Nachtegaal · 01-11-2017 · Zwarte Pad, Coepelduynen, Noordwijk · René van Rossum

Max Berlijn  ·  1 november 2017  13:23

Wel goed voor je maandlijst denk ik :-)

Garry Bakker  ·  1 november 2017  15:19, gewijzigd 1 november 2017  15:55

Ik zie toch weinig dat pleit voor Oostelijke Nachtegaal (L. m. golzii, vroeger bekend onder de naam hafizi) als ik de informatie en foto's hier als leidraad neem: geen opvallend licht kleed (bovendelen nauwelijks lichter dan staart), geen opvallende lichte wenkbrauw (zou ondanks matige fotokwaliteit toch moeten opvallen) en geen opvallende lichte dekveerranden/toppen (idem). De kenmerken wijzen dan m.i. het meest op een gewone Nachtegaal (ook al is de verleiding groot aan een exotisch taxon te denken zo laat). 

Norman Deans van Swelm  ·  1 november 2017  16:04

een gewone Nachtegaal is het zeker niet. De lange staart doet eerder aan africana denken. Echter, de streepjes langs de staart (zie pijltjes) worden door Mullarney als kenmerkend voor Noordse Nachtegaal getekend. De vleugelpunt lijkt ook lang genoeg voor Noordse maar de individuele pennen zijn lastig te tellen, misschien op de originele foto beter zichtbaar?

René van Rossum  ·  1 november 2017  16:10

Dat het geen Oostelijke is waren wij ook uit ... Casper opperde nog de L. m. africana Intermediate between nominate and golzii with duller or darker brown upperparts (darker than nominate), whith less rufous crown to uppertail-coverts and tail, paler or off-white underparts, with breast and upper flanks washed greyisch-brown. Slightly langer than nominate but tail shorter than golzii. In fresh plumage (autumn/early winter) has broad pale buff fringes to greater coverts and tertials, and fine pale fringes to alula primary coverts; rump and uppertail-coverts also broadly fringed paler.

Ik heb geen ervaring hoe een Nachtegaal er in de winter uitziet (misschien zijn ze dan gewoon wat donkerder?). Morgen maar weer eens proberen een beter plaatje te maken. Helaas lopen daar al heel vroeg personen hun hond uit te laten ... en als je dan vraagt om s.v.p. even te wachten, krijg je gelijk te horen dat het hier openbaar is (nee dat wisten we niet ... pfff) en ze lopen gewoon door! Door zo'n opmerking/houding had ik bijna het KOOKPUNT bereikt en de vogel was weer eens gevlogen ...

Norman Deans van Swelm  ·  1 november 2017  17:02

zeker geen westelijke die zijn knalrood.

Gewoon effe vangen met meelwormen.

David Uit de Weerd  ·  2 december 2022  20:56, gewijzigd 2 december 2022  20:57

Vandaag één in Apeldoorn. Voor zo ver ik weet het eerste december-geval ooit in ons land.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?