Oef, kan aan mijn scherm liggen maar de foto komt bij mij wel erg licht over, als iemand hem iets donkerder wil maken graag.
Siberische Taling · 07-02-2017 · Noordwijkerhout vanaf de Leeweg. · Max Berlijn
Max Berlijn · 7 februari 2017 10:47, gewijzigd 7 februari 2017 11:35
Jelle Scharringa · 7 februari 2017 11:02
het is wel een mooie escape deze....
Rob van Bemmelen · 7 februari 2017 11:19
Het is op de foto's nauwelijks te zien, maar de vogel heeft langs de bovenrand van de flank een nette rij vrij spitse, bruine veren, met volgens mij een juveniel patroon en kleur. Verder loopt de witte lijn boven het oog niet duidelijk door naar de snavel, zijn de poten nogal grijs en zijn de afhangende sierveren niet zo lang. Volgens mij daarom een 2e kj, maar zou fijn zijn als er betere foto's komen waarop dit allemaal goed te beoordelen is.
Ik had toch verwacht dat jij, Max, als eendenman, hier zelf ook een mening over zou hebben?
Max Berlijn · 7 februari 2017 11:32, gewijzigd 7 februari 2017 12:43
Nou Rob, daarom vraag ik dit. Ik heb de vogel van Arnhem uit dec 2013 destijds proberen te "verkopen" als eerste winter vanwege dezelfde flanktekening (op de eerste foto's van die vogel het best te zien, zie de twee foto's van dit geval op de avifauna). Ook had deze vogel geen volledige set aan afhangende rugsierveren. Ik heb destijds een eigen gemaakte foto van een soortgelijke vogel uit Japan nog als referentie gebruikt. De commissie heeft hem echter niet als eerste winter aanvaard, de reden was dat je bij talingen na rui uit juveniel kleed volgens hen op de foto's niet meer met zekerheid kon vaststellen of de door ons ingeschatte veren op eerste winter wijzen of op eclips...
Max Berlijn · 7 februari 2017 11:53
Jelle Scharringa · 7 februari 2017 12:23
@Max: eclips in december?
Max Berlijn · 7 februari 2017 12:41, gewijzigd 7 februari 2017 13:22
Resten van? Het gaat dus om het patroon van die bruine flankeren. (met name de centra).
Max Berlijn · 7 februari 2017 16:57
Moest bij dit geval denken aan een vogel, ook tussen Smienten die ik zelf mocht vinden in een ander land https://observation.org/waarneming/view/48560509 daar ook zeldzaam maar inmiddels wel een aantal gevallen.
Ben Wielstra · 7 februari 2017 20:26
Gaa Max... die witbandzeearend.
Jan Hein van Steenis · 7 februari 2017 20:28
Mooie aquarel Max!
Max Berlijn · 7 februari 2017 23:00
Yep, op de telefoon is het allemaal mooi maar ik heb de foto te licht gemaakt en iets te veel uitgesneden.
Max Berlijn · 9 februari 2017 06:55, gewijzigd 9 februari 2017 06:57
Op deze plaat https://waarneming.nl/waarneming/view/134428377 is iets te zien van de vorm van de centra van de flankveren en lijkt het patroon idd te passen op een eerste winter (niet heel rossig). Ook lijkt de set aan afhangende sierveren niet volledig en de verticale flankstreep is ook nog niet volledig doorgeruid.
Max Berlijn · 11 februari 2017 14:54, gewijzigd 11 februari 2017 14:54
Vandaag spoorloos?? en ik begreep dat er wat WP onderweg/aanwezig waren?Hopelijk in een zijsloot?...
Rob Gordijn · 11 februari 2017 16:03
Vanmiddag de eend niet aanwezig, wel 1 Fransman die er sinds vanochtend 10 uur stond.
Jan van der Laan · 11 februari 2017 18:46
Niet zo maar een Fransman, maar Pierre-André Crochet, de nummer 3 in de WP-ranking. Hopelijk zit de vogel er morgen weer.
Max Berlijn · 11 februari 2017 19:05, gewijzigd 11 februari 2017 19:06
Vanuit Montpellier, best een eindje....., dat voor een eend. Man naar mijn hart.
Max Berlijn · 12 februari 2017 23:05
https://waarneming.nl/foto/view/12774939, nu zeker een eerste winter. Goed werk van o.a. Rob om hier over te beginnen!
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.
Forum spelregels
Dutch Birding Association beoogt met het forum in de fotogalerij de lezer een platform te bieden waarop informatief en inhoudelijk gediscussieerd kan worden over zeldzame en schaarse vogels. Het forum staat daarmee in het verlengde van het (semi-) wetenschappelijke karakter van het blad Dutch Birding.
Om het gebruik van het forum in goede banen te leiden, heeft Dutch Birding de volgende regels opgesteld: de moderatoren kunnen reacties verwijderen die
- een degelijke onderbouwing van de determinatie missen
- als beledigend of kwetsend kunnen worden ervaren door andere forumgebruikers
- off-topic zijn
- spam of reclame bevatten
- zij beschouwen als trolling
Auteurs die zich niet houden aan de bovenstaande regels krijgen een waarschuwing en bij herhaling van het overtreden van bovenstaande regels behoudt het DBA bestuur zich het recht voor om het account van de auteur te blokkeren.
De moderatoren hebben het recht om zonder opgaaf van reden, onder verwijzing naar de spelregels, reacties te verwijderen.
Erger je je aan het trollen van anderen, realiseer je dan dat met niet-reageren cq doodzwijgen het trollen het snelst stopt. Reageer niet! Sein de moderatoren in via foto@dutchbirding.nl, zodat zij gepaste actie kunnen ondernemen.