Een rimpelloze Amerikaanse Zee-eend

Wim Wiegant  ·  5 november 2021  17:19, gewijzigd 5 november 2021  17:33

Ik lees: "In de 10 dagen daarna heeft iedereen die dat wilde de vogel kunnen zien vanaf het strand van Schier."  Wat een affront...! Zie hier, en wel mijn commentaar van 16 oktober, 23:54 u.


Leo Heemskerk  ·  5 november 2021  17:47

Ik lees dat jij @Wim pas na acht dagen gaat en ook nog het roepen van Lennaert negeert.
Wil je de vogel dan wel zien Wim?

Max Berlijn  ·  5 november 2021  17:53

zo blij dat het ook na dit zonnige weekend een tijdje goed bleef gaan, Veel dank!

Arno ten Hoeve  ·  5 november 2021  18:04

@Wim: het spijt me dat te lezen! Was niet de bedoeling iemand te kwetsen. Volgend jaar zit-ie er weer! Ik ga hem voor je vinden! 

Ed van Boheemen  ·  5 november 2021  19:05, gewijzigd 5 november 2021  19:06

Mijn hotel op Texel (nog net niet ingechecked) werd een hotel in Drachten (vlakbij Lauwersoog...) De rest is geschiedenis!-) Bedankt Arno!-)

Wim Wiegant  ·  6 november 2021  01:32, gewijzigd 6 november 2021  01:44

Het was maar een geintje, hoor Arno, ik ga deze winter vast nog wel een keer zoeken. Verder een heel leuk verhaal...

Leo vindt dat ik de vogel niet wilde zien, maar ik was de avond tevoren al gekomen, en had 5 u gezocht, en echt niet de enige die niet de puf had terug te gaan (we wisten toen nog niet dat het recht voor de Marlijn was, ipv 45 min lopen).
Dat ik pas na 8 dagen ging kijken, kan Leo mooi zeggen, die 9 dagen wachtte alvorens naar de Oostelijke Vale Spotvogel te gaan (ik 10) ...! Maar goed, daar had hij nog wel 11 dagen mee kunnen wachten...

Arno ten Hoeve  ·  6 november 2021  11:18

@Wim, gelukkig maar! Jou kennende (tot op zekere hoogte en uit een vrij ver verleden) ging ik daar ook vanuit. Maar je weet maar nooit: hoe ouder, hoe sentimenteler. Alle begrip voor de 'laggards' (ben zelf de laggard onder de laggards, áls ik al ga!)

Folkert Jan Hoogstra  ·  6 november 2021  11:55

Super dat jullie direct vanaf de boot de vaste wal al informeerden en veel dank aan Patrick Snoecken die de vogel (tegen beter weten in) terug vond en de vogelaars die de vogel in beeld bleven houden totdat de mensen van de vaste wal konden aanschuiven.

Was één van mijn absolute hoogtepunten van dit vogeljaar. 

Ps: Peter, nog bedankt voor die Rode Wijn, was de kers op de taart!

Max Berlijn  ·  6 november 2021  11:58, gewijzigd 6 november 2021  12:04

Het is een hobby hè dus iedereen bepaalt zelf hoe lang je er over doet om te gaan, of überhaupt gaat. Deze soort is natuurlijk veel minder zeldzaam dan de vier gevallen die we nu op de lijst hebben, alleen we zijn zo’n beetje het enige land (met Belgie?) in NW Europa waar je geen betrouwbare zee-eend afzoek plekken hebt. Arno kom ook wel eens Grote Zee-eenden tegen op dat soort tripjes?

Arno ten Hoeve  ·  6 november 2021  12:21, gewijzigd 6 november 2021  12:33

@Max: Grote zee-eenden zie ik vaker vanaf de vaste wal langsvliegend tijdens zeetrek. En ik heb het idee dat ze minder aansluiting zoeken bij zwarte zee-eenden. Dus nee, niet heel frequent (< 50% van de tochten) en zeker geen zekerheid vanaf een boot.

edit: de Amerikaanse grote zee-eend staat wel op mijn wenslijstje, maar die is wat lastiger te determineren...

David Uit de Weerd  ·  6 november 2021  19:51

Arno, wat een geweldige vondst, dank! Die verdwijnt niet meer van mijn harde schijf 😉👍

Peter Links  ·  8 november 2021  11:58

@FJ haha, graag gedaan! Was een subliem momentum. Jij nog bedankt voor het vasthouden van die taart ;) 

Roland van der Vliet  ·  1 december 2021  09:33

Ik lees zojuist de lijst van WP-firsts door Joe Hobbs. Tot mijn verbazing lees ik dat er inmiddels in Finland een eerder geval van Amerikaanse Zee-eend in de WP was: in 1926 (zie pagina 26), geaccepteerd door de Finse commissie in 2013.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?