November 2021

Roel Schwartz  ·  10 januari 2022  20:20

Wim bedankt voor je prachtige overzicht. Het is een heel mooi verslag geworden, waar veel tijd en moeite in gestoken is.

Folkert Jan Hoogstra  ·  10 januari 2022  20:36

Over die Amerikaanse Bontbek gesproken. Weet iedereen nog wat er op het vlaggetje van de Noorse geringde vogel staat? ;)

Hans Groot  ·  10 januari 2022  23:11

Wim, altijd fijn als de Terugblik verschijnt als we met de rubriek voor DB bezig zijn! Er was nog een latere Kleine Vlieg, nl een ringvangst op 12 november op Vlieland: [Trektellen.org] - Vogeltrektellingen & ringvangsten

Wim Wiegant  ·  11 januari 2022  12:01

Hans, die site, daar heb ik helemaal niet op gekeken!
Die van 1 november was dus de 1 na laatste...!

Folkert Jan Hoogstra  ·  11 januari 2022  12:59

Wat is eigenlijk de bron van het Stovje langs lauwersoog op 21-11? Kan het nergens terugvinden

Jan Hein van Steenis  ·  11 januari 2022  15:45

@Folkert Jan: voor wie het even kwijt is van die Amerikaanse Bontbekplevier staat het antwoord hier.

Dick Groenendijk  ·  11 januari 2022  20:30

Erg leuk om te lezen weer Wim! Vol met weetjes en feitjes waar je niks aan hebt, maar die toch superlollig zijn! Zoals: "Het was de maand november met de laagste gemiddelde windsnelheid sinds 1958!"

Ben Gaxiola  ·  11 januari 2022  20:56

@Wim,

Er zijn wel wat meer dan vier mensen die meerdere nieuwe vogelsoorten voor Nederland hebben ontdekt.

Klaas Eigenhuis is zo'n 10 jaar geleden met een degelijke ranglijst beziggeweest, maar ik weet niet wat hij er uiteindelijk mee heeft gedaan. De vele mailtjes die hij er aan wijdde heb ik niet meer.

Wim Wiegant  ·  11 januari 2022  22:03, gewijzigd 11 januari 2022  23:12

Ben, 

Je hebt gelijk, eigenlijk uit het hoofd gedaan, maar na enige research kom  ik toch op niet meer dan zes mensen met twee of meer nieuwe soorten voor NL, te weten de volgende:
+ Johanna van Dillen-Staal (Langstaartklauwier, Sardijnse Grasmus)
+ Eddy Nieuwstraten (Oosterse Vorkstaartplevier, Witkeelkwikstaart, en ik dacht nog een, maar daar kom ik niet op)
+ Pim Wolf (Wilsons Stormvogeltje, Audouins Meeuw, Zanggors, Westelijke Orpheusgrasmus)
+ Jan Goedbloed (Kleine Topper, Grote Geelpootruiter)
+ Mart Jansse (Steltstrandloper, Kaspische Plevier)
   en natuurlijk:
+ Ben Gaxiola (Spaanse Mus, Noordse Waterlijster)

Jan Goedbloed en Mart Jansse had ik even niet paraat, schande!
Misschien weten andere mensen er nog meer, maar dat kan ik me niet zo goed voorstellen.  

Misschien telt Mark Zekhuis (Oosterse Vorkstaartplevier, Westelijke Blonde Tapuit) nog mee...?

Tekst is aangepast,
en die bij Kleine Vliegenvanger ook (zie reactie Hans Groot).

Hans Groot  ·  11 januari 2022  23:09

Prima, Wim. Wij checken voor de rubriek in DB altijd trektellen.nl. Er staan daar regelmatig waarnemingen in die niet zijn ingevoerd in waarneming.nl. Zo ook het Stovje waar Folkert Jan naar vroeg. 

Ben Gaxiola  ·  11 januari 2022  23:13

Tom van der Have: Myrtezanger en Bonte Tapuit.

Mark Zekhuis was mede-ontdekker van de Ovp en de Witkeelkwik.

Wim Wiegant  ·  11 januari 2022  23:46, gewijzigd 11 januari 2022  23:54

Dat ik Tom van der Have kon vergeten...! Ik was (samen met Guus Hak) ongeveer de eerste die de 1e Bonte Tapuit zag ná Tom zelf, en was ook ongeveer de 1e die de gele stuit van de bijbehorende zanger zag...!

Dus zeven (in aangepaste tekst) wordt acht...!
Gaat nog gebeuren!

Roland van der Vliet  ·  12 januari 2022  09:27, gewijzigd 12 januari 2022  09:30

Afhankelijk hoe je een eerste precies definieert (soort / ondersoort; eerste zien en determineren of ook meehelpen met determineren; veldwaarneming of tellen ringvangsten ook) komen ook Peter Meininger (Brilstern en Turkestaanse Klauwier) en Han Zevenhuizen (Kaspische Roodborsttapuit en Zwartkopzanger) en Bram Ubels (Zwartkoprietzanger en een beetje Bergkalanderleeuwerik) in aanmerking. Om maar te zwijgen van enkele leden van de ringgroep Castricum (Citroenkwikstaart, Siberische Sprinkhaanzanger, Steenortolaan en/of Swinhoes Boszanger en misschien nog meer). Bij de Kaspische Roodborsttapuit was zelfs ook Eddy Nieuwstraten betrokken die dan op drie taxa staat.

Wietze Janse  ·  12 januari 2022  11:55

@Wim,

Het is wel Mart Janse, met maar 1 s, zonder n doe je dan weer wel goed, we zijn en blijven van de arme tak.

Wim Wiegant  ·  12 januari 2022  12:50, gewijzigd 12 januari 2022  12:54

@Wietze, sorry, heren Janse...
@Roland, het aantal "dubbelgangers" (mensen met een substantiële rol in de vaststelling van meer dan één 1e van NL) stijgt van "ongeveer zeven" naar "acht tot twaalf".  

Wim Wiegant  ·  12 januari 2022  13:00, gewijzigd 12 januari 2022  16:31

Het is een precair onderwerp, de mensen die meer dan 1 soort nieuw in NL ontdekten. Ik bedenk er zo weer drie, een échte en twee met ringvangsten:
+ Edward van IJzendoorn (Dougalls Stern, Bairds Strandloper)
+ Hans Schekkerman (Siberische Sprinkhaanzanger, Brilstern)
+ Kees Breek (Struikrietzanger en Sykes' Spotvogel)...!

De aantallen zijn weer aangepast...

Jan van der Laan  ·  12 januari 2022  17:28, gewijzigd 12 januari 2022  17:32

Edward zijn eerste Dougalls Stern (7-7-'77) blijkt toch niet de eerste. In vuurtoren de Brandaris staat een opgezette uit 1938. Daar ging een deel van de aanwezige vogelaars in 1982 (of 81) kijken of het wel klopte. Zij vonden van niet en het geval sneuvelde tijdens de revisie deel 1.

Het zat Arnoud jaren niet lekker en uiteindelijk heeft hij de foto's naar Killian Mullarney gestuurd en die komt tot de conclusie dat het toch een Dougalls is. De CDNA heeft onlangs deze conclusie overgenomen.

Ben Gaxiola  ·  12 januari 2022  17:48

Hans Schekkerman was ook bij de vangst van de eerste Citroenkwik. Net als Dirk Moerbeek die ook de Harlekijkeend vond (en Purperkoet :-)).

Maarten Wielstra  ·  12 januari 2022  18:31

Ferdy Hieselaar met Bronskopeend en Woestijngrasmus.

Leon Edelaar met Thayers Meeuw en Amerikaanse Zilvermeeuw (? Laatste nooit ingediend ?).

Ik heb het aantal jaar terug eens geprobeerd uit te zoeken, de zelfontdekranking. Voor de liefhebber kan ik de worddocs toesturen. Laat maar weten via maarten.wielstra@gmail.com.

Bert de Bruin  ·  12 januari 2022  18:39, gewijzigd 12 januari 2022  18:40

Ik blijf het een rare (en vooral lelijke) term vinden: zelfontdek. Ontdekken doe je toch altijd zelf? Eigen kracht oid lijkt me beter te passen.

Overigens, de noren hebben er een fantastische term voor: edelkryss!

Ferdy Hieselaar  ·  12 januari 2022  23:12

Bedankt voor de eer Maarten🙏🏻, maar helaas heb ik de Bronskop niet zelf ontdekt. Ik heb hem wel als eerste doorgegeven, telt dat ook?😉

Folkert Jan Hoogstra  ·  13 januari 2022  11:05

@Hans: ik had ook op trektellen gekeken, maar had de aanname gedaan dat het om telpost Lauwersoog haven ging en niet om de kustweg ;)

Rob Halff  ·  14 januari 2022  10:18, gewijzigd 14 januari 2022  12:53

Prachtig stuk weer Wim! Leest lekker weg. November was een goede maand met leuke soorten (zoals zo vaak). Ik vond persoonlijk November veel leuker vogelen dan September wat afgelopen jaar maar saai was in mijn beleving.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?