Geelsnavelwouw · 11-04-2021 · Kustweg Lauwersmeer · Anne van der Wal

Folkert Jan Hoogstra  ·  12 april 2021  09:57

Helaas een nare aanleiding tot deze waarneming. Veel sterkte!
Er wordt nog door enkelen gezocht. Laten we hopen dat de vogel er nog zit. Kunnen we daarna flink speculeren over de herkomst en status ;)

Jan Hein van Steenis  ·  12 april 2021  10:32

Intrigerend. Ik zou me kunnen voorstellen dat hij met Zwarte Wouwen is meegevlogen.

Die donkere kop sluit een "geelsnavelige" Zwarte Wouw wel uit lijkt me?

Jildert Hijlkema  ·  12 april 2021  12:34

Folkert Jan, jij schrijft dit bericht na jouw waarneming van 09:44 (https://waarneming.nl/waarneming/view/210553072)! Inmiddels hebben jij en Jacob Bosma de betreffende vogel toch gezien?

Folkert Jan Hoogstra  ·  12 april 2021  15:05

ObsMapp nam de tijd over uit de exif van mijn foto die ik vanuit mijn camera via wifi naar mijn mobiel had gestuurd. Deze tijd stond echter blijkbaar nog op wintertijd, waardoor de waarneming in eerste instantie op 9:44 stond terwijl dit 10:44 moest zijn. Ik had het al aangepast. 


Wel weer erg opvallend hoe weinig animo er voor deze mega was. Gisteravond nog een man of 20, maar vandaag slechts 3! man en 1 succesvolle twitcher. Ik snap dat er op maandagmorgen weer gewerkt moet worden en dat de coronacrisis ook enkelen ervan weerhouden te gaan, maar bij de Steenarend stond toch ook dik 200 man. Hebben we dan niks geleerd van de Horus?

Jan van der Laan  ·  12 april 2021  15:34, gewijzigd 12 april 2021  15:34

Zelf moet ik nog uitzoeken of er andere kenmerken te zien zijn anders dan de gele snavel. Ik vrees namelijk een Fluitzwaan scenario: ID op basis van één kenmerk. En is een gewone Zwarte Wouw met een gele snavel dan een betere verklaring als we Occam's razor hanteren?

Folkert Jan Hoogstra  ·  12 april 2021  15:41

Ik snap dat de ID niet zeker is (al wijzer er, zo heb ik begrepen, nog wel meer kenmerken dan alleen de snavel richting deze soort), laat staan de status, maar ik snap niet dat er vandaag maar 3 man de moeite hebben gedaan de vogel überhaupt terug te vinden. Blijkt het niks te zijn ben je alleen voor niets naar het Lauwersmeer gereden (wat volgens mij nooit een straf is), maar in het ergste geval blijkt over een tijdje dat er in zuid Spanje een uit Afrika komende Geelsnavel met vergelijkbare schade aan de armpennen is gefotografeerd (a la Indische Kievit).

Jan van der Laan  ·  12 april 2021  15:45

Klopt, FJ, maar aan de andere kant, op die manier moet je achter elke (vage) melding aan gaan en dan wordt vogels kijken alleen nog maar in de auto zitten als je hoog wilt eindigen. Ik ben daar zelf een beetje klaar mee. Bij een Steenarend weet je wat je krijgt. Maar nu spreek ik vnml voor mezelf.

Rik Winters  ·  12 april 2021  15:49, gewijzigd 12 april 2021  15:59

Heb beschikbare foto's vergeleken met boeken en internet en ken geelsnavelwouw niet uit het veld, maar egaal donkere kop en onderdelen, korte p6 en relatief diepe staartvork lijken ook allemaal beter op geelsnavelwouw dan op zwarte te passen (fide Forsmans flight identification). De erg egale en vrij donkere kleur van de kop en onderdelen zou dan beter passen op parasiticus dan op aegyptius. Vogel lijkt rui uitgesteld te hebben. Lastig te beoordelen of dit bij elkaar geelsnavelwouw helemaal hard maakt, maar het is meer dan één kenmerk en info die gisteren al beschikbaar was, dus snap het punt van FJ wel.

Fred Visscher  ·  12 april 2021  17:02

Vleugelformule past ook op Geelsnavelwouw (vijf vingers ipv zes). Als je deze houding naast deze legt wordt dat ook aardig inzichtelijk...

Bert-Jan Luijendijk  ·  12 april 2021  17:18, gewijzigd 12 april 2021  17:19

En de vogel lijkt ook geen lichte iris te hebben. En misschien druk ik me dan te voorzichtig uit.

Max Berlijn  ·  12 april 2021  18:13, gewijzigd 13 april 2021  01:56

Eeh ik ben ff niet in NL maar gaaf ding maar er was toch iets met een kapotte poot (inzoomen op foto hierboven) en een staart die kapot was en waarbij de rui niet klopte? Ik wil geen partypoeper zijn maar hoe zit dat dan nu? Overigens dit geval meteen aan de mogelijke Horus linken is wel heel erg kort door de bocht, toch? Op zich ben ik ruim denkend maar dan moeten we ook Afrikaanse Lepelaar en Nimmerzat serieus gaan nemen? (mij best overigens😀), daar zijn meer gevallen van in Europa dan van een (eventuele) Geelsnavelwouw..

Leo Stegeman  ·  12 april 2021  19:34

Nijlgans??

Roef Mulder  ·  12 april 2021  21:04

In ieder geval weer een grensverleggende waarneming, gaaf!

De recente aanvoer van Sahazand is prima circumstantial evidence. Om het escape-risico in te kunnen schatten is natuurlijk wel van belang hoe vaak deze soort in gevangschap gehouden wordt. Iemand die daar meer over weet? Zijn er van deze soort exemplaren in gevangenschap bekend?


Peter de Vries  ·  12 april 2021  21:19

https://www.zootierliste.de/en/?klasse=2&ordnung=211&familie=21109&art=50901153


Geen idee hoe actueel en volledig deze opsomming is.

Roef Mulder  ·  12 april 2021  21:53

Bedankt voor de link. Het lijkt er dus op dat ze in verschillende Europese collecties gehouden worden en dat de herkomst bij de beoordeling meegenomen moet worden.

(om het in perspectief te plaatsen; een soort als Steppearend wordt volgens deze site 10x vaker gehouden.

Julian Overweg  ·  12 april 2021  22:21

Na Horusgierzwaluw en Schildraaf weer een Afrikaan die Noordelijke richting aanhield (grofweg: oversteek via Gibraltar, daarna binnenland Spanje, Frankrijk, België en Nederland) tot 'ie op de Noordzee stuitte.

Voorlopig in theorie maar ik geloof er wel in dat Noord-Nederland door de ligging een 'vangnet' kan worden voor Afrikaanse dwaalgasten. De Schildraaf werd op z'n expeditie meermaals met de immense Noordzee geconfronteerd. Eerst in het Verenigd Koninkrijk -waar 'ie om die reden niet verder kwam- en vervolgens bij een aantal pogingen om via de Waddenzee de oversteek te maken. ;)

Rob Poot  ·  13 april 2021  00:03

Zijn er Zwarte wouwen met gele snavels bekend als afwijking? Hopelijk wordt de vogel nog een keer teruggevonden en kan er bevestigd worden of er wel of geen ring aanwezig is.

Ipe Weeber  ·  13 april 2021  00:09

ongeringd, ook niet onbelangrijk.

Max Berlijn  ·  13 april 2021  02:25, gewijzigd 13 april 2021  10:21

@Julian, die Schildraaf zat eerst in de U.K. Hoe die daar gekomen is, is de vraag (zelf, schip??, maakt mij overigens niet uit 😀). De Horusgierzwaluw zal nog een hele klus krijgen om door iedereen als “zeker” te worden gezien/gevonden dus deze wouw (met die rare poot?) nu ook hier aan te plakken en noord-NL als vangnet voor Afrikanen met noordelijke trekdrang aan te merken begint op een goedaardige complottheorie te lijken 😂.

Tiemen De Smedt  ·  13 april 2021  08:10

Op Facebook lees ik het volgende (Lee Evans):

Eight years ago, a storm damaged the Snowdon Aviary at the London Zoo and 4 Yellow-billed Kites escaped. They initially moved to Norfolk and elsewhere in East Anglia but after six months, disappeared without trace.

Vogels bleken ongeringd, maar de vraag is of ze nog in leven zijn natuurlijk. 

Fred Visscher  ·  13 april 2021  08:36

Geinig.., maar stel dat t er 1 van die zou zijn, dan zijn die kleed-beschadigingen (waar men altijd zo van in de war raakt), iig niet toe te schrijven aan een kooi etc...

James Lidster  ·  13 april 2021  10:25

Helaas is Lee Evans niet de meeste betrouwbare bron. Gaat over 2008 (13 jaar geleden), en volgens mij waren dat geen geelsnavels. Wat de vogel bij Lauwersmeer betreft, determinatie lijkt me vrij duidelijk. 

Ipe Weeber  ·  13 april 2021  10:36

Zou dit overigens de eerste voor de WP zijn?

James Lidster  ·  13 april 2021  10:38

Nee, het is een broedvogel in Egypte en Arnoud heeft ooit eentje in Marokko met Dick Forsman gefotografeerd.

Julian Overweg  ·  13 april 2021  10:40

Max: Speculeren is sowieso leuk maar die enorme bak water tussen het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Noord-Duitsland en Denemarken lijkt me wel een serieus obstakel voor Noordwaarts trekkende vogels. Is van een heel ander kaliber dan de Straat van Gibraltar of het Kanaal (Schildraaf).

In bijv. Gambia moet je binnenblijven om een dag géén Schildraven en Geelsnavelwouwen te zien. Ik las hier eens ergens dat het in de lijn der verwachting ligt dat er de komende jaren steeds vaker Afrikaanse dwaalgasten onze kant opkomen dus we gaan zien of het vooral Noord-Nederland wordt. :)

Kevin Varekamp  ·  13 april 2021  10:41, gewijzigd 13 april 2021  10:42

Uit dit artikel op BirdGuides blijkt dat de ontsnapte vogels uit London Zoo geen geelsnavels betroffen, zoals wel beweerd door Lee Evans.

James Lidster  ·  13 april 2021  10:42

De tuin ontsnapte vogels van London zoo waren idd geen geelsnavels maar Cape Verde of Cape Verde hybrides. Dus van Lee zijn 3 feiten had ie maar 1 goed, dat is 1 meer dan normaal 

Jan van der Laan  ·  13 april 2021  10:48, gewijzigd 13 april 2021  10:56

James, juist die project Cape Verde Kites waren controversieel. Het waren waarschijnlijk gewoon Afrikaanse Zwarte Wouwen en dus Geelsnavels. Cape Verde Kite was een Rode Wouw of Rode Wouw afstammeling en die zg hybrides bleken steevast Zwarte Wouwen. Bovendien kwamen ze van Maio, waar de fasciicauda Rode Wouw helemaal niet voorkwam. Allemaal geldverspilling en wat ze deden was vooral niet luisteren naar de expert van de Kaap Verde, Cees Hazevoet. Hij was er ziedend over!

James Lidster  ·  13 april 2021  10:54

Bedankt Jan, dat is ook interessant. 

Gijsbert van der Bent  ·  13 april 2021  10:55

Huh, Hazevoet ook al controversieel??? Je let even niet op en er blijkt ineens van alles loos!

Jan van der Laan  ·  13 april 2021  10:57

Ik heb mijn tekst wat gewijzigd, Gijs. Cees is en blijft de expert van de CV en ze hadden beter naar hem moeten luisteren.

James Lidster  ·  13 april 2021  11:04

neemt niet weg dat de vogels van toen lijken niks op die van Lauwersmeer en dat Evans zijn onzin verhalen niet helpen met dit soort discussies 

Jan van der Laan  ·  13 april 2021  11:18

Als ze van dat infameuze project waren, waren het in ieder geval Zwarte Wouwen van Afrikaanse afkomst. Toen was Geelsnavelwouw nog geen apart taxon. Maar 8 jaar geleden en zich dan ook zo lang verborgen houden is onwaarschijnlijk.

James Lidster  ·  13 april 2021  11:30

13 jaar geleden zelfs! Komen geelsnavels vaker voor op de Cape Verde eilanden? Want dat is ook opvallend, 5 vogels vangen op z’n locatie. 


Jan van der Laan  ·  13 april 2021  12:07, gewijzigd 13 april 2021  14:23

Dit is de verspreidingskaart van Yellow-billed Kite. Het lijkt me het meest waarschijnlijk dat de Zwarte Wouwen op de Kaap Verde Yellow-billeds zijn.

Die Britse vogels waren afkomstig van Maio, het meest zuidoostelijke eiland van de Kaap Verde en waar nooit een Kaapverdische Rode Wouw was waargenomen (cf Hazevoet 1995).

Roef Mulder  ·  13 april 2021  12:08

Niks mis met de poten van de Lauwersmeer-vogel. Ook een LGRE “feitje”?


Jan van der Laan  ·  13 april 2021  12:10

Roef, ik denk dat niet iedereen op de hoogte is van het feit dat Wouwen niet van die enorme klauwen hebben.

Roef Mulder  ·  13 april 2021  12:27

Ik zie het niet

Jan van der Laan  ·  13 april 2021  12:33

Ik ook niet. Lee verwart denk ik de kleine voeten van een Wouw met klompvoeten.

Leo Stegeman  ·  13 april 2021  14:08

Ik had op Kaap Verde samen met oa Nils vD een zwarte wouw. Bleek vogens Forsman een zongebleekte gewone Zwarte wouw.

Jan van der Laan  ·  13 april 2021  14:30

Hazevoet schrijft over Zwarte Wouw: "It is not known whether, or to what extent, Palaerctic migrants winter in the islands". Verder dat Zwarte Wouw vooral broedvogel was in de jaren 1960 op verschillende eilanden, toen Naurois er onderzoek deed ("..no further details..."). 

Peter de Knijff  ·  13 april 2021  14:55

Hier de roemruchte debunking van de Kaap Verdische Rode wouw. Voor wat het waard is, zeven oude museum exemplaren clusteren her en der samen met diverse Rode wouw samples, was al geen goed teken voor een aparte stautus. Geen van de vers gevangen exemplaren had nog "Rode wouw" mtDNA (dus hoogstens hybrides daarmee, of het resultaat van een nogal aparte introgressie -maar zeker niet meer gelijk aan de historische vogels), zij clusteren in de groep van diverse Zwarte wouwen. Tenslotte is de geheel aparte groepering van de Geelsnavelwouw goed te zien.

Jan van der Laan  ·  13 april 2021  15:47

Ok, ja ik herinner me vooral die Rode Wouw clade en dat die gevangen vogels in Zwarte Wouw 'clusterden' (is dat de juiste term?). Ik was vergeten dat ze ook Yellow-billed hadden gedaan en dat die duidelijk apart staan. Dus we mogen concluderen dat die 5 vogels Zwarte Wouwen waren (op de enige foto die ik vond staat inderdaad een vogel met een zwarte snavel). De 5 vogels waren afkomstig van Maio en Boa Vista en beide eilanden kennen geen (historische) waarnemingen van fasciicauda, dus de kans dat dit hybriden waren moet als klein worden beschouwd.

Verder worden er sinds 2000 of daaromtrent geen fasciicauda's meer waargenomen op de laatste stronghold, Santo Antao en kan dit taxon als uitgestorven beschouwd worden.

Max Berlijn  ·  13 april 2021  19:07, gewijzigd 13 april 2021  19:22

Ik heb in 2000 (maart) 2 Zwarte Wouwen gezien boven Santi Antao (boven de sewage ponds) met Birdquest (Beaman) dat geval heeft een tijd in de boeken gestaan als Cape Verdiaanse Wouwen maar dat waren het dus niet. Betreffende dat poot verhaal van de Lauwers vogel, bedoelt werd de linkerpoot op deze foto, lijkt verschrompeld (minder geel) ten opzichte van de rechter???

Jacob Bosma  ·  13 april 2021  19:27

Wim Wiegant  ·  13 april 2021  19:44, gewijzigd 13 april 2021  19:49

Met de foto van Jacob (zie link hierboven) is deze discussie wel ongeveer over, zou ik denken...! Jammer dat ik de vogel niet heb gezien (was er pas om kwart voor drie, nog bijna twee uur gezocht, samen met bijna niemand)... 

Roef Mulder  ·  13 april 2021  20:12

Zie ook de andere foto van de ontdekker. Ongeringd:

https://waarneming.nl/media/photo/034/388/34388645.jpg


Arnoud B van den Berg  ·  13 april 2021  22:41

Felicitaties! Hopelijk betreft het inderdaad de nominaat, M aegyptius aegyptius, want daarvan is een spectaculaire dwaalgast in Marokko bekend (M aegyptius parasitus is daarentegen nooit met zekerheid in de WP gedetermineerd, voor zover ik weet).

De afstand tussen het broedgebied van de nominaat en het geval in april 2008 in de Hoge Atlas is groter dan de afstand tussen het broedgebied en de Lauwersmeer... Zie DB 31: 172-173, 2009. 

Wim Wiegant  ·  14 april 2021  01:23, gewijzigd 14 april 2021  01:28

Niet te hard van stapel lopen, hè...
Na Afrikaanse Lepelaar (-, = niet aanvaard, of niet ingediend), Kleine Flamingo (-), Witkruintapuit (-), Afrikaanse Woestijngrasmus (+, = wel aanvaard), Seebohms Tapuit (+), Indische Kieviet (+), Sporenkievit (-) en Schildraaf (?) , is dit wéér een Afrikaanse soort waarvan de status (wat die ook moge worden) als twijfelachtig zal kunnen worden geclassificeerd. 

Max Berlijn  ·  14 april 2021  08:01, gewijzigd 14 april 2021  08:03

Wim een tip, als Arnoud het wat vindt, ga er niet tegen in. Hij heeft er daadwerkelijk een “neus voor”. Ik ken eigenlijk maar één geval/soort waar hij in het stof moest bijten en dat is de Purperkoet en ook dat kan nog goedkomen. De Schildraaf “hangt nog” maar zijn argumenten voor krijgen alleen maar meer wind in de zeilen met meer en meer gevallen dichter bij NL. Ze mogen dan gapjes over hem maken op de laatste DB dag. Ik weet inmiddels genoeg 🙏. Pootprobleem inmiddels ook opgelost dus jammer dat ik hier niet bij kon zijn.

Folkert Jan Hoogstra  ·  14 april 2021  09:31

Hahaha die link Max. Ik moest even 2x kijken voordat ik doorhad dat de link inderdaad klopte XD

Rik Winters  ·  14 april 2021  10:28, gewijzigd 14 april 2021  10:33

@Wim: de tijd zal het leren. Volgende maand is het 50 jaar geleden dat de eerste Grijze Wouw opdook in NL, dat was toen ook nog eigenlijk een Afrikaanse soort. Inmiddels zijn we daar wel aan gewend. Buiten onze grenzen Huisgierzwaluw, wat-bekend-stond-als-Kaffergiergierzwaluw, Rüppelsgier, Sporenkievit die inmiddels ook (min of meer) voet aan de grond hebben in Europa. Daar staan inderdaad wat vogels met ringen tegenover -dat maakt de afweging lastig.

Folkert Jan Hoogstra  ·  14 april 2021  11:05

Heeft iemand toevallig ook data over de eerste 2 gevallen van Israël? Ik kan alleen het derde en vierde geval op Tarsiger vinden. 

Bas van der Burg  ·  14 april 2021  12:08

Misschien die vraag stellen aan Yoav Perlman? Wel frappant dat Israël er pas 4 heeft, wetende dat de soort om de hoek zit??

Peter de Knijff  ·  14 april 2021  12:15, gewijzigd 14 april 2021  12:16

FJH: kun je eenvoudig hier vinden; gewoon zoeken op Yellow-Billed Kite...


Roef Mulder  ·  15 april 2021  12:28

Dezelfde vogel werd vanochtend gefotografeerd over het Duitse waddeneiland Wangerooge.

The plot thickens!


Peter de Vries  ·  15 april 2021  13:16

'The plot thickens!'

Hier in Nederland misschien. In Duitsland nemen ze 'm niet echt serieus...

Max Berlijn  ·  15 april 2021  13:40, gewijzigd 15 april 2021  13:42

Heeft in ieder geval trekdrang naar noord. Zelf denk ik dat de ID nu een belangrijker punt wordt dan status, immers poot verhaal opgelost, rui en sleet lijkt niet echt iets mis mee. Ik mis de rossige onderdelen die je op Afrika foto’s ziet wel maar komt mogelijk door het mindere weer hier?? en eeh bij die Duitsers komt toch alles uit een kooi dus niet naar luisteren. Vast een dikke Feli aan die die hem zagen, in het bijzonder Martin O, de enige uit de top 25 🎂.

Peter de Vries  ·  15 april 2021  13:43

@ Max: don't shoot the messenger. Ik geef alleen door wat mijn Duitse contacten me influisteren.

Ik ben vaak streng in de leer, maar heb hier wel vertrouwen in.

Max Berlijn  ·  15 april 2021  14:07

Hé was helemaal niet naar jou bedoelt, de term sicher ein kafig entflogen gebruik ik gekscherend vaak als er weer iets in DL opduikt 🥴.

Peter de Vries  ·  15 april 2021  15:22, gewijzigd 15 april 2021  15:23

Is zojuist vanaf Wangerooge naar west weggevlogen. Eerst over Spiekeroog en daarna naar de vast wal...

Jan van der Laan  ·  15 april 2021  15:47

Houd ons op de hoogte, Peter. Hopelijk gaat hij weer terug NL in.

Max Berlijn  ·  16 april 2021  08:54, gewijzigd 16 april 2021  09:12

Op Ornitho.de staat dat de vogel minstens tot 16:40 aanwezig was op Wanderooge dus dat strookt niet met de info dat die er net 15:22 afgevlogen zou zijn, toch ??

Peter de Vries  ·  16 april 2021  09:27

Even navraag gedaan. Het is niet helemaal duidelijk of de wouw nu echt van Wangerooge is afgevlogen. De meldingen spreken elkaar een beetje tegen.

Blijkbaar neemt niemand deze vogel serieus en wordt er daarom verder niet naar gezocht. Dat de Duitse waddeneilanden lastig te bereiken zijn i.v.m. Corona zal verder ook nog een rol spelen.

Peter de Vries  ·  16 april 2021  10:36

Zit nog op Wangerooge.

Ferry Ossendorp  ·  19 april 2021  18:59

Wil de pret van de leuk bedachte Afrofuik niet verpesten natuurlijk maar in het thema/pretpark Bellewaerde in België hebben ze een vliegshow met geelsnavelwouw(en) zie ik op hun website. Is al gecheckt of ze er een missen? Is toch iets dichterbij dan Gambia..

Folkert Jan Hoogstra  ·  19 april 2021  19:49

Ik zie op de site staan dat ze Zwarte Wouwen hebben. Dat kan natuurlijk ook om Geelsnavels gaan, maar dat zie ik er niet aan af. Ik zie 2 juveniele vogels waarbij me de vliegende op basis van vleugelformule en masker een Zwarte lijkt. De andere zou een Geelsnavel kunnen zijn, maar die heeft iig ringen en leertjes. Wellicht zie ik iets over het hoofd en is er nog meer info te vinden?

Ferenc A. Scheeren  ·  19 april 2021  21:18

Ach Ferry. Wat er allemaal gehouden kan worden: spotlijsters, canadese kraanvogel en zelfs Indigogorzen in Amsterdam. In ben benieuwd naar het oordeel van de CDNA over deze vogel. Zelf zie ik er niets mis mee. Mooie vogel die ik heel graag had gezien (in een van de mooiste plekken van NL). 

Ferry Ossendorp  ·  19 april 2021  21:57

Ze hebben ook zwarte wouw FJ. Staat ook op hun site dat ze beide wouwen hebben (bellewaerdefun.be onder dieren). Er staat toch een duidelijke foto van een geelsnavel daar en zie daaronder de tekst wist u dat. 

Verschil is dat ssp parasiticus (dat lijkt me de ondersoort van NL vogel) nog nooit boven de Sahara is gezien toch.

Verder niks mis met de plek inderdaad, Ferenc.

Anne van der Wal  ·  19 april 2021  23:15

Ze hebben niet alleen twee soorten Wouwen maar ook twee soorten websites. Vergelijk https://bellewaerdefun.be/bellewaerde-park/dieren maar eens met https://www.bellewaerde.be/nl/dieren

In de /nl/ variant worden andere foto's en tekst gebruikt. Waarschijnlijk om ons 'Ollanders' op het verkeerde been te zetten. Hierdoor zag Folkert Jan de Geelsnavel foto niet.


Jan van der Laan  ·  20 april 2021  08:50

Hier de link met plaatje van de Geelsnavelwouw.

Tim Schipper  ·  2 mei 2021  21:26

De vogel is vandaag gefotografeerd bij Skagen!

Roef Mulder  ·  2 mei 2021  21:38

the plot thickens further!

Julian Overweg  ·  2 mei 2021  21:53

Nog keurig in de Afrofuik.

Max Berlijn  ·  2 mei 2021  23:11

Nou dat is wel duidelijk dan. Top geval.

Eduard Sangster  ·  3 mei 2021  09:50

Ik ga het steeds jammerder (is dit een woord?) vinden dat ik deze vogel niet heb gezien. Sardijnse Grasmus, Grijze Junco 2x, Dwerguil, Steenarend, Ross Meeuw 2x en cryptofluiter zijn leuk, maar dit is de soort van april (en dit jaar). 

David Uit de Weerd  ·  3 mei 2021  11:00

Nou, ik geef de voorkeur aan die prachtige Sardijnse Grasmus.

Folkert Jan Hoogstra  ·  3 mei 2021  19:56, gewijzigd 3 mei 2021  19:58

Vandaag erg goede Foto's in Denemarken (waarneming van Jørgen aanklikken) Vogel is hoog richting NO verdwenen. Zweden in?

Max Berlijn  ·  8 mei 2021  19:06, gewijzigd 8 mei 2021  19:06

Het is wel een “rafelbak” geworden op zijn weg naar het noorden. Zo netjes zien ze er in januari uit...

Rob Poot  ·  24 mei 2021  22:41

Buiten het broedgebied worden Geelsnavelwouwen vrijwel nooit waargenomen. Er zijn er meer dan een paar in gevangenschap in Europa, geen Europeese soort dus niet ringplichtig. Kop of munt soortje.

Arnoud B van den Berg  ·  2 september 2021  11:36

Meest westelijke WP-geval van Geelsnavelwouw op Tenerife op 7 maart 2020: al bekend?

https://www.researchgate.net/publication/354153567_First_record_of_Yellow-billed_Kite_Milvus_aegyptius_for_the_Canary_Islands_and_Macaronesia

Edwin Schuller  ·  25 april 2022  11:58

Max Berlijn  ·  25 april 2022  12:02, gewijzigd 25 april 2022  12:10

of dezelfde, net als de Korendijk vogel (Oostelijke) overzomerd en overwintert.... had ik de Groningen vogel maar gezien, was op vakantie helaas. Op de lijst ermee zou ik zeggen hoor.

Max Berlijn  ·  27 april 2022  20:00, gewijzigd 27 april 2022  20:01

En nog een gisteren in Noord Servië (zie Tarsiger). Laat zien hoe een soort zich kan ontwikkelen van zogenaamde standvogel naar zwerver?.

Leo JR Boon  ·  28 april 2022  19:50

De vogel van Servie kan je echt niet determineren met die foto. 

Eduard Sangster  ·  13 juli 2022  14:09

Op club300.dk stond een Deens artikel over deze vogel en als mijn (gebrekkige) taalgevoel me niet in de steek liet, leek het er op dat deze vogel in Denemarken in D is gezet. Ik kan het artikel echter niet meer vinden. Heeft iemand een linkje ?

Edwin Russer  ·  13 juli 2022  14:39

Max Berlijn  ·  13 juli 2022  16:36

Kan geen Deens maar heeft het rafelige uiterlijk van de vogel (NL en Denemarken) nog een rol gespeelt?

Wouter Puyk  ·  13 juli 2022  16:44

Vertaald m.b.v. GoogleT:

Geelsnavel Glente goedgekeurd in categorie D. De 2-3. In mei 2021 werd in Skagen een geelsnavelwouw (Milvus aegyptius) gezien. De vogel werd voor het eerst gefotografeerd in de middag van 2 mei en vertrok de volgende ochtend naar Zweden. Het was een oudere (3K+) vogel van de ondersoort parasitus, die veel voorkomt in sub-Sahara Afrika. Aan de slijtagepatronen van het pak was met zekerheid te zien dat dezelfde vogel eerder diezelfde lente in Nederland en Duitsland werd gefotografeerd. De soort is spontaan geregistreerd op de Canarische Eilanden en in Israël, maar er zijn geen categorie A-vondsten uit continentaal Europa. De soort wordt in beperkte mate in gevangenschap gehouden, blijkt uit statistieken over gekooide vogels. De persoon in Skagen vertoonde geen zichtbare tekenen dat hij uit gevangenschap had moeten ontsnappen, zoals ringen, riemen, gebleekte veren en dergelijke. Daarnaast maakt de soort langere trekbewegingen in Afrika. Daarom heeft SU ingeschat dat niet kan worden uitgesloten dat de soort spontaan naar Europa kan afdwalen. De commissie heeft er daarom voor gekozen de vondst in categorie D te publiceren in afwachting van nadere kennis die kan bepalen of de vondst in categorie A of categorie E thuishoort.

Folkert Jan Hoogstra  ·  13 september 2022  10:12

Vogel helaas niet aanvaard. Op basis van het gebrek aan ondersteunende waarnemingen in de WP.

Even afgezien van wat ik van dat argument vind, nu dit argument vaker wordt gebruikt (Schildraaf en ook een beetje Grijskoppurperkoet), wellicht dat de CDNA op zijn pagina eens kan uitleggen hoe dit precies beoordeeld wordt. Wanneer zijn er bijvoorbeeld voldoende ondersteunende waarnemingen en wanneer niet? Welke richtlijn hanteren zij hierin en hoe wordt dan aangekeken tegen de echte mega's waar geen ondersteunende waarnemingen voor zijn. Gaan we alle kinderen maar voor de zekerheid met het badwater weggooien? 

En waarin zit bijvoorbeeld het verschil met Daurische Spreeuw. Is die op basis van bovenstaande argumenten dan nog wel houdbaar?

Max Berlijn  ·  13 september 2022  10:14, gewijzigd 13 september 2022  10:22

Hé hé FJ ff ophouden nu 😂 maar die kritiek is wel iets makkelijker te pareren dan bij de Jufferkraan immers die spreeuw is een trekvogel van die wouw is dat (nog) niet bekend. Overigens was het naast dat het een adult leek ook een best gehavende vogel als ik de foto’s bekeek (vooral in Denemarken). Maar persoonlijk zou ik hem het voordeel van de twijfel geven en gaan rijden bij de volgende.

Jan Hein van Steenis  ·  13 september 2022  10:33

Ik denk er anderhalf jaar later nog precies hetzelfde over!

Folkert Jan Hoogstra  ·  13 september 2022  10:53

@Max, het is toch bekend dat Geelsnavelwouw in Afrika ook trekt van noord naar zuid?

Edwin Schuller  ·  13 september 2022  11:08

Ik zie zo'n Geelsnavelwouw of Schildraaf in ieder geval makkelijker een grote afstand verdwalen dan een Afrikaanse Woestijngrasmus, en die heeft 't toch ook gehaald.

Max Berlijn  ·  13 september 2022  12:39, gewijzigd 13 september 2022  12:51

maar daar zijn dan weer genoeg ondersteunende waarnemingen van (ten zuiden van ons welliswaar) @ FJ ik kan niks vinden van structurele trek van Geelsnavelwouwen in Afrika.

Edwin Schuller  ·  13 september 2022  12:47

Ja maar zo'n lijstje is er toch ook voor Schildraaf?

Jan Hein van Steenis  ·  13 september 2022  14:08

Geelsnavelwouw lijkt in Zuid-Afrika toch een trekvogel te zijn, die in Centraal-Afrika overwintert, o.b.v. een snelle google-search. Beetje ondersteuning.

Albert Noorlander  ·  4 mei 2023  16:00, gewijzigd 4 mei 2023  17:02

Vandaag een mogelijke Geelsnavelwouw in Cayenne, Frans Guyana.  

Jan Hein van Steenis  ·  12 mei 2023  16:48

Vandaag eentje op het Isle of Wight (Engeland):

https://twitter.com/Ashley_Howe1990/status/1657024284269608960

En fotootjes van de vogel in Frans-Guyana:

eBird Checklist - 3 May 2023 - Rue Mandela X Bd République - 1 species

Folkert Jan Hoogstra  ·  12 mei 2023  18:19

Blijkbaar kwam vandaag nog een geval in de UK aan het licht van 29 april 2019 in Buckinghamshire. 

Bron is Sam Viles die mij contacte via facebook i.v.m. het recente geval in de UK.

Max Berlijn  ·  16 mei 2023  16:04

Nog aanwezig in de UK. Zou volgens Large Ego een escape zijn van een lokale dierentuin, maar ik zie anderen dat weer stellig ontkennen??

Folkert Jan Hoogstra  ·  16 mei 2023  16:19

Zelfs 1 in België

Met dank aan Wietze Janse die me er op attent maakte.

Max Berlijn  ·  16 mei 2023  16:28

Het is niet meer te ontkennen, er is iets gaande met dit taxon, deze soort...

Wim Wiegant  ·  16 mei 2023  17:38

Max, om maar met detective Sam Spade (gespeeld door Peter Falk, a.k.a. Columbo) uit de film Murder by death te spreken: ”That can only mean one thing – and I don’t know what it is…”

Koen Stork  ·  16 mei 2023  18:33

Ik werd er door Tim Langerak op gewezen dat het slijtagepatroon in de staart erg gelijkend is bij beide vogels. Waarschijnlijk dezelfde dus. En misschien is het zelfs dezelfde die ook hier in Nederland is gezien en nog in Europa rondhangt?

Folkert Jan Hoogstra  ·  24 mei 2023  19:23

Een stuk over de soort op BirdGuides.

Ik heb Sam nog even gevraagd of hij weet of de vogels in gevangenschap die hij noemt al dan niet geringd zijn en/of leertjes dragen. Hij ging daar wel vanuit, maar wist het niet zeker. 

Folkert Jan Hoogstra  ·  1 september 2023  19:35

Op 30 augustus een zeer waarschijnlijk Geelsnavelwouw tijdens trektelling op Kreta waargenomen. De vraag is even of een Zwarte Wouw met gele snavel volledig uitgesloten kan worden, maar ziet er niet verkeerd uit.

Ik hoop dat de link naar facebook werkt. Anders even zoeken op: "Antikythira bird observatory" of "Crete Birdwatching" En anders is ie ook gedeeld door Balkans rare bird sighting 


Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?