juni 2025  20:37

Dank voor de reacties, met name Tobi...!

Hans Pohlmann

Hans Pohlmann
 ·  21 juni 2025  21:50

We zien deze week veel beweging van Lammergieren, zowel wilde als projectvogels. West-Frankrijk, Portugal en Noord-duitsland bijvoorbeeld.

Ed van Boheemen

Ed van Boheemen
 ·  21 juni 2025  22:33

Intrigerende opmerking Hans: "zowel wilde, als projectvogels".

Hans Pohlmann

Hans Pohlmann
 ·  21 juni 2025  23:04

Ja, Bizar he?

Paul van Tuil

Paul van Tuil
 ·  27 juni 2025  18:51, gewijzigd 27 juni 2025  18:51

Nog een sidenote bij toch een beetje mijn vogel :-) De dispersie van Lammergier de afgelopen periode zoals Hans aangeeft is zeker interessant. Gelet op het feit dat deze vogel ongeringd (latere foto's van laagvliegende vogel rond Neeltje Jans) en ongezenderd bleek doet de vraag rijzen waarom dit geen echte wilde Lammergier kan zijn.

Bas Lagerveld

Bas Lagerveld
 ·  28 juni 2025  00:55

Paul, de CDNA is er kennelijk nochtans niet aan toe om in een andere richting te denken dan op basis van de toelichting op het besluit van maart 2017, zie: Nadere toelichting besluit Lammergier - Dutch Birding

Evenwel, gewoon indienen, en wellicht leidt het inmiddels tot andere inzichten, who knows!

Paul van Tuil

Paul van Tuil
 ·  28 juni 2025  06:47

Dank voor de link Bas!, in 2017 is daar grondig over nagedacht. Deze vogel is ingediend, aan CDNA om te beoordelen

Max Berlijn

Max Berlijn
 ·  28 juni 2025  14:22, gewijzigd 28 juni 2025  14:25

Is er nu nog nieuwe info over recente dispersie van vogels van populaties die niet zijn aangevuld, vermengd(?? als dat ooit is gebeurt) of beïnvloed met door de mens uitgezette vogels (Pyreneeën?). Mijn recente mening dat je de “Wild Born” gewoon moet tellen (dankzij Han) blijft ongewijzigd hoor, maar zou leuk zijn om te weten.

Edwin Russer

Edwin Russer
 ·  29 juni 2025  08:09

Niet specifiek over dispersie van vogels uit niet-geïntroduceerde populaties maar wel het meest recente rapport, voorzover ik heb kunnen achterhalen, over het broedsucces in de Alpen. https://conbio.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/csp2.70027

Hans Pohlmann

Hans Pohlmann
 ·  30 juni 2025  08:37, gewijzigd 30 juni 2025  08:56

@Max: Dit jaar zijn bijvoorbeeld een aantal vogels (ongezenderd en ongebleekt, dus wildgeboren) gezien in het Sistema Central in midden-Spanje. Deze kunnen uit de Pyreneen zijn gekomen, 450 km naar het zuidwesten vanuit de Pyreneen. Das overigens niets nieuws. In de periode 1990-2004 zijn 9 waarnemingen vastgelegd in de Cordillera Penibetica, 80 in de Cordillera Cantabrica, 22 in het Sistema Iberica en 3 in het Sistema Central (Heredia, 2005).

Ook de in de Pyreneen wildgeboren vogel die in de Alpen broedt (DNA bewezen), broedde er dit jaar weer/nog.

Paul van Tuil

Paul van Tuil
 ·  1 juli 2025  21:28

@Hans, de spreiding ten zuiden van de Pyreneeën lijkt i.e.g. de theorie te ondermijnen dat vogels uit dat gebergte gebonden blijven aan het Pyreneeën massief. Vermenging met de populatie in de Alpen is ook interessant en een aspect dat meegenomen kan worden in de overweging of er in de Alpen inmiddels sprake is van een duurzame en zelfredzame populatie.

Vooralsnog hou ik persoonlijk graag de stelling van Max aan: obviously wild born counts

Edwin Russer

Edwin Russer
 ·  2 juli 2025  06:53

@Paul, als je het rapport leest dan kun je zien dat de populatie al self-sustaining is.

In any case, even if the breeding success of reintroduced birds was lower than that of wild-hatched birds, it remained high (ca. 0.7 fledglings per initiated clutch, see Figure 4) as compared with the productivity observed in wild birds in the Pyrenean population (0.41, Margalida et al., 2020), and was sufficiently high to contribute to population growth, ultimately leading to a wild-hatched demographically self-sustainable population in the core areas as recently demonstrated by Schaub et al. (2024)

Paul van Tuil

Paul van Tuil
 ·  2 juli 2025  17:21

@Edwin, dankje, mooie conclusie die ik nog niet zo direct in de samenvatting had gelezen. Nu wel in h4. Beleid CDNA geeft aan dat indien er sprake is van een duurzame en zelfredzame populatie in de Alpen het standpunt tav aanvaarding kan worden heroverwogen. Dit artikel legt voor heroverweging (wetenschappelijk) in combinatie met de dispersie vanuit de Pyreneeën een goede basis lijkt mij. Ik ben zeer benieuwd. 

Hans Pohlmann

Hans Pohlmann
 ·  2 juli 2025  17:52

@Paul, de Pyreneenlammers trekken inderdaad bewezen, hebben ze altijd al gedaan (blijkt uit DNA-onderzoek museumbalgen). Ook is bewezen dat ze minder trekken dan vogels uit andere deelpopulaties, waarbij dan weer bewezen is dat dit voor een groot deel wordt veroorzaakt door de kunstmatige voedselvoorziening in de Pyreneen (overschot door de voerplaatsen).

Vorig jaar was trouwens een mooie testcase. Daar zijn twee jonge vogels uit de Pyreneen losgelaten in Andalusie, voorzien van GPS-zender. Beide vogels lieten geen ander gedrag zien dan de andere vogels die in Andalusie zijn losgelaten, dat jaar of de jaren ervoor. Het zit dus niet in de genen...

@Edwin: inderdaad, dit is daarmee een bevestiging van de resultaten die diezelfde Schaub in 2009 had.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?