Extra nummer van Dutch Birding (38-1) - Determinatie van het Larus canus complex

Peter de Knijff  ·  8 februari 2016  13:27

Volgens JIŘÍ MLÍKOVSKÝ (Zootaxa 3356: 65–68 (2012) is de naam kamtschatschensis (Bonaparte 1857) een "nomen nudem" en zou deze vervangen moeten worden door camtschatchensis (Bruch, 1855). Maakt voor de (al dan niet mogelijke) veldherkenning natuurlijk niets uit.

Pieter Vantieghem  ·  9 februari 2016  16:50

Beste Peter. Ik ben natuurlijk helemaal niet mee in deze specifieke gevallen, verbeter me dus gerust, maar het volgende valt me toch op. Iets wordt een "nomen nudum" genoemd als er voor deze specifieke naam geen formele beschrijving is en dus ook geen type-exemplaar toegewezen. Nu vind ik het wel vreemd dat de naam die je als sugestie geeft 2 jaar eerder beschreven is. Het lijkt me dan dat die andere naam sowieso voorrang heeft, niet zozeer omdat het taxon van Bonaparte een nomen nudum is maar vooral vanwege de voorrang van tijd; eerst komt, eerst maalt.

Peter de Knijff  ·  10 februari 2016  09:11

Hi Pieter, ik citeer slechts wat in 2012 in verschenen. Het lastige van Zootaxa is dat het volledige artikel niet is te downloaden. Het is een absurd duur tijdschrift, niet aanwezig in de collecties waar ik toegang toe heb, en ook niet bij buitenlandse contacten. De auteur reageert niet op verzoeken om een pdfje. Ik moet het dus doen met de schaarse info die wel te verkrijgen is. Lijst en naamgevings puriteinen hebben dit tot nu toe niet opgepakt, vandaar mijn opmerking hier. En, het helpt de determinatie niet, dus zo belangrijk is het nu ook weer niet.

Pieter Vantieghem  ·  10 februari 2016  20:02

sci-hub al geprobeerd ;-) http://www.theatlantic.co...

Peter de Knijff  ·  29 februari 2016  09:46

Het Zootaxa verhaaltje blijft ontoegankelijk, de auteur zelf reageert niet op een verzoek. Dus de redenering hierboven zou wel eens juist kunnen zijn, maar ik kan het niet nagaan. Bruch wist dat brevirostris rode poten had, dus de suggestie dat de stormmeeuw beschrijving op brevirostris betrekking heeft lijkt te worden weerlegd.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?