Japanese Night Heron · 08-12-2017 · Nabij Davao, Mindanao Filipijnen · Max Berlijn

Jan Hein van Steenis  ·  8 december 2017  11:47

Gefeliciteerd Max. Dan maar hopen dat deze het tot begin januari uithoudt (en/of dat de andere wordt teruggevonden).

Max Berlijn  ·  8 december 2017  11:49

Overigens zit deze vogel ook net op een andere plek dan de vogel eerder in november/begin december, ongeveer 200 meter er vandaan. Ietwat verstoring door maaiwerkzaamheden zou de reden kunnen zijn dat de bekende vogel (tijdelijk?) lastig/afwezig is.

Peter Los  ·  8 december 2017  18:02

Beste Max, gefeliciteerd ! ik neem aan dat je verder ook nog wat Filippijnse endemen hebt gezien ?  met vr gr Peter Los

Eduard Sangster  ·  8 december 2017  20:14

Mooie twitch,  gefeliciteerd! 

Max Berlijn  ·  8 december 2017  20:14, gewijzigd 8 december 2017  20:45

Weinig tijd en het gaat me alleen om Holarctische soorten. Zag ook een Silvery Kingfisher (gesplitst in noord en zuid begreep ik inmiddels) wat een beest, maar niet Holarctisch. Ik zou zo kunnen switchen naar een wereldlijst maar da’s niet gezond voor me...:-)

Max Berlijn  ·  9 december 2017  10:52, gewijzigd 9 december 2017  10:57

Kwak vanavond nog aanwezig JH  . Op de nieuwe plek. Mogelijk is het toch allemaal een vogel want op de oude plek loopt een hond al twee dagen...

Max Berlijn  ·  10 december 2017  02:25, gewijzigd 10 december 2017  02:26

Laatste update: Vanmorgen (10-12) aanwezig op dezelfde (nieuwe) plek bij het allereerste licht. Ben er vandoor hier.

Geert Beckers  ·  10 december 2017  10:20

Knappe waarneming Max! Ik had dit najaar mijn eerste Malayan night heron in Borneo (Danum Valley). Totaal onverwacht eigenlijk. Heeft er iemand een idee of dit een gekend overwinteringsgebied van deze soort is en of die soort überhaupt ergens goed te doen is in de winter?

Jan van der Laan  ·  10 december 2017  17:53, gewijzigd 10 december 2017  17:54

Malayan Night Heron overwintert inderdaad ook op Borneo, zoals op deze kaart te zien is. De beste en makkelijkste plek in de wereld is Taiwan, het hele jaar door. Daar zitten ze gewoon in stadsparken en boomgaarden, vooral op grasvelden in de schaduw van een boom.

Max Berlijn  ·  11 december 2017  06:01, gewijzigd 11 december 2017  06:23

Hier de BL fact sheet van Japanese . De soort is zeer zeldzaam. Bijkomend probleem is dat je nagenoeg geen info krijgt uit Japan zelf. Dit lijkt strikt verboden. Zo deed ik twee trips met een Japanner die niet over deze soort mocht praten. Ook ken ik een vogelaar die in Tokio woonde, deze soort heel graag wilde zien en redelijk in “the scène” zat. Toch vertelde ze hem niet dat een jaarlijks doortrekkende vogel (7x begreep ik) aanwezig en bezoekbaar was in dezelfde stad. Ook in het enige bekende overwinteringsgebied, de Filipijnen, zijn nimmer betrouwbare te bezoeken plekken geweest totdat deze plek dit vroege voorjaar bekend werd.

Max Berlijn  ·  11 december 2017  06:27, gewijzigd 11 december 2017  06:36

Ik kom er overigens niet uit of deze en mijn vogel dezelfde zijn. Eerst dacht ik zeker van niet, toen ontstond er toch weer twijfel. Ik vind mijn vogel lichter, vooral in de zijnek met “strakkere veren” op de bovendelen en een grote lichte vlek aan de basis van de ondersnavel. Nu terugkijkend (gestrand op een vliegveld) denk ik dus toch verschillen te zien. Op de plek van de laatste weken bleek de vogel gedurende mijn driedaagse verblijf onvindbaar door maaiwerkzaamheden?? Of door een recent opduikende hond. Indien mijn vogel echt een andere is (zoals gezegd ruim 200 meter van de oude plek en tijdens mijn verblijf zeer trouw aan die plek) dan zijn er grote zorgen betreffende de bekende vogel (los van het feit dat elke vogel er een is, “er zijn nog mensen onderweg”..) Vorig jaar zaten er maximaal drie vogels op die plek die overigens nooit samen werden gezien.....

Ben Wielstra  ·  11 december 2017  08:14

Is dit een eerste winter of een adult Max? Ik heb Birds of East Asia hier en die vertrouw ik voor geen meter.

Max Berlijn  ·  11 december 2017  14:09

Ik dacht toch ad, hoewel ze beide kleine vermerculations op de vleugels hebben.

Max Berlijn  ·  13 december 2017  06:00, gewijzigd 13 december 2017  06:58

Hier een FB verslagje van mijn korte verblijf met de soorten die we nog meer zagen. Onze (Pete en mijzelf)  mening betreffende het feit of het dezelfde vogel is als eerder in November en de eerste dagen in December is meer opgeschoven naar de mening van een tweede nieuwe vogel... persoonlijk ben ik er nagenoeg van overtuigd. Het goede nieuws zou dan zijn dat er ook dit winteren seizoen meer vogels hebben gezeten/zitten, de vraag is, waar is de eerste vogel gebleven?

Max Berlijn  ·  22 december 2017  08:23, gewijzigd 22 december 2017  08:49

De vogel was nog aanwezig op 20-12 conform E-bird. Ik weet verder geen details. Moet gaan lukken JH en friends!

Max Berlijn  ·  22 december 2017  11:15

Zie hier de bevestiging ervan  lijkt me op basis van de drie donkere uitlopende veren aan de linkerkant van de donkere keel en hals streep, de nieuwe vogel die ik ook zag.

Jan van der Laan  ·  22 december 2017  12:50

Max, heb je echte Mindanao Lorikeet en Lina's Sunbird laten lopen voor een paar in winterkleed zijnde steltlopers?

* schudt met hoofd * ;-)

Jelle Scharringa  ·  22 december 2017  13:12

en Whiskered Flowerpecker en Giant Scops-Owl?

Max Berlijn  ·  22 december 2017  13:36, gewijzigd 22 december 2017  13:42

Yep, sorry, sorry en die Flowerpecker gedaan hoor, scopsowl veel gehoord, (zat boven de plek van de reiger), beetje geprobeerd maar niet gezien. Maar die Tattlers waren gaaf en lang  geleden :-), en Jan je weet wat je met mij moet doen als ik achter in de wagen lig te slapen en je rijdt langs een aantal natte akkers in Texas (93)......laten slapen :-)

Max Berlijn  ·  29 december 2017  09:24, gewijzigd 29 december 2017  09:48

Nu zijn we er zeker van dat het twee vogels zijn/waren. De vogel die nu gezien wordt (tot in ieder geval 21-12), is de vogel die bij toeval voor mijn omgeboekte hut langsliep en een andere dan waarvoor ik in het vliegtuig stapte. Of die laatst genoemde nog aanwezig is, is me onduidelijk. “Wat if” ze me niet toevallig omboekte naar die locatie in dit toch wel grote “park” op de helling van een berg.... JH en friends zijn er op 02-01 als ik het goed heb.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?