Struikrietzangers broedend op Texel: nieuwe broedvogel voor Nederland

Max Berlijn  ·  6 augustus 2021  00:30

Gaaf zeg, en ook super gedocumenteerd!!

Marc Plomp  ·  6 augustus 2021  08:24, gewijzigd 6 augustus 2021  08:24

Luuk Punt  ·  6 augustus 2021  08:54

Geweldig zeg! Hulde voor de ontdekkers en allen die hebben bijgedragen aan de documentatie van dit bijzondere broedgeval!

Boy Possen  ·  6 augustus 2021  09:58

Wat gaaf! Mooi hoor.

Harvey van Diek  ·  6 augustus 2021  10:16

Erg leuk en goed gedocumenteerd mannen!

Patrick Bouthoorn  ·  6 augustus 2021  13:46

Erg gaaf en wat kunnen ze mooi zingen. Ik heb genoten van de Waddinxveen vogel.

George Sangster  ·  6 augustus 2021  16:43

Zouden ze samen zijn gearriveerd, of hebben beide partners gewoon veel geluk gehad? Het Allee effect zal nog steeds best groot zijn bij deze soort in NL.

Peter de Vries  ·  6 augustus 2021  18:08

Volgens mij arriveren bij deze soort eerst de mannetjes die blijven zingen totdat ze gepaard zijn. Ze hebben beide dus veel geluk gehad elkaar te vinden.

Overigens zijn er meer soorten die bijzonder veel geluk hebben, wat te denken van het broedgeval van de Brilgrasmus in de Eifel Duitsland in 2017.


Hans Groot  ·  6 augustus 2021  21:36, gewijzigd 13 augustus 2021  21:41

Proficiat, mannen! Inderdaad prima vastgelegd dit broedgeval. Wij hoopten in het Noordhollands Duinreservaat onder Egmond aan Zee ook een mooi resultaat te gaan behalen. Op 5 juni vonden Hans Schekkerman en ik hier een zingende Struikrietzanger, die op 2 juni al door Klaas-Douwe Dijkstra bleek te zijn opgenomen. Hij leek interactie te hebben met één of twee Bosrietzangers. Op 6 juni zong hij nog, maar daarna werd het stil en dachten we dat de vogel vertrokken was. Totdat Hans op 17 juni op dezelfde plek een Struikrietzanger waarnam en kon fotograferen. Hij zong niet meer, maar riep nog wel. Ook hing er nog steeds een Bosrietzanger rond. We kregen hoop dat er wellicht sprake was van een gemengd broedgeval en besloten de boel te gaan volgen. Onder andere door de Audiomoth van Rob van Bemmelen op te hangen, geprogrammeerd om drie weken lang van 22 uur tot 8 uur opnames te maken. Op 26 juni zag ik de Struikrietzanger nog steeds rond scharrelen en kon ik een aantal foto’s maken en roepjes opnemen. Helaas bleven nestindicerende waarnemingen uit. De bezoeken daarna leverden geen vervolgwaarnemingen meer op. En de Audiomoth bleek 32 GB aan harde ruis te hebben vastgelegd…. Hoe dan ook, het feit dat de Struikrietzanger zo lang bleef nadat hij was uitgezongen, is op zijn minst opmerkelijk. Hopelijk komen er meer broedgevallen, want deze geweldige zanger kunnen we er best bij hebben!

Peter de Rouw  ·  11 augustus 2021  01:02

Goed gedaan jochies!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?