Zwarte Rotgans · 02-02-2020 · Burghsluis - Inlaagje Burghsluis (ZL) · Eric Menkveld

Joachim Bertrands  ·  4 februari 2020  14:45

Ik zag deze vogels ook afgelopen zondag en stel me toch vragen bij de determinatie die zo vlotjes op hybride terecht komt. Is er al geopperd of de 3 1e winter vogels ook allemaal gewoon zuivere nigricans kunnen zijn? Ze zouden alvast helemaal niet opvallen aan de westkust van Canada of de US in de winter in een groep zwarte rotganzen... Ik weet dat dit wel een beetje koffiedik kijken is maar ben toch benieuwd wie er nog een mening heeft hieromtrent. Ik snap zeker waarom de conclusie van hybride voor de hand ligt (o.a. door de min of meer intermediaire kenmerken) maar in hoeverre deze een 1e winter nigricans uitsluiten is mij toch wat vaag. Kijk hier even voor een set foto's uit British-Columbia, West-Canada.

Arnoud B van den Berg  ·  4 februari 2020  15:33

Die 'zwartbuikrotgans' zie ik niet.

Jelle Scharringa  ·  4 februari 2020  16:04

Die loopt buiten beeld...

Eric Menkveld  ·  4 februari 2020  19:55

Er hoorde wel zeker een Zwartbuikrotgans bij. Zie de foto's op waarneming.nl van 2 februari 2020.

Luuk Punt  ·  5 februari 2020  08:17

Zie deze links naar filmpjes op YouTube, waarbij te zien dat het gezin bestaat uit een zwarte rotgans, een zwartbuikrotgans en drie hybride jongen: link 1 en link 2.

Joachim Bertrands  ·  5 februari 2020  14:18

Leuk dat er steeds een zwartbuik bij loopt, maar dat zegt m.i. nog steeds helemaal niks... Mooie filmpjes wel Luuk! 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?