Het Wonder van Wormer: ID puzzel van formaat

Vincent Hart  ·  22 oktober 2019  11:55

Meer van dit, heel fraai heren! Nemen de auteurs ook het initiatief om de vogel in te dienen?

Rob Halff  ·  22 oktober 2019  12:11

Chapeau, fantastisch stuk! Dank mannen. Gefeliciteerd iedereen met deze toekomstige generatieblokker...!

Jaap Denee  ·  22 oktober 2019  12:15

Mooi werk en een fraaie uiteenzetting, heren. Kleine kanttekening: het filmpje is van Joël Jimenez. 

Toy Janssen  ·  22 oktober 2019  12:38

@Jaap, is aangepast

Frank Coenjaerts  ·  22 oktober 2019  13:28

Fantastisch mooi uitgewerkt!!

Detail: de laatste zin onder het kopje "tertial lengte" is niet helemaal compleet/duidelijk. Twee keer "voorbij"?

Eduard Sangster  ·  22 oktober 2019  13:35

Goed werk mannen! Mooi format om te gebruiken voor de Schierzwaluw...

Peter de Knijff  ·  22 oktober 2019  14:15

Hier een (welliswaar voorjaars) "grijze" Spotvogel voor diegene die zich daar weinig bij kunnen voorstellen. Je ziet daar beroerd weinig foto's van, laat staan zo fraai als deze.

Toy Janssen  ·  22 oktober 2019  14:18

@Frank, bedankt is aangepast.

Martijn Verdoes  ·  22 oktober 2019  14:19

Geweldig! Bedankt heren! 

Johan van 't Bosch  ·  22 oktober 2019  14:24

Echt heel mooi werk dit. complimenten. Ik heb een suggestie: ik zou ook een Engelse versie maken.

Volgens mij zijn er in de ons omringende landen veel geïnteresseerden. Er hebben daarnaast ook veel mensen meegedacht of op bv facebook geroepen dat ze mee zouden willen denken/praten.

Of is er al een Engelse versie en heb ik die over het hoofd gezien?

Jelle Scharringa  ·  22 oktober 2019  15:00

De grijze, uitgebleekte of hoe noem je dat, gewone spotvogels die ik kan vinden hebben nog altijd gele tinten in het gezicht. Zoals op de foto aangeleverd door Peter.

Leo Stegeman  ·  22 oktober 2019  15:37

Goed stuk!! En leuk dat dit nu in de ID-corner wordt gezet, en niet pas veel later in een (eventuele) publicatie van het geval.

Vincent Hart  ·  22 oktober 2019  15:41

Kees de Vries en ik hadden begin september kortstondig een geheel grijswitte spotvogel zonder spoortje geel in naaldbomen op Vlieland. Helaas te kort om zaken als vleugelformule te beoordelen (laat staan foto's te maken) maar de vogel maakte los van de kleuren absoluut geen spannende indruk. Orpheus of gewone dus, vanwege het ontbreken van verdere details en de zeldzaamheid van Orpheus hebben we hem als gewone weggeschreven. Ik begreep destijds van Leo Heemskerk dat adulte Spotvogels in zijn ervaring vaker geen/weinig geel hebben.

George Sangster  ·  22 oktober 2019  16:37, gewijzigd 22 oktober 2019  16:51

Hulde voor de inspanningen. Er zullen een hoop foto's zijn bekeken om tot deze conclusies te komen, en het is duidelijk dat dit erg wordt gewaardeerd.

Twee vragen:

Wat betekent de 'pro' in "Pro GVS"?

Ik bedoel vooral: sluit het OVS uit? Zo ja, dan kun je het beter 'diagnostisch' noemen (i.e. specificiteit is 1.0); zo nee, dan is er overlap met de andere soort en dus eigenlijk geen (qualitatief) onderscheid met een GVS/OVS kenmerktoestand.

Wat is het verschil tussen "Pro GVS" en "Licht GVS"?

bijv. komen "Licht GVS" kenmerktoestanden wel voor bij OVS, en "Pro GVS" niet voor bij OVS? In dat geval heeft een "Licht GVS" kenmerktoestand een lagere specificiteit (is minder diagnostisch) dan een "Pro GVS"kenmerktoestand.

òf komen "Licht GVS" kenmerktoestanden minder vaak voor bij GVS dan een "Pro GVS" kenmerktoestand. In dat geval heeft een "Licht GVS" kenmerktoestand" een lagere sensitiviteit dan een "Pro GVS".

Nog een puntje:

De overtuigingskracht van jullie analyse hangt mede af van de steekproefgrootte voor elk kenmerk (het aantal verschillende individuen waarbij de kenmerktoestand kon worden afgelezen). 

GVS: beoordeelbaar bij 10 individuen, waarvan 8 de kenmerktoestand hadden en 2 niet. Dus 8/10.

OVS: beoordeelbaar bij 15 individuen, waarvan 2 de kenmerktoestand hadden, en 13 niet. Dus 2/15.

In de tabel kun je dat bij elk kenmerk op deze manier toevoegen : "8/10 vs. 2/15".


Teus Luijendijk  ·  22 oktober 2019  18:12

Goed werk! Mooie analyse. 

Max Berlijn  ·  23 oktober 2019  09:24, gewijzigd 23 oktober 2019  09:37

Heel erg eens met Johan. Het is zonde om dit stuk alleen voor de “Nederlandse markt” te maken. Ik hoop dat een Engelse versie niet te veel werk is. Het zou me niet verbazen als er dan meer OVSs in een (mogelijke (afhankelijk van de foto kwaliteit, immers niet in elk land woont een Denee, Boon of Veldt)) GVS “veranderen”.. Mogelijk goed om zo’n opzet voor de Kleine Sprink van 04-10-16 te maken, kan o.a. Dominique er nog wat van opsteken😇.. grapje hè, niet boos worden maar wel een serieus verzoek, alles wat we gevonden hebben aan deze vogel staat verspreidt onder vele foto’s van zowel de desbetreffende Kleine en gewone Sprinkhaanzangers en een dergelijke opzet maakt (behoudens de correcte mtDNA) veel duidelijk. Ik zou het niet kunnen en heb helaas de tijd niet.

Nils van Duivendijk  ·  23 oktober 2019  18:48, gewijzigd 23 oktober 2019  20:21


Ha George,

Deze analyse is niet wetenschappelijk, maar meer een stand van zaken op dit moment. Naast inderdaad veel foto’s (en video) hebben we uiteraard ook vooral de literatuur gebruikt om de pro’s te bepalen, veelal met al bekende variabelen in de kenmerken (bv de belangrijke lengte van p1). Een score zoals jij voorstelt is daardoor ook niet eenvoudig te maken.

Pro betekent: alleen gevonden/bekend bij die soort

Licht pro betekent: (ruim) meer gevonden bij de ene dan bij de andere soort.


Deze voorlopige analyse is zo conservatief mogelijk gemaakt, zie bv snavelvorm.


Diederik Kok  ·  30 oktober 2019  12:56

Mbt de suggestie van Johan en Max om ook te zorgen voor een Engelstalige versie: in afstemming met de redactie van DB zal er gewerkt worden aan een Engelstalig artikel, in DB, over de ID van deze vogel. 

Peter de Knijff  ·  4 november 2019  15:24

Op dinsdag 15 oktober, nadat was vastgesteld dat de vogel niet meer aanwezig was, is door Marten Miske, met toestemming van de bewoners, de tuin doorzocht om (1) uit te sluiten dat vogel ergens dood onder een struik lag, en (2) om een serie poepmonsters te verzamelen. Na overleg met mij werden in totaal 15 monsters veiliggesteld door hem. Wij hebben in alle monsters een 310 bp fragment van het mitochondriale cytochrome B gen gesequenced. De sequentie van dit fragment is van veel verschillende vogelsoorten in databastanden aanwezig, dus ideaal om als eerste fragment te gebruiken. Het bleek een vogelrijke tuin: verschillende Merels en Zanglijsters werden naast een aantal Huismussen opgepikt. En, inderdaad, twee van de 15 poepmonsters, waarvan èèn van hele goede kwaliteit, bleek een perfecte Grote vale spotvogel Hippolais languida sequentie te hebben.


Max Berlijn  ·  4 november 2019  15:40

👊

Vincent Hart  ·  4 november 2019  15:48

Heel gaaf, dank aan Misk en Peter voor het snelle handelen!

Wietze Janse  ·  4 november 2019  16:13, gewijzigd 4 november 2019  17:33

Hulde aan Diederik Kok, Nils van Duivendijk, Laurens Steijn & Dick Groenendijk die het ook zonder mtDNA konden! Dat is pas geweldig, niet het onderzoek 😎 waarmee ik Peters werk niets te kort wil doen!

Eduard Sangster  ·  4 november 2019  16:13

Geweldig! Dank jullie wel! Dus nu ook door de VAR goedgekeurd, voelt altijd extra fijn. Twee keer juichen :)

Ed van Boheemen  ·  4 november 2019  16:26

WAUW!!!! Geweldig onderzoek!!!!

Frank van der Meer  ·  4 november 2019  17:50

Top! En fijn dat dit ook is gepiept. :)

Marten Miske  ·  4 november 2019  18:15

Nogmaals dank voor dit snelle resultaat Peter! Op de DB-dag moet je misschien nog maar eens aandacht geven aan de "Shitkit" (en wellicht moeten we ze uit gaan delen aan de bezoekers... ).

Diederik Kok  ·  4 november 2019  20:07

Top! Peter en Marten veel dank, een hele fijne (en snelle!) bevestiging. 

Edward van IJzendoorn  ·  5 november 2019  15:30

Poepje vormt kers op de taart. 

Al met al fantastisch ID verhaal mede dankzij foto's, video's, geluidsopname en behulpzame mensen. 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?