Sakervalk · 20-07-2019 · Stroe, Wieringen, Noord-Holland · Arnoud B van den Berg

Arnoud B van den Berg  ·  20 juli 2019  17:19, gewijzigd 20 juli 2019  17:46

Met dank aan Johan van der Vegt die de vogel samen met zijn vrouw vandaag voor de derde achtereenvolgende dag op dezelfde plek en rond dezelfde tijd (13:00) waarnam.

Vogel kwam aanvliegen toen we met zijn zessen bovenop de dijk naar een Witvleugelstern keken; Maurits Martens zag hem als eerste naar ons toevliegen vanuit het westen (Normerven), aan de binnenkant van de dijk.

Ging richting Den Oever waar nog drie keer gezien, zittend op dijk of op paal, voordat hij - een paar uur later - weer in westelijke richting verdween.

Max Berlijn  ·  20 juli 2019  23:50, gewijzigd 20 juli 2019  23:52

Een moment om mega te balen van mijn carrière switch. Gefeliciteerd allemaal! Arnoud fungeert de laatste jaren met de neus van een voetbal spits, op de juiste plek op de juiste tijd (Veldrietzanger, Indische Kiev en nu deze)🙏

Jan van der Laan  ·  20 juli 2019  23:52

Wordt een beetje als de Giervalk van 1987. Niet wanhopen Max, hij zit er al drie dagen. Mooie plek, veel eten en nog geen zin om al naar Afrika te vliegen.

(ik moet 1 week wachten, want in Italië).

Dick Groenendijk  ·  21 juli 2019  11:38

@Max: Arnoud als man met visie, daar kan ik inkomen. Maar mij lukt het nog niet erg om een gelijkenis te zien met, pak hem beet, Vivianne Miedema of Lieke Martens. 

Jan van der Laan  ·  21 juli 2019  13:32

Ondertussen wordt de vogel al geclaimd door een medewerker van de Roofvogelboerderij. De vogel is volgens hen niet geringd, maar gechipt.

Enno Ebels  ·  21 juli 2019  16:20

Via vogel-app groep Utrecht wordt gemeld dat de geclaimde ontsnapte vogel een adult betreft dus sowieso niet de vogel van Stroe. Dat is een verse juveniel van waarschijnlijke enkele maanden oud. 

Arnoud B van den Berg  ·  21 juli 2019  16:39

Omdat deze vogel hooguit een paar weken geleden van de nestplaats is weggevlogen en ongeringd is, valt mogelijk te achterhalen waar hij vandaan komt? De nesten in Oostenrijk, Slowakije en Hongarije (Hongarije is al ver weg) worden ongetwijfeld goed gemonitord, veel jongen zullen nog in het nestgebied zijn, en van veel nesten worden de jongen wel geringd.

Peter de Vries  ·  21 juli 2019  17:31

@ Arnoud: ik heb een Hongaarse onderzoeker die aan deze soort werkt een mail gestuurd.

Wim Wiegant  ·  21 juli 2019  20:55

(Hongarije is al ver weg) …? 

Als in "als je een lijn trekt van Saturnus naar Holland, komt alles op Texel terecht" …? Voor wie of wat is Hongarije ver weg ? Toch niet voor een juveniele Saker...? 

Arnoud B van den Berg  ·  21 juli 2019  21:04

@Wim: Vanwege de vroege datum voor een uitgevlogen juveniel, 18 juli, zou je denken dat de kans het grootst is dat het een Saker van een van de meest dichtbije nesten in Europa is. Oostenrijk ligt dichterbij Nederland dan Hongarije. Maar je hebt gelijk: voor een Saker is het verschil in afstand in een paar uurtjes vliegen overbrugd.

Arnoud B van den Berg  ·  22 juli 2019  08:37

Peter de Vries heeft de foto's laten zien aan de bekende Sakeronderzoeker Mätyäs Prommer in Hongarije. Diens antwoord:

"It looks to me like a normal wild-hatched 1cy male saker falcon. Yes, this time of the year they can be independent and some individuals cover large distances even up to the Baltic states (as satellite tracking shows), Not all chicks are ringed in Central Europe, so I would say that this bird is from somewhere here and he did his own way to the NL. Nice record." 

De ontdekker (Johan van der Vegt) heeft het geval overigens al ingediend bij de CDNA.

Eduard Sangster  ·  22 juli 2019  09:33

Puntgave juveniel, geen (verkeerde) ringen, geen riempjes, goede tijd, sterk stijgende populatie in Oostenrijk (Hongarije is stabiel begreep ik vorig jaar van locals toen ik in O'rijk was voor de Saker). Alle seinen staan op groen voor aanvaarding, lijkt me.

Max Berlijn  ·  22 juli 2019  10:51

Peter kunnen we nog iets leren van de recente Duitse gevallen?, verblijfsduur, plaatstrouw?

Peter de Vries  ·  22 juli 2019  12:09, gewijzigd 22 juli 2019  12:10

Heb nu een compleet overzicht van alle Duitse gevallen van 2010-19.

In totaal zijn er 14 gevallen, met in de maanden januari, april en mei elk een vogel en juli vijf, augustus vier en september twee. Vier van de vijf vogels uit juli zijn in de tweede helft van deze maand gezien, een adulte vrouw met zender werd (al) op 3 juli gezien.

Van 11 vogels is de leeftijd bekend, hiervan zijn er slechts twee adult. Het overgrote deel van de vogels die naar Duitsland uitzwerven zijn dus onvolwassen.

En dan nog iets dat misschien een beetje hoop kan geven. Van deze 14 vogels zijn er zes die maar op een dag werden gezien. De acht vogels die op meerder dagen werden gezien bleven meestal erg lang rondhangen; van acht dagen tot zelfs 60 dagen.  

Gert Ottens  ·  22 juli 2019  12:11

@Peter. Is dit inclusief de broedvogels die ze eens hadden (hebben?)?

Peter de Vries  ·  22 juli 2019  12:24, gewijzigd 22 juli 2019  12:25

@ Gert: exclusief. In Duitsland waren de laatste broedgevallen in 1997 en '98 (Elbzandsteengebergte op de grens met Tsjechië).   

Peter de Vries  ·  22 juli 2019  14:11, gewijzigd 22 juli 2019  14:14

Nou, de Duitsers lezen blijkbaar mee: het laatste broedgeval was in 2001. Daarna zijn er geen broedgevallen meer geweest.

En, in 2018 waren er vier gevallen van Saker (zitten niet in het overzicht dat ik eerder postte): twee vogels in mei, eentje in september en een vogel (1e kj) die verzwakt werd gevonden op 24 augustus. Deze is op 25 september vrijgelaten, voorzien van een GPS zender. Vloog direct in zuidwestelijke richting naar Frankrijk en werd daar op 24 oktober dood gevonden. Waarschijnlijk geslagen door een Oehoe.

(de vogels hierboven zijn nog niet aanvaard door de DAK)

Op 31 augustus en 1 september 2018 verbleef een 1e kj vogel op Helgoland. Deze droeg een groene ring en is in categorie E (escape) terecht gekomen.

Voor dit jaar zijn er nog geen gevallen van Saker in Duitsland. 

Rob Poot  ·  5 augustus 2019  16:07

Het is weer een heel gedoe om onze Saker te beoordelen, wild en escape doen allebij mee, is er bekend welk percentage van de nestjongen wordt geringd of gezenderd in de dichtbij gelegen broedgebieden? Als het gemiste aantal broedparen erg klein is, is er reden voor terughoudendhied.

Met een ring of zender, daar wachten we op.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?