GullFest Holland 2017: een burriefestijn

Luuk Punt  ·  2 februari 2017  22:47

Erg interessant en leuk artikel! Dank!

Vanmorgen genoten van "jullie" burgemeesters.

Jan Wierda  ·  2 februari 2017  23:07

Leuk artikel over een fenomenale influx. Leest natuurlijk extra leuk als je zelf ook aan de feestvreugde mocht deelnemen (11-1 Grote Burry Strand Zandvoort zuid en Kleine Burry in polder Elsgeest op 12-1😄)

Lennart Verheuvel  ·  2 februari 2017  23:15

Mooi artikel! Stiekem hoop ik toch wel dat dit meeuwenfeest nog een bekroning krijgt in de vorm van een ivoormeeuw of ross' meeuwtje, het kan nog!

August van Rijn  ·  2 februari 2017  23:24

Geweldig leuk artikel. !!!! Top gedaan

Gerjon Gelling  ·  2 februari 2017  23:25

Fraai stuk Vincent!

Jan Verboom  ·  3 februari 2017  06:51

Mooi, boeiend artikel.  Het was inderdaad een groot (en klein) Burgemeestersfeest op het strand!

Max Berlijn  ·  3 februari 2017  08:13, gewijzigd 3 februari 2017  09:19

Gaaf stuk, vooral die herkenning van de verschillende Kleine Burries is leuk (en moet veel tijd gekost hebben). Alles doet me een beetje denken aan die Middelste Jager influx uit de 80tiger (wanneer was dat ook al weer?) jaren, iets eerder in de winter bij Scheveningen, toen ik als beginnend kakkerig vogelaartje daar woonde, Frank Jans(s?)en daar de scepter zwaaide, Oscar Endtz en Wim ten Have nog Hagenezen waren (wonen nu ver weg), "Anja en Ben" een begrip waren, Jacques Ruinaard altijd goeie verhalen had, Danny Laponder op de Vulkaan woonde, Ed Opperman zich nog Edje noemde, Rob ter Ellen de mooiste zus van Den Haag had, Adri Remeeus nog geen 8.000+ lifers had, Mervyn Roos een miskent talent was en Eduard en George Sangster ("die zijn 12 man en gaan al naar India") pubers waren. Time flies.....

Klaas van Dijk  ·  3 februari 2017  08:33

Een prachtig overzicht, veel dank hiervoor.

De informatie op http://www.trektellen.nl/count/view/704/19761015 over de 9 Grote Burgemeesters op Schiermonnikoog tijdens een trektelling van 15 oktober 1976 staat niet in twee relevante boeken die bij mij in de kast staan. Het zijn de boeken "Schaarse vogels in Fryslân" (Verslyus et al. 2002) en "Vogels van Schiermonnikoog" (van Loon & Mooser 2005). Is er iemand die weet wie deze telling heeft ingevoerd cq welke tellers deze telling hebben uitgevoerd ("telperiode: 13:00 - 15:00 & 14:00 - 15:00, weer (eerste periode): wind Z7, bewolking 7/8, zicht 10000m, tellers (eerste periode): ?".

Leo Stegeman  ·  3 februari 2017  09:43

Zeetrektelgegevens van 1976 werden destijds verzameld door de Club van Zeetrekewaarnemers.Deze gegevens werden gepubliceerd in jaarverslagen , uitgegeven door de CvZ. De tellingen zijn later handmatig ingevoerd op Trektellen.nl. In het jaarverslag van 1976 zijn de genoemde aantallen Groete Burgemeesters in oktober 1976 echter niet vermeld. Er staat voor die dag zelfs géén één Grote Burgemeester vermeld.

Dit houdt zeer waarschijnlijk in dat het genoemde aantal niet klopt maar berust op een invoerfout. Al vaker is gebleken dat er best wel wat invoerfouten zijn door het handmatig overzetten van met de hand ingevulde uurtotaalkaarten naar Waarneming.nl.

Ik zou het genoemde aantal dus negeren....

Vincent van der Spek  ·  3 februari 2017  10:33, gewijzigd 3 februari 2017  10:48

Dank voor de check Leo (en Klaas),

Ik twijfelde ook al aan de juistheid ervan, vandaar mijn toevoeging "mogelijk". Zulke oude CVZ-verslagen had ik niet, dus mooi dat jij die wel hebt. Er zijn meer invoerfouten van grote burren in trektellen, zoals een dag met 5 in augustus en een dag met 55 bij Camperduin (5 langs Westkapelle klopt wel!). Ik zal de webredactie een alternatieve tekst sturen. 

En dank aan de rest voor de leuke reacties.

PS Max, middelste jagers waren in 1985 (en 2007!). En Danny heeft nog altijd een LAT-relatie met de Vulkaan ;-)

Klaas van Dijk  ·  3 februari 2017  10:56

Beste Leo en Vincent, veel dank voor jullie vlotte reactie en goed om te horen dat de informatie van Schier niet klopt. (Ik had inderdaad gezien dat Vincent wat slagen om de arm had gehouden). Gelukkig zijn een tijdje geleden een enorm aantal (alle?) oude zeetrekverslagen ingescand (via een project van Naturalis). Alles wat is ingescand aan oude zeetrekverslagen is daardoor nu gratis online te lezen via http://natuurtijdschriften.nl/browse?portal=natuur;browse-journal=yes;f1-journal=Club%20van%20Zeetrekwaarnemers%20Verslagen 

Leo Stegeman  ·  3 februari 2017  11:44

Klopt Klaas; via de door jou vermelde link zijn alle oude zeetrekverslagen inzichtelijk, en daarnaast ook oude mededelingen van de CvZ, alle nummers van Sula (het oude blad van de CvZ) en Atlantic Seabirds (opvolger van Sula). Staan veel interessante artikelen in voor zeevogel/zeezoogdier-geinteresseerden!

Hans Overduin  ·  3 februari 2017  12:05

Mooi overzicht - helder leesbaar ! Dank , groet, Hand 

Hans van Stijn  ·  3 februari 2017  13:18, gewijzigd 3 februari 2017  13:18

Mooi artikel Vincent van een bijzondere gebeurtenis!

Even een aanvulling en een correctie: Noordwijk ligt in Zuid-Holland en op 16 januari en de dagen erna lagen op het Noordzeestrand op Terschelling heel veel aangespoelde zeesterren, zwaardschedes, zee-egels en schelpen (o.a. halfgeknotte strandschelp) waar duizenden (vooral Storm- en Zilver-)meeuwen op foerageerden. Hiertussen ook een Kleine en enkele Grote Burgemeesters.

Wout van Dijk  ·  3 februari 2017  14:56

prachtig artikel met foto's Vincent. 

Een hele klus om te inventariseren. Ik zal mijn eigen foto's er naast leggen. 

Ook van de grote heb ik het eea.

Gerard Troost  ·  3 februari 2017  15:13

Leo schreef: "De tellingen zijn later handmatig ingevoerd op Trektellen.nl." 

Dat klopt niet helemaal. Deze fouten zaten allemaal al in de CvZ database, die via een script in Trektellen is gezet.

Ik heb geprobeerd als ik iets "verdachts" zie altijd de telpost contactpersonen te vragen. Ik ben daarbij vergeten naar de "tp" vogels te kijken. Excuus!

In elk geval dank voor de tip!

Maarten Platteeuw  ·  3 februari 2017  15:45

Er zitten, ondanks de door Gerard inderdaad uitgevoerde checks, nog idioot veel fouten in de oude CvZ gegevens zoals die in trektellen.nl terechtgekomen zijn. Het is bv.  zelfs al vervelend te noemen dat de tellers en de weersomstandigheden niet zijn meegenomen, maar ook dat echt hoge uuraantallen (er zijn aanwijzingen dat alles boven de 1000 per uur niet compleet is) soms (of systematisch?) zijn afgekapt...

nou ja, voor zeldzaamheden zal het allemaal wel weer meevallen...

Toy Janssen  ·  3 februari 2017  17:04

Zeer leuk artikel Vincent!!

Johan van 't Bosch  ·  4 februari 2017  20:22

Sinds 1 februari (toen gefotografeerd door Edwin Winkel) zit er weer een nieuwe Kleine burgemeester op Scheveningen, de zevende vogel van dit jaar. Dit is devogel met vrij egale, donkere rug, die lange tijd bij Wijk aan Zee zat.

Arjan van Egmond  ·  5 februari 2017  07:55

Zeker een leuk artikel Vincent. Mag je hier vaker doen!

Deze burgemeester-bonanza doet mij terugdenken aan een bezoek die ik bracht aan de haven van Killybegs in het noordwesten van Ierland in de winter van 1999-2000, met als hoogtepunt een groep van 13 Kleine Burries in alle kleden incl adult Kumliens.

Arnoud B van den Berg  ·  6 februari 2017  21:22

Het verhaal doet me denken aan dat van Erik Maassen et al in Dutch Birding 5: 92-98, 1983, waarin met 11 foto's verslag wordt gedaan van een indrukwekkende influx van burgemeesters in januari-februari 1983 te IJmuiden. Daarbij werden toen minimaal drie Kleine en zeven Grote vastgesteld, waarvan vele op de toen nog open vrachtwagens met visafval afkwamen. 

Vincent van der Spek  ·  7 februari 2017  09:52

Dank Arnoud. Volgens mij zijn de auteurs Van den Berg & Maassen, maar het siert je dat je jezelf niet noemt ;-)

Ik had het zelfs gelezen toen ik op zoek was naar dagrecords (maar het max aantal p/d is niet vermeld). Ik overweeg nog een update (mede omdat kleine burg nr. 7 én 8 zijn gefotografeerd, met nu wrs. een Nl. dagrecord van 6, maar Johan en ik moeten het nog iets beter uitzoeken). Wellicht kan er nog een verwijzing bij naar jullie artikel onder het kopje influx 2011/2012.  

Klaas van Dijk  ·  11 februari 2017  09:45

Er staan volgens Maarten Platteeuw dus (erg) veel fouten in een set oude zeetrektellingen die via een aantal tussenstappen nu online staan op trektellen.nl. Ik neem aan dat de basisgegevens van deze set gegevens, de zogenaamde 'raw research data', dus (scans / kopieën van) originele papieren notities in veldboekjes en/of (scans / kopieën van) op papier uitgewerkte overzichten, niet zijn weggegooid (dat is een doodzonde). 

Ik zou daarom willen voorstellen om deze set gegevens op trektellen.nl vooralsnog tijdelijk offline te zetten en deze set gegevens vooralsnog ook tijdelijk te verwijderen uit de automatische overzichten die trektellen.nl kan genereren (bv maxima, etc.). Ik stel voor ze pas weer online te zetten (al dan niet in fasen), nadat al deze tellingen allemaal zijn vergeleken met de orginele papieren versies en nadat alle fouten eruit zijn gehaald (en ontbrekende informatie is toegevoegd).

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?