Grey-crowned Crocias · 27-03-2023 · Da Lat, Vietnam · Vincent van der Spek

Arnold Meijer  ·  2 april 2023  18:24

Gaaf hoor, zie je weinig foto's van.

Ik had er in 2000 of 2001 (ben ik ff kwijt) 2 op 2 plaatsen rond Da Lat. Voor de laughingtrushes en zo waren toen nog geen plekken.

Jelle Scharringa  ·  3 april 2023  21:08

Dr Meijer (voorheen dr Coot): volgens mijn Azie DVD was dat op 9 en 10 April 2000 ergens bij Da Lat, exacte plek stond er niet bij.  Het waren trouwens zeer goede opnames.

Gr J


Arnold Meijer  ·  4 april 2023  19:58

@Jelle Thanx voor de info:

Ik had er eentje aan de overzijde van een meer (originele plek) en die opname was ergens buiten Dalat, een nieuwe plek waar Bram Demeulenmeester (die ik tegenkwam) me op wees.

Tjeerd Burger  ·  5 april 2023  09:15

In 2016 kwamen we er tijdens onze trip achter dat de vogels niet meer zaten op de toen bekende plek (Ta Nung Valley). Gelukkig sloten we de dag erop aan bij Arjan Dwarshuis en gids, die nog een alternatieve en relatief nieuwe plek wist. Erg blij dat we deze vogels toen niet hebben gemist. 

Jan Hein van Steenis  ·  5 april 2023  09:41

In 2018 zaten ze wel weer in het pretpark in de Ta Nung Valley.

Jelle Scharringa  ·  5 april 2023  10:45

Ik was getuige JH, en het meer van Arnold is Ho Tuyen Lam, waar ook die Cutias te vinden zijn.

Theo Admiraal  ·  5 april 2023  10:48

Ook in maart 2023 hadden we een groepje van 5 Crocias in Ta Nung Valley. Hier ook een mooie Spot-bellied Eagle-Owl.

Remco Hofland  ·  5 april 2023  13:51

***Opa vertelt-alert***

Als ik me goed herinner (ik was vlgs mij in 2005 in Da Lat, na een zeer geslaagde trip naar Cambodja, waar btw de Tailorbird nog niet was ontdekt) was Arnold M de 'ontdekker' van Ta Nung valley, en zijn wij er op zijn aanwijzingen ook geweest. Arnold had er meen ik Green Cochoa, wij niet - maar gelukkig zagen we er drie bij elkaar bij Di Linh.

In 2002 was ik met Chris Quispel en Roland van der Vliet in Noord Vietnam, o.a. in Xuan Thuy, een van de weinige betrouwbare plekken ter wereld voor Spoon-billed Sandpiper toen, en in Sapa alwaar we op de grens met China vogelden in 'Ward's Valley', vlgs mij vernoemd naar Ward Vercruysse. Daar zagen we 'per ongeluk' een hele bak soorten die nu tot de specialiteiten van het gebied behoren, zoals Pale-throated Wren Babbler.

Het gaafste van vogelen op de grens met China destijds was dat ik het idee had dat ik aan het einde van de wereld vogelde, (het aangrenzende deel van) China was immers zo goed als gesloten voor vogelaars, en ik dacht dat ik nooit kans zou maken op het zien van al die mooie soorten ... in de daaropvolgende twee decennia ging ik echter c 8x naar China waaronder 2x Yunnan en 3x Sichuan waardoor ik inmiddels bakken met Golden-breasted Fulvettas en Fulvous Parrotbills heb gezien - maar vervelen doen ze nooit!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?