Nationale Tuinvogeltelling: dwaalgasten in de tuin

Wim Wiegant  ·  7 januari 2017  02:36, gewijzigd 8 januari 2017  10:10

Met alle respect  (meestal, en zeker in dit geval, een aankondiging van het tegendeel):  wat een bijzonder slecht verhaal....!

Om het iets toe te lichten: laat de vogelvriend nou lekker kijken, dan maken wij -de zelfbenoemde kenners- er ons later wel druk over....!

Tom Damm  ·  7 januari 2017  12:14

In mijn beleving een prima (beeld)verhaal om die 'vogelvrienden' attent te maken op deze ongewone soorten en om mogelijk meer gevallen boven water te krijgen.

Vincent Hart  ·  7 januari 2017  12:59

Wees dan een vent, Wim, en haal de allemaal op de door Remco beschreven manier door vogelvrienden ontdekte Roodkeelnachtegaal, Baltimoretroepiaal en Oosterse Tortel van je lijst. Proost!

Max Berlijn  ·  7 januari 2017  13:29, gewijzigd 8 januari 2017  13:06

Ach, het kan geen kwaad mensen te attenderen op de mogelijkheden van zeldzaamheden in de tuin, echter moet dit stuk dan ook juist op plekken te lezen zijn waar mensen die dit nog niet weten hun informatie vandaan halen en mogelijk ook in de landelijke media/FB??

Remco Hofland  ·  7 januari 2017  13:44

Je doelt op het nut van dit stuk op deze plek, Max? De webpagina is online gezet daags voor het versturen van een nieuwsbrief aan circa 35.000 deelnemers van de jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling van Vogelbescherming Nederland, welke nieuwsbrief direct naar dit artikel doorlinkt.

De redenen voor Dutch Birding om op deze bescheiden wijze bij te dragen aan deze, door duizenden geïnteresseerde 'leken' ieder jaar beoefende hobby (al dan niet met hun kinderen noteren welke vogels hun tuin aandoen), zijn wat mij betreft

1. Een ludiek inzicht geven in mogelijke zeldzame tuinsoorten. Zoals jullie meteen zien, zijn sommige soorten (stukken) waarschijnlijker dan anderen - maar niets is uitgesloten, zoals de Roodkeelnachtegaal van 2016 en de Geelvleugelzanger van 1989 aantonen.

2. De Nederlandse Avifauna aanvullen en updaten met gevallen die op andere wijze lastig boven tafel komen; tuinen zijn immers privé.

3. Zo mogelijk, en (natuurlijk) altijd in samenspraak met bewoners, in voorkomende gevallen zoeken naar mogelijkheden om een zeldzame dwaalgast in woonwijken en eventueel tuinen met z'n allen te kunnen bekijken.

4. Verbreding van de media-aandacht voor (alle facetten van) onze mooie hobby: vogels kijken, in every shape & form. Voor Vogelbescherming Nederland én voor Dutch Birding.

Wat mij betreft in die volgorde. Deze reactie is op persoonlijke titel.

Remco Hofland

Voorzitter Dutch Birding

Arnoud B van den Berg  ·  7 januari 2017  14:11

Remco’s boodschap is ook dat, in de wintermaanden, verdwaalde zangvogels uit Amerika of Azië eerder in tuinen en tuintjes dan in natuurgebieden zijn te verwachten. In de VS (AZ, CA) worden tuinen met voederplaatsen stelselmatig afgezocht en dat zouden we hier ook kunnen proberen.

Arnold Meijer  ·  7 januari 2017  14:52, gewijzigd 7 januari 2017  14:55

Hartstikke leuk stukkie toch? Wanneer is de tuinvogeltelling?

Max Berlijn  ·  7 januari 2017  16:11, gewijzigd 7 januari 2017  16:14

28/29-01, prima Remco daar doelde ik op, ik heb als teller (nog) geen nieuwsbrief gezien met een link naar dit artikel maar dat zal dan wel volgen.

Gijsbert van der Bent  ·  7 januari 2017  16:14, gewijzigd 7 januari 2017  16:15

Kreeg vanochtend inderdaad een nieuwsbrief van Vogelbescherming over de tuinvogeltelling van 28-29 januari, met directe link. Oplage 35.000? Ik ben heel benieuwd wat dat gaat opleveren. En ook wat de verhouding goede melding/vals alarm is... ;-)

Gijsbert van der Bent  ·  7 januari 2017  16:23

Overigens ga ik voor de Zwartkeelheggenmus in de tuin. Lastig parkeren in onze wijk, maar de koffie zal klaar staan (voor een zacht prijsje...).

Ronald Messemaker  ·  7 januari 2017  16:34

Doe al enige jaren mee met de jaarrondtuintelling (mooi woord voor scrabble) en ik moet zeggen dat ik daardoor meer inzicht heb gekregen van de vogels in onze tuin. Helaas zaten daar nog geen klappers tussen..

De eerste reactie op dit stukje komt bij mij een beetje "toetsenbordrukkerig" over.  Je kunt beter je grief spuien op het pas verschenen stuk over twitchers in de Volkskrant, dat is pas een K.T verhaal....

Ronald Messemaker  ·  7 januari 2017  16:35

En........

Beste wensen allemaal en maak er een mooi vogelrijk jaar van....

Ronald Messemaker  ·  7 januari 2017  16:39

Het desbetreffende stukje uit de Volkskrant http://www.vogeldagboek.nl/sites/vogeldagboek.nl/files/image/2017/0/Kaalkop_Geelen.jpg

Vincent Hart  ·  7 januari 2017  16:54

Ronald Messemaker  ·  7 januari 2017  17:03

@Vincent  Ja, die zocht ik eigenlijk, top!

Max Berlijn  ·  7 januari 2017  17:45, gewijzigd 7 januari 2017  18:36

Tja die reactie van Geelen is wel een reactie waar ik bij het vertellen van reis en twitchverhalen soms mee te maken krijg. Ik red me er maar mee uit door het toe te geven (net als Arjan doet) en dat het (neven)doel de middelen heiligd. Twichen zorgt voor meer mensen die van natuurbeleving houden, waardoor "natuur" in en meer "sexy" is geworden wat bescherming bevorderd , de meeste getwitchte vogels hebben totaal geen last van hun bewonderaars (al willen sommige participanten op het forum van waarin.nl ons anders doen geloven). Daarnaast zorgt de gemiddelde zonaanbidder, die daarvoor een vliegtuig pakt, niet voor 20.000 euro beschermingsgeld...

En mannetje Geelen en zijn krantje scoren natuurlijk geen lezerstjes door een mening te verkondigen die de meeste hebben ("goh gaaf wat die Dwarshuis doet").

Ronald Messemaker  ·  7 januari 2017  17:55

Of lekker naar de dierentuin soortjes scoren (waterspreeuw in nijlpaardverblijf Emmer dierentuin is al een feit) :)

Jelle Scharringa  ·  7 januari 2017  18:57

Golden-winged warbler in de tuin? Ik kan niet wachten...

Steven Wytema  ·  8 januari 2017  00:21

De eerste tuinvogelteller is er vroeg bij:

http://waarneming.nl/waarneming/view/133466351

Ruud Schenk  ·  8 januari 2017  12:09

Een heerlijke en inspirerende reactie van Remco!

vogeltjes kijken (dus ook tellen in tuinen) als geweldig vermaak!

... En dan komt er zo af en toe een knaller uit de hoge hoed!!!

En dus ook de nadruk op zijn volgorde...

Lennart Verheuvel  ·  9 januari 2017  05:59

Prachtig! Zo slepen we die laatste bergheggenmus en bruine lijster er wel uit! Het gaat denk ik sowieso knallers opleveren als er een voor de leek goed toegankelijk platform is waar ze hun bijzondere vogels in de tuin kunnen melden, laat ze vooral ook weten dat ze de bijzondere dingen ook het hele jaar door kunnen melden!

Gijs Woldhek  ·  9 januari 2017  20:47

@Max, ik heb uit de reisverslagen die ik van je gelezen heb nog niet kunnen opmaken dat het twichen voor jou het nevendoel had van een bredere bewustwording bij het publiek. kreeg alleen maar de indruk dat je bezig was lijstjes af te werken maar als dat niet zo is, hoor ik het graag.

Diedert Koppenol  ·  9 januari 2017  22:12, gewijzigd 9 januari 2017  22:12

Geeft hij geen geld uit aan lokale gidsen dan? Eet en slaapt hij niet daar? Stimuleert hij daarmee niet het ecotoerisme, waar ook Arjan veel lof voor heeft? Hier een mooi artikel waarin Arjan dat goed uitlegt.

"Travelling so much is of course bad for the environment, but my biggest message is the importance of ecotourism for these birds."
- Arjan Dwarshuis

Max Berlijn  ·  10 januari 2017  13:22, gewijzigd 10 januari 2017  15:15

Ha Gijs, klopt (hoewel "lijstjes afwerken" niet de lading denkt), ik heb het dan ook over Arjan betreffende dat "nevendoel". Ik ben gewoon een ordinaire Holarctic twitcher die hooguit wat lokale gidsen en horeca spekt met wat inkomsten en reclame op deze site. Ik doneer voor elke lifer een bedrag aan https://lightfortheworld.nl (voorheen voornamelijk bekend voor hulp aan mensen met staar en andere oogproblemen in ontwikkelingslanden), lijkt/leek mij toepasselijk, en heb in 2011/2014 een inzameling gehouden voor gids Dalveer uit India voor een nieuwe kijker (zie stuk https://www.dutchbirding.nl/globalbirding/641/tragopan_hunters#641 ), helaas is zijn nieuwe kijker na een jaar weer gesneuveld... Zo koopt iedereen zijn schuldgevoel (een beetje) af....

Gijs Woldhek  ·  12 januari 2017  14:44

Hoi Max, bedankt voor je uitgebreide reactie. Mijn vraag of je interesse verder ging als lijstjes afwerken, was een vraag zonder vooroordeel. Ik begrijp heel goed dat als je een passie hebt, iedereen er wat mee doet (bijv. motorcrossen door de bossen van Drenthe) Dus, ja, als het bijdraagt aan eco toerisme, win win. Groet Gijs

Arnoud B van den Berg  ·  29 januari 2017  14:36

...in welke tuin moeten we zijn...?

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?