Oost-Europa onveilig maken! (Roadtrip through Eastern Europe!)

Albert Noorlander  ·  17 februari 2023  12:39, gewijzigd 17 februari 2023  12:40

Ik had vroeger een vogelgids waarin stond dat juveniele Roodhalsganzen van adulte Roodhalsganzen konden worden onderscheiden door het ontbreken van de wangvlek. Latere vogelgidsen gaven dit niet meer aan en bij de Roodhalsganzen die ik in Nederland gezien heb zag ik dit ook nooit. Ik dacht daarom dat dit een fout was in mijn eerste vogelgids. Daarom vind ik het leuk om te lezen dat sommige juveniele vogels dit daadwerkelijk kunnen hebben, of eigenlijk niet hebben ;-)  

Vincent van der Spek  ·  17 februari 2023  13:34

Wat een heerlijk en goed geschreven verhaal! 

Peter de Knijff  ·  17 februari 2023  19:42, gewijzigd 17 februari 2023  19:45

Maar Albert, dat kenmerk is toch al zo oud als de speekwoordelijk weg naar …

O.a. Delacour en Glutz maken al in de jaren 60/70 melding hiervan, met de aantekening dat de wangvlek variabel is qua omvang, maar onveranderd minder diep roodbruin. De nieuw Nils gaat hier niet erg gedetaillerd op in, en geeft de voorkeur aan de andere leeftijdskenmerken. De combinatie van kemerken zijn in het veld m.i. prima te gebruiken (met wat tegenlicht is b.v. de wangkleur slecht te beoordelen). 

Overigens, het zou geen slecht idee zijn om toch meer duidelijkheid te krijgen over de herkomst van deze Fazanten. Elders op dit forum was er al (terecht denk ik), enige discussie, en als de eerste indrukken juist zijn, dat zijn deze Fazanten net zo wild als de Nederlandse Korhoenders.

Lennart Verheuvel  ·  17 februari 2023  20:38

Mooi verhaal! Een soortgelijk verslagje van je roadtrip(s) door Alaska wordt ook gewaardeerd :)

Diedert Koppenol  ·  17 februari 2023  21:03

Heerlijk verslag en erg interessant zeg, die fazanten. Blijft een gave regio!

Joachim Bertrands  ·  17 februari 2023  21:41

@Peter - ik heb inmiddels Christos Sokos gemaild ivm de paper die gepubliceerd werd en waar de vreemde foto van de gekweekte fazanten in terug te vinden was, en ik vroeg dan ook specifiek naar de vogels in de Nestos Delta. Het is niet heel duidelijk perfect op te maken wat hij schrijft, maar als ik het goed begrijp werden er voor een PhD thesis wel zuivere vogels gekweekt die vervolgens ergens anders werden vrijgelaten, terwijl de beide zijden van de Nestos Delta steeds gevrijwaard werden. 
Dit was zijn exact antwoord:


"Dear Joachim

Thank you very much for your interest on our article and the last European indigenous pheasant population.
Dr Paralikidis reared few black-neckeds for the needs of his phd thesis, only this release take place.

In prefectures of Kavala and Xanthi (two sides of the river), pheasant releases never took place and were prohibited by forest service for the protection of black-neckeds.


Chrysoupoli's Game Farm was established only for the rearing of black-neckeds, but a worker did the fault and used eggs of hybrid pheasants. These hybridized black-neckeds were released far away in Thrace and Macedonia. The last 15 years Farm has closed. White ring in the neck is a dominant characteristic so even a low introgression takes place we will see the white in the neck of males. None white sign have ever seen in wild males of Nestos Delta. Moreover Paralikidis et al did a genetic study on pheasants.


Works for the black-neckeds have been done by Hellenic Forest Service, Hunting Federation and World Pheasant Association
I hope to help with clarifications


Yours sincerely

Dr Christos SokosWildlife Ecologist"

Peter de Knijff  ·  17 februari 2023  21:58

Hi Joachim, dat klinkt erg bemoedigend. Toen ik in die regio was (half mei 2006, vooral voor Juffers en Libellen), zag ik er vier aan de oostkant van de delta, allemaal mannetjes zonder witte ring, en kreeg van een lokale hoteleigenaar te horen dat ze voor de jacht zouden zijn uitgezet. Was voor mij de reden om ze niet serieus te nemen. Waarschijnlijk was dat dus niet helemaal waar (gelukkig). 

Jildert Hijlkema  ·  18 februari 2023  11:51

Origineel tripje met die Fazanten en Witkopgorzen!

Jan Hein van Steenis  ·  18 februari 2023  14:09

Daar zitten een paar leuke soorten tussen! Ik zou toch liever later in het jaar gaan wanneer er meer afleiding is, al is dat jammer van die ganzen.

(Overigens zijn er wel een paar overbodige spaties de redactie ontgaan: pusztadorpje, jaarlijstrecordhouder en –hoewel ik ook niet echt weet hoe je dat correct zou moeten schrijven– allround-topvogelaar).

Wim Wiegant  ·  18 februari 2023  18:54, gewijzigd 18 februari 2023  19:03

Volgens mij is de correcte spelling "allround topvogelaar". Ik zou denken dat allround (volgens Google aan elkaar gespeld) in het Nederlands een bijvoeglijk naamwoord is. Dan zou een streepje niet juist zijn, want dan zijn het twee woorden. Laatst werd er ons al op gewezen - ik ben vergeten waar - dat tegenwoordig ieder model een topmodel is, iedere baby een liefdesbaby. Kennelijk heeft deze inflatie de vogelaars ook bereikt. 

Theo Admiraal  ·  18 februari 2023  19:23

Ik ben benieuwd hoeveel km jullie hebben gereden.

Tjeerd Burger  ·  18 februari 2023  21:14

Fijne trip hoor! Bij je eerdere facebook berichten hoopte ik al op verhaal op de DB-site, we worden op onze wenken bediend! 

Eduard Sangster  ·  19 februari 2023  13:51

Een orginele trip, erg leuk! Goed geschreven ook. Dank hiervoor.

Leo JR Boon  ·  20 februari 2023  23:44

Nog even een leuk weetje. Het Hongaarse dorpje 'Bugyi' betekent 'slipje'. 

David Uit de Weerd  ·  21 februari 2023  20:41

@Leo, had jij vroegah niet met een Hongaarse?! 

Leo JR Boon  ·  26 februari 2023  12:48

Daarom weet ik dat 😄


Thijs de Groot  ·  3 maart 2023  13:32

Leuk verhaal!

Ik zou de titel wel aanpassen naar Midden- en Zuidoost-Europa. ;)

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?