Oostelijke Koereiger · 11-11-2017 · Oostpolder,Anna Paulowna(NH). · Eric Menkveld

Jan van der Laan  ·  11 november 2017  20:56

Coromandus is een aparte soort, geen ondersoort van Koereiger. DB volgt het IOC toch in deze?

Fred Visscher  ·  11 november 2017  21:02

Hier nog een paar plaatjes van dit beestje.

Arnoud B van den Berg  ·  11 november 2017  21:43, gewijzigd 11 november 2017  21:49

Het artikel van Ross Ahmed over de herkenning van beide Koereigerondersoorten is te vinden in Dutch Birding 33 nr 5, 294-304, 2011 (in dat nummer tevens een verhaal over een hybride Koereiger x Ralreiger).

[NB: volgens de CSNA is er op basis van de huidige kennis geen aanleiding soortstatus aan coromandus te geven; zie ook Ahmed 2011.]

Leo Heemskerk  ·  11 november 2017  21:46, gewijzigd 11 november 2017  21:46

In Dutch Birding jaargang 33 nummer 5, 2011staat een mooi artikel Herkenning van ondersoorten en status van Koereiger

1 kleur en verdeling van roodbruin in adult zomerkleed (dieper geelbruin en uitgebreider bij coromandus; omdat vogels een groot deel van het jaar in zomerkleed kunnen zijn is dit kenmerk in grote delen van het jaar toepasbaar);

2 snavellengte (gemiddeld iets langer bij coromandus);

3 tarsuslengte (gemiddeld iets langer bij coromandus);

4 staartlengte (gemiddeld iets korter bij coromandus);

5 snaveldiepte zowel ter hoogte van neusgat als van bevedering (alleen geschikt om exemplaren van de eilanden in de Indische Oceaan (\'seychellarum\') te onderscheiden van nominaat ibis en coromandus).

Aanvullende kenmerken hebben betrekking op kop- en halsvorm (slanker bij coromandus) en pootkleur (bij nominaat ibis soms grijs in winterkleed). Door de verschillen in biometrie lijkt coromandus iets meer op Egretta-zilverreigers of Middelste Zilverreiger Mesophoyx intermedia dan nominaat ibis. Bij de herkenning van coromandus moet ook gelet worden op de mogelijkheid van een hybride Egretta x nominaat ibis. Onvolwassen vogels en vogels in winterkleed zijn alleen aan de hand van verschillen in structuur te onderscheiden. Er zijn verschillen gemeld in vocalisaties tussen nominaat ibis en coromandus maar of dat homologe geluiden betrof is gezien de grote variatie nog de vraag. Gegevens over de validiteit van \'seychellarum\' en het onderscheid met nominaat ibis en coromandus ontbreken en dit onderwerp vraagt om nadere studie.

Garry Bakker  ·  11 november 2017  23:52, gewijzigd 12 november 2017  00:26

1. Had gemeld moeten worden via DB-alerts. Je ego gaat heus niet kapot als 't niet klopt.

2. Info delen is leuk, een analyse/mening nog leuker. 

3. Ik vind het distale deel van de snavel (voorbij de bevedering aan de onderkant) erg lang voor enige koereiger en dat geldt ook voor de hals. De snavelvorm sluit Intermediate egret uit. 

4. Het lijkt me een 1kj (o.a. op basis van het bruin in slagpennen en dekveren)

5. Voor een 1kj koereiger sp. (i.t.t. een adult in zomerkleed doorgaans niet voorzien van verlengde/losse sierveren op de borst) zijn de borstveren opvallend lang, dat kan een aanwijzing zijn voor Egretta-invloed. 

Max Berlijn  ·  12 november 2017  00:24

Inmiddels denken de meeste mensen aan een hybride KoexKleine Zilver.

Johan Buckens  ·  12 november 2017  07:22

Vorig najaar zat er zo'n hybride in Harchies.

Max Berlijn  ·  12 november 2017  12:04, gewijzigd 12 november 2017  12:20

Vogel net gepiept: Ik begrijp niet zo dat de “achter de schermen” aanhangers van Oostelijke Koereiger, de grijze veerpartijen negeren, dat is op zijn zachtst gezegd niet typisch voor coromandus.....

Jan van der Laan  ·  12 november 2017  12:25

Op OBC meerdere interessante vogels, waaronder deze.

En dat er achter de schermen wordt gediscussieerd lijkt me niet zo gek meer. Waar anders kun je in alle rust discussiëren over de ID van een interessante vogel? Op deze site allang niet meer, want binnen de kortste keren hebben de volslagen idioten het topic weer overgenomen.

Garry Bakker  ·  12 november 2017  12:33, gewijzigd 12 november 2017  12:44

@Jan, het distale deel van de snavel voorbij de bevedering bij de aangehaalde vogel is toch duidelijk korter (zoals het hoort), verlengde borstveren reiken lang niet zo laag en de 'bruinige' indruk van het kleed lijkt me daar eerder vuiligheid. 

Over het niet durven delen van opinies: de kwaliteit van de discussies op dit platform gaat er inderdaad niet op vooruit als 'de cracks' (citaat Nick) afhaken. Gemiste kans. 

Max Berlijn  ·  12 november 2017  12:33, gewijzigd 12 november 2017  12:35

Maar Jan (en anderen) ik ga dan toch nog even hier naief door (weet namelijk niet waar anders). Het voorbeeld wat jij aandraagt lijkt een versleten vogel met hoog uit wat viezigheid op de verschillende veren in de vleugel. De vogel die nu in NH zit heeft daadwerkelijke grijze/bleekbruine veerpartijen (geen vuil) en dat komt toch niet voor bij coromandus??

Leo Stegeman  ·  12 november 2017  15:19

Ik ben toch wel benieuwd of de " cracks" op zn minst 1 kenmerk kunnen benoemen die bij deze vogel op een coromandus wijst. Tot nu toe worden alleen kenmerken genoemd door Garry/Max die niet op een coromandus wijzen. De donkere tekening op veel veren is niet normaal voor geen van beide koereigers.....

Arnold Meijer  ·  12 november 2017  15:55

Als het een hybride is dan zou ik a.d.h.v. snavelvorm en grijze veren zeggen met Rifreiger.

Arnold Meijer  ·  12 november 2017  15:57

En hoe zit het met Little Blue Heron? Heeft die altijd een tweekleurige snavel met grijs en zwarte punt? Just asking...

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?