Dougalls Stern · 30-06-2020 · De Putten, Camperduin · Rob van Bemmelen

Rob van Bemmelen  ·  30 juni 2020  00:26, gewijzigd 30 juni 2020  00:47

Op waarneming.nl nog wat plaatjes en hier een linkje naar een shaky filmpje.

Max Berlijn  ·  30 juni 2020  05:32

Gaaf Rob, nog enige interactie tussen de twee Dougalls?

Rob van Bemmelen  ·  30 juni 2020  08:52

@Max: nee, ik heb ze niet samen gezien. Zat iets van 10 minuten tussen.

Rob van Bemmelen  ·  1 juli 2020  21:12

Ik heb nog eens dit gedegen British Birds artikel over het op leeftijd brengen van Visdieven erbij gepakt... Ik had dat ooit wel eens gelezen, maar het was weer weggezakt. De belangrijkste conclusies zijn dat "It is concluded that no individual Common Tern, except those first-summers which retain juvenile features, can be aged safely" en dat "In summary, 'first-summer-type' Common Terns are most likely to be second-summers; 'second-summer-types' may be first-summers; and 'adults' may in fact be second-summers." Ik zie geen reden waarom dit anders zou zijn bij Dougalls Stern.

Volgens mij heeft de vogel van de Putten geen juveniele veren meer: zelfs p10 ziet er best fris uit en de armpennen lijken wel iets donkerder, maar hebben wel frisse witte toppen (maar hoor het graag als iemand wel juveniele veren hierin ziet, of elders weet te ontdekken!). Daarom is een leeftijd als 2kj niet hard te maken, lijkt mij. Omdat waarschijnlijk maar een heel kleine fractie van de 2kj's naar de broedgebieden komt (~1% bij Visdieven), is het zelfs waarschijnlijker dat dit een 3kj is - een van de weinige die als zodanig te herkennen is.

Niettemin een kleed dat niet eerder in Nederland is gezien. Tegelijkertijd kan het dus goed dat vogels die aanvaard zijn als adult in feite 3kj's waren...

Diederik Kok  ·  1 juli 2020  21:35

Ha Rob, ja dat artikel was voor mij ook een eyeopener (na tip van Peter A). Bij Visdief zou je een dergelijk kleed moeten labellen als '2kj of 3kj'.

Wellicht hebben ze in de kolonies van Dougalls in GB/Ierland ervaring met vogels met een vergelijkbaar uiterlijk en een zekere leeftijd? Opmerkelijk veel vogels zijn immers geringd. 

Fred Visscher  ·  1 juli 2020  23:17

Ik zie nog een donker centra van de tertials en donkere vleugelboeg. Verder zie ik drie generaties hp (5 en 6 de donkerste dus de oudste en wellicht juveniel.) Hier wat ingezoomde plaatjes.

Fred Visscher  ·  2 juli 2020  09:47

@ Diederik, ik heb Ierland gemaild met de nodige vragen. Even afwachten nu.

Fred Visscher  ·  2 juli 2020  17:32

Omdat ik niet in 1 keer de uitkomst verwacht uit Ierland heb ik zelf ook nog even wat foto's bekeken uit dezelfde periode. Dit ex komt bij mij meer in aanmerking voor een derde kalenderjaar. Hier nog een tweede plaatje van hetzelfde ex. Een tweede kalenderjaar in dezelfde tijd komt toch echt anders over.. (en is veel meer een match met de vogel van Rob) Ik mis bij dat 3e kj type b.v. de tertials met donker centra, de kopkap is veel intenser zwart, pootjes meer uitgekleurd en overall is gewoon al meer als adult..!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?