Field Guide to the Birds of Suriname

David Uit de Weerd  ·  29 februari 2016  11:20

Gaaf dat er eindelijk een gids beschikbaar is! Ben zelf in november 2009 in Suriname geweest. Ik ga absoluut terug. Wat een geweldig mooi land.

Lieven De Temmerman  ·  29 februari 2016  15:45

Ik geloof het allemaal best, maar waarom is de cover van het boek zo schraal? Wat was er mis met een cotinga op de voorkant?

Jan Hein van Steenis  ·  29 februari 2016  16:02, gewijzigd 29 februari 2016  16:03

In Brazilië kun je je met Van Perlo's illustraties ook redden... Ik had de Birds of Brazil ook mee naar Guyana (tot vermaak van mijn collega's). Wel leuk om te horen dat zijn kolibries goed zijn: dan is het voor de Guyana's (die in tegensteling tot Suriname geen visum vereisen) een optie deze gids en Ridgely & Tudor mee te nemen. Ridgely en Tudor thuislaten is natuurlijk onmogelijk. Voor de piculet (en de Boat-billed Tody-Tyrant die in Guyana niet op het circuit voorkomt) zal ik het land waar m'n moeder als kind gewoond heeft toch ooit moeten bezoeken!

Vincent van der Spek  ·  29 februari 2016  22:40

Ha ha, Lieven gaat alleen voor de buitenkant - een zeer menselijke valkuil ;-)

Kees (C.J.G.) Scharringa  ·  1 maart 2016  01:21

Ja, en dan te bedenken dat ik nog met de eerste uitgave van Haverschmidt in het bos heb lopen rondrennen in mijn tijd (1968) als dienstplichtige infanterist bij de TRIS. Was natuurlijk wel leuk om op rijkskosten te vogelen op de Coeroeni Airstrip, ver in het binnenland (twee maal een maand). Ik ben nooit meer terug geweest, maar dat zal er nog wel een keer van komen. Veel soorten stonden nog niet in Haverschmidt en de moeilijke soorten waren nauwelijks te doen. Ik moet in ieder geval nog de Guyanan Cock-of-the-Rock om te controleren dat die niet zo rood als de Andean.

Lieven De Temmerman  ·  1 maart 2016  12:04

Ik heb een paar Van Perlo's liggen in de kast, maar van een Kiskadee op de voorkant wordt ik nu niet echt opgewonden, Vincent! Als het boek als doel heeft om goed te verkopen, mag de cover toch ietsje kleurrijker. Dat Van Perlo zijn eigen luiheid of gebrek aan talent goedpraat om minder gedetailleerde tekeningen te maken is ook geen verdienste! Om maar te zeggen: ik ben ook geen fan van het tekenwerk van Van Perlo, en het helpt niet door een rotalgemene vogel op de cover te zetten ;-)

Jan Hein van Steenis  ·  1 maart 2016  14:27

Erger dan de voorplaat (en inhoud!) van Todas as Aves do Brasil kan het toch niet worden.

Lieven De Temmerman  ·  4 maart 2016  08:59, gewijzigd 4 maart 2016  09:01

het kan dus altijd nog erger :-) Begrijp me niet verkeerd, I don't want to judge a book by its cover! Over de inhoud ga ik mij niet uitspreken... Al zeker niet omdat ik Carl Beel en Peter Boesman een beetje ken, en dat zijn (wellicht net zoals alle auteurs) toffe peren! En wellicht ga ik deze gids ook gewoon aanschaffen en vooral blij zijn dat Ber allerlei gaten op de wereldkaart vult met een niet aflatende inzet. Tot slot: ik heb 8 maanden een Grietjebie als trouwe tuinvogel gehad toen ik in Z-Amerika woonde. Als ik er eentje hoor of zie, voelt het direct weer als thuiskomen... Dus niets tegen deze schitterende vogel ;-)

Vincent van der Spek  ·  5 maart 2016  13:48

@ JH: ha ha, ik dacht altijd dat dit de slechtste veldgids van deze eeuw was: http://www.abebooks.com/F...

Jan Hein van Steenis  ·  5 maart 2016  23:20

@ Vincent: dat is inderdaad abominabel – maar aan de fraaie omslag zie je dat niet...

Gijsbert van der Bent  ·  7 maart 2016  16:37

Bedankt weer Vincent. Suriname staat op de lijst (en het boek ook). Inderdaad raar dat dat land zo weinig wordt bezocht door de Nederlandse vogelaars. En die Kees Scharringa maar lekker z'n dienstplicht vervullen in het Surinaamse bos. Ik liep daarvoor in de bossen van .....Oosterhout (N-Br). Ik hoop dat ik nog eens voor herhaling wordt opgeroepen.

Jan Hein van Steenis  ·  7 maart 2016  17:32

@Gijs: ik kan me echt niet voorstellen dat je zo erg naar de Vrachelse Heide terugverlangt!

Gijsbert van der Bent  ·  7 maart 2016  17:46

HAHA. Nee, die herhaling natuurlijk in Suriname!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?