Zanggors verenigd Nederland en Belgiƫ

Remco Hofland  ·  22 februari 2022  21:51, gewijzigd 24 februari 2022  10:05

Leuke stukjes, beide heren! Ik moet altijd wel even glimlachen als de 'ship-assisted' kaart wordt getrokken/aangehaald: vergeleken met de afstanden die veel trekvogels jaarlijks twee keer afleggen liggen zo ongeveer heel NL en België 'vlakbij een wereldhaven' (respectievelijk Rotterdam en Antwerpen) en naast vlakbij de Antwerpse haven liggen Prosperdorp en Doel ook niet echt ver van de respectievelijke kusten (waar dwaalgasten vaker worden aangetroffen). Zware dwaalgasten als Woestijnvink, Swinhoes Boszanger en Rode Rotslijster (allemaal zangvogels vastgesteld op de Maasvlakte) zijn niet ship-assisted-verdacht, maar Spaanse Mus, Cassiar Junco en Witkeelgors (andere zangvogels vastgesteld op de Maasvlakte) zouden dat wel (moeten) zijn? En de Zanggors? Leuk geprobeerd Enno, maar die gaat de Nederlandse en Belgische lijst gewoon halen ;-)

Jan van der Laan  ·  22 februari 2022  22:15

En het is ook nog eens de verkeerde tijd. Daar tilt de huidige commissie heel zwaar aan.

Max Berlijn  ·  22 februari 2022  23:00

Leuke filmpjes verspreid over de dagen.

Jan van der Laan  ·  23 februari 2022  08:16, gewijzigd 23 februari 2022  08:20

Het plaatsje waar de vogel zit heet toch Prosperdorp? Emmadorp ligt veel westelijker en de gemeente is Hulst? En voor België, is Doel de gemeente of mag Prosperdorp niet genoemd worden?

Enno Ebels  ·  23 februari 2022  08:25

Prosperdorp is inderdaad de juiste plek. Ik had de plekaanduiding van waarneming.nl overgenomen (Emmadorp - Prosperpolder) maar dat is een veel ruimer gebied. 

Arnoud B van den Berg  ·  23 februari 2022  08:52

aan de ene kant van de grens is het Prosperdorp, Hulst, Zeeland, Nederland, en aan de andere kant van de grenslijn heet hetzelfde dorpje m.i. Prosper, Beveren, Oost-Vlaanderen, België

Gijsbert van der Bent  ·  23 februari 2022  11:24

Bedankt voor het terugvinden op vrijdag 18 februari Enno. Voor mij was-ie nog wel nieuw... ;-)

Jan Hein van Steenis  ·  23 februari 2022  14:23

@Arnoud: de Belgen doen blijkbaar niet moeilijk over de naam van het gehucht ("Prosperpolder, ook wel Prosperdorp of Prosper").

Ik meen mij van Zeeuwsch-Vlaamse vrienden te herinneren dat je Prospèrdorp dient te zeggen.

Edwin Schuller  ·  24 februari 2022  11:46

Leuk stukje! Kleine typo: "Indigorgors"

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?