Bairds Strandloper · 12-05-2025 · FR 10-14-23 · Tijmen Majoor

Max Berlijn  ·  12 mei 2025  15:40, gewijzigd 12 mei 2025  15:41

?? Niks op pieper of appgroep gehad. Iets mis?

Sebastiaan Koppelle  ·  12 mei 2025  15:44, gewijzigd 12 mei 2025  15:45

Dit is een Temmincks, vandaar geen piep lijkt mij

Max Berlijn  ·  12 mei 2025  16:11

Ik ken de pittfall maar hij staat er toch echt op als Bairds?

Dušan Brinkhuizen  ·  12 mei 2025  20:08

Hi Max, deze lijkt me wel een Baird's: https://waarneming.nl/observation/349636214/

Koen Stork  ·  12 mei 2025  20:26

Waarom geen Kleine Strandloper? 

Dušan Brinkhuizen  ·  12 mei 2025  21:21

Hoi Koen, ik neem aan dat we het nu over Sietse z'n Calidris hebben, en niet over de bovenstaande foto.

Zowel de vorm van het lichaam als het koppie & snavel voelt goed aan voor bairdii. Dat bevederd 'kinnetje' loopt mooi door (voorbij bovensnavel). Vleugels lijken voorbij staart te projecteren (nog verder was mooier geweest, maar misschien ligt het aan de houding). Altijd lastig met maar een paar bewijsplaatjes en zonder andere steltjes erbij, maar ik vermoed dat Sietse wel een Baird's te pakken had. Kleine Strandloper zie ik niet meer zo vaak, maar kunnen soms wel een lange snavel tonen. Waarom denk jij aan Kleine?

Hier nog een werkend linkje, wel zo makkelijk: https://waarneming.nl/observation/349636214/

Benjamin Baatje  ·  12 mei 2025  22:49

Ik was bij Sietse toen hij hem vond. 

Voor het perspectief heb ik nog een foto toegevoegd waarbij je een kluut en bergeend erbij ziet staan.

https://waarneming.nl/observation/349587465/

Koen Stork  ·  13 mei 2025  02:49

Ja, de vogel van Sietse inderdaad! Ik vind het persoonlijk wel meevallen hoe langgerekt het lichaam van de vogel is, zeker als ik zo wat rondkijk op het internet. De vleugels projecteren ver genoeg voorbij de staart voor Bairds, maar dit lijkt me niet buiten de variatie van Kleine.

Maar goed, structuurkenmerken daargelaten; ik meen vooral een oranje tint te ontwaren (ipv strogeel/beige) op de bovendelen en kop. Ook heeft de vogel een duidelijke donkere wang/oorstreek, in plaats van de meer 'open' koptekening van Bairds. 

Dušan Brinkhuizen  ·  13 mei 2025  04:41

Gezien de tricky lichtomstandigheden zou ik me juist richten op structuur, proporties en formaat.

Bovendien, Sietse kennende van vroeger, als dit een gewoon Kleintje was geweest, dan zaten we hier waarschijnlijk niet te chatten :-)

Dušan Brinkhuizen  ·  13 mei 2025  05:03

Dank je, Benjamin, voor de nieuwe foto. Als je nog beeldmateriaal hebt waarop de handpenprojectie of rugtekening beter op staan, deel dat vooral (liefst in originele kwaliteit), meer pixels kunnen helpen.

Heb je het formaat van de vogel goed kunnen beoordelen in het veld? En, heb je de vogel misschien ook horen roepen toen die vloog?

Koen Stork  ·  13 mei 2025  16:12

Op de foto's van Benjamin is de lengte van de poten enigzins te beoordelen. Met name de tibia lijken me aan de lange kant (pro Kleine), en ik mis ook het ovaalvormige lichaam in achteraanzicht. Dit lijkt me hier ook meer in lijn met Kleine.

Op diezelfde foto zie ik ook een vage V op de rug. Lastig te wegen, want hij is wel erg onduidelijk voor Kleine, maar tegelijk aan de duidelijke kant voor een Bairds.

Dušan Brinkhuizen  ·  13 mei 2025  19:16

Goede discussie, Koen!

De foto met het achteraanzicht vind ik eigenlijk best OK voor Baird's. Uiteraard zou het nog beter zijn als de vogel platter oogde (zoals afgebeeld in Collins), maar dat effect krijg je misschien pas met een lager standpunt. De tibia lijkt me OK voor bairdii.

De schijnbaar kruisende handpennen zie ik vaak terug bij Baird’s en is een indicatie dat deze vogel waarschijnlijk best lange vleugels heeft.

De vage V op de rug zou moeten kunnen, al is het – zoals je zelf al aangeeft – liever niet.

De vleugelstreep oogt aan de smalle kant voor Kleine, en ik had ook meer zichtbaar wit verwacht op de bovenstaartdekveren, maar dat blijft erg lastig te beoordelen met slechts één matige foto.

Sietse Bernardus  ·  13 mei 2025  22:53, gewijzigd 13 mei 2025  22:55

Sorry,het zijn zijn helaas niet de beste foto,s ...Bij het ontdekken van de vogel dacht ik meteen aan bairds,bona of drieteen. Het licht was erg slecht en moeilijk om er wat kleur er in te zien. Het was in ieder geval een opvallend langgerekte calidris..en de handpennen staken ver voorbij de staart.Vogel was continu erg alert.De broedende kluten vonden het maar niks dat ie daar rond liep.Echt fourageren kwam de vogel niet aan toe.Als de vogel even ging foerageren viel het langgerekte lichaam erg op.Ook de manier van fourageren was opvallend.Vogel had wat een grijs/bruin uiterlijk.En opvallende donkere veercentra op de dek/schouderveren met lichte randen.Donkere poten.Snavel redelijk recht met iets van een kromming. Maar,wel vrij dun op het eind.Dus drieteen viel voor mij gelijk al af..ook sprong de vogel soms even op waardoor ik de open vleugels goed kon zien.Zag geen opvallende lichte baan in de vleugels.Bona was ook gelijk uitgesloten.Zag geen witte stuit met donker eindband.Nu werd het echt wel wat spannender.Vogel had toch ook wel een opvallend licht keeltje en vrij lichte kop.Geen opvallende v op de rug.Altans dit was in het veld niet te zien.Kl strandloper was het in mijn ogen ook zeker niet.Een opvallende oorstreek had de vogel ook niet.En geen opvallende wenkbrauw.Vogel leek mij ook net wat te groot voor een kl strl. In het veld heb ik ook totaal niet aan deze soort gedacht.Wat ik wel wat raar aan de vogel vond is de toch wat lange poten.Dit past misschien weer niet heel goed op bairds inderdaad .Bij het fourageren viel dit wel wat minder op.In mijn ogen past bijna alles eigenlijk alleen op een bairds ..of hier is nog mogelijk sprake van een hybride?

Dušan Brinkhuizen  ·  14 mei 2025  01:06

Hey Sietse, leuk om je weer eens te spreken in cyberspace, dat is lang geleden!

Dat de vogel continu alert was, kan de atypische, opgerichte houding verklaren, inclusief de lange nek, poten en dergelijke.

Kluten/steltkluten zijn prachtige vogels, maar wat verpesten ze het vaak voor ons met al dat gealarmeer in het veld.

Zeker een spannend dingetje, hopelijk wordt 'ie teruggevonden!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?