Balearische Roodkopklauwier · 14-05-2025 · Lentevreugd, Wassenaar · Joas de Vreugd

Diederik Kok  ·  14 mei 2025  22:27

Het wit op de basis van de handpennen zoals hier en op andere foto's zichtbaar, lijkt me teveel voor een badius. Badius kan wat wit hebben, maar minder dan 2 mm en alleen op p7-p10. Hier is dat op (ca) p5-p10. Ook de andere ondersteunende kenmerken wijzen niet duidelijk op badius denk ik. Zie mijn waarneming voor mijn interpretatie van de verschillende kenmerken. Ik begrijp dat ook anderen vraagtekens plaatsen bij de ID als (herkenbare) badius. Best een lastig ID vraagstuk en ik ben benieuw naar andere meningen. 

Jan van der Laan  ·  15 mei 2025  08:30, gewijzigd 15 mei 2025  08:31

Mooie serie, Diederik. Ook de bijdrage van Garry is goed om hier te noemen. Al met al denk ik dat we hier gewoon de basisregels van vogelidentificatie moeten toepassen. 1: passen de waargenomen kenmerken op badius en 2: sluiten de waargenomen kenmerken senator uit? Je noemt al dat er wit (beige) op p5-p10 zit, wat niet past op badius, de witachtige of grijsachtige bsdv die meer op senator passen en dat deze kenmerken ook wellicht voor rutilans kunnen gelden. Alle foto's bestuderend zie ik zelf ook geen forsere snavel, althans niet in vergelijking met andere Roodkopklauwieren met een vleugelvlek. Mijn bescheiden mening, omdat beide vragen als antwoord 'nee' hebben, denk ik dat aanvaarding als badius problematisch is.

Max Berlijn  ·  15 mei 2025  12:11

Misschien de naam weer veranderen in Roodkopklauwier?

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?