Dutch Birding

Fotogalerij · Brilgrasmus · 19-06-2017 · Nationalpark Eifel (Nordrhein-Westfalen) • Dreiborner Hochfläche · Norbert Uhlhaas

Frank van der Meer

Frank van der Meer
 ·  19 June 2017  16:03

Vogel daar geringd? Of was de ring al aanwezig? Iets bekend over herkomst?

Jan Hein van Steenis

Jan Hein van Steenis
 ·  19 June 2017  16:09

Ik lees op ornitho.de alleen dat hij op de 14e al een ring droeg, niets over eventuele ringacties.

Max Berlijn

Max Berlijn
 ·  19 June 2017  19:13

Nice pic, Norbert, Is it a long walk, and is the bird without the recent wind more easy?

Max Berlijn

Max Berlijn
 ·  19 June 2017  19:35

Thx, I will see, "only" an hour from my house...

Max Berlijn

Max Berlijn
 ·  25 June 2017  13:33, gewijzigd 25 June 2017  14:40

Vanochtend net over 07.00 uur de vogel snel gevonden en enkele malen leuk (niet heel dichtbij) boven in struiken (een soort struikencomplex schuin achter het eerste bankje wat je tegen komt als je van de parkeerplaats loopt (1 km)) zien zitten. Hierna nog drie uur gezocht (in de hoop een plaatje te maken) maar nooit meer gevonden ??? alleen gewone Grasmussen. Leuke plek met veel zingende Veldleeuwerikken, Graspiepers, overvliegende Rode Wouwen en roepende Kwartels.

Rob Halff

Rob Halff
 ·  23 July 2017  20:58, gewijzigd 23 July 2017  21:02

Gaaf, 1e broedgeval voor Duitsland!

Peter de Vries

Peter de Vries
 ·  23 July 2017  23:40

Het is nog niet helemaal zeker of dit een zuiver broedgeval is, het vrouwtje is blijkbaar nooit goed genoeg waargenomen. Het mannetje en drie van de zes jongen zijn op 19 juli gevangen waarbij ook dna-samples zijn genomen. Deze kunnen duidelijk maken of de vrouw ook een brilgrasmus is geweest.

Ben Wielstra

Ben Wielstra
 ·  24 July 2017  06:00

En zo niet dan kan dat Nederlandse geval in de herroulatie!

Jelle Scharringa

Jelle Scharringa
 ·  24 July 2017  09:22

zal eens hoog  tijd worden!

Een meetlatje op een betonblok was het i.p.v. DNA...

Arnoud B van den Berg

Arnoud B van den Berg
 ·  24 July 2017  10:58

Was wel een mooi verhaal. Heb het laatst nog eens nagelezen in verband met de eerste waarneming van Atlasgrasmus voor Frankrijk in laatste DB (v 39 nr 3).

Jelle Scharringa

Jelle Scharringa
 ·  24 July 2017  11:03

Ja, het blijft een klassieker !

Max Berlijn

Max Berlijn
 ·  29 July 2017  09:58, gewijzigd 29 July 2017  12:14

Hier paatjes van het broedgeval. Zelf ben ik er eind juni geweest. Ik had toen ook een vrouw "grasmus" op een nestplek waar ik eerder die ochtend de man Bril het laatst zag. Zelf heb ik die vogel als een gewone Grasmus geïdentificeerd. ik moet je zeggen dat wanneer ik zo'n jong als hier op de platen staat tegen zou komen ik het niet had herkend als Bril. Er zijn 3 scenario's denkbaar: zuiver paartje Bril, hybride paar BrilxGras (hoop het niet want dan gaan we bij de volgende Bril bij elke scheve veer daar weer over twisten) of een zuiver broedgeval Grasmus, waarbij die Brilgrasmus man soms kwam buurten en toevallig zo op de foto is vastgelegd (gebeurt wel vaker bij zangvogels). Overigens is er ook een "broedgeval" geweest in België nabij Maasmechelen (vlakbij Limburg) waarvan de man een Bril was en de jongen en vrouw nooit zijn gecheckt. Dit staat beschreven in Oriolus, minder dan tien jaar geleden, in mijn herinnering. Edit: toch iets langer geleden.

Jan Hein van Steenis

Jan Hein van Steenis
 ·  29 July 2017  10:30

Dan beter meteen naar Arne Torkler linken i.p.v. via Lee Evans:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.853939891438921.1073741886.100004687531796&type=3

Wim Wiegant

Wim Wiegant
 ·  29 July 2017  15:14

Op de foto's van de vogels die Jan Hein heeft gelinkt is volgens mij de korte handpenprojectie te zien. Ik zou zeggen: Brilgrasmus!

Frank Neijts

Frank Neijts
 ·  29 July 2017  22:27

Ik denk niet dat bij zulke jonge beestjes waarvan de handpennen wellicht nog onvolgroeid zijn. de handpenprojectie een betrouwbaar ID-middel is Wim. Ik zou dan eerder kijken naar het patroon op de buitenste staartpennen (plaat 10 bijv.) dat mij prima lijkt te kloppen voor Brilgrasmus en niet voor gewone Grasmus. Zie daarvoor bijv. blz. 290 (Bril) resp. 300 (Gras) in Demongin (2016) en opmerkingen in van Duivendijk (Advanced ID Handbook, blz. 268). Verder verschillen in het rossige wingpanel: uitgebreider, uniformer en intenser dan bij juv. Grasmus (geen zichtbare donkere dekveertjes) en in tertialpatroon (donkere kern van langste tertial spits toelopend itt bij Grasmus, zie bijv. plaat 14). Allemaal prima voor (juv.) Brilgrasmus en goede verschillen met (juv.) gewone Grasmus. Vooralsnog niks dat lijkt op hybriden.

Wim Wiegant

Wim Wiegant
 ·  30 July 2017  02:08

Dank je wel Frank. Om een lang verhaal kort te maken, ik zou zeggen: Brilgrasmus...!

Norman Deans van Swelm

Norman Deans van Swelm
 ·  30 July 2017  09:23

Nou Frank, aan het mannetje kan je zien dat de PP heel kort is en min of meer gelijk aan de PP van de jongen. Helaas zijn er geen maten bekend maar het is aanzienlijk korter van bij de gewone Grasmus die sowieso groter is. De heer Wiegant heeft dat zeer goed gezien. Ook de Atlasgrasmus heeft een korte PP, ik kwam er eens een tegen op de Maasvlakte die met het Saharazand was meegekomen. Ook zo'n klein scharrelbeestje.

Frank Neijts

Frank Neijts
 ·  30 July 2017  10:46

Dat het mannetje een Brilgrasmus is/was waren we het allemaal al geruime tijd over eens Norman, het gaat hier om de jongen of die zuiver Bril, hybride Bril X Gras of zelfs zuiver Gras zijn (zie bijdrage Max). Om dan de hpp te gebruiken (in dit stadium waarin de hp nog niet helemaal volgroeid zijn) lijkt me minder opportuun, zeker als, zoals je zegt, hierover geen maten bekend zijn. Om op basis daarvan eventuele hybriden uit- of in te sluiten wordt dat nog wat lastiger te beoordelen natuurlijk.. Vandaar mijn poging om, op basis van de moderne ID-literatuur, andere kenmerken te gebruiken die prima zichtbaar zijn op de foto's. Dat de korte hpp een ID als Brilgrasmus dan niet tegenspreekt lijkt me buiten kijf.

Norman Deans van Swelm

Norman Deans van Swelm
 ·  30 July 2017  12:21

een van de jongen heeft de vleugel gespreid Frank, alhoewel de foto bewogen is zijn er geen gesloten veerschachten meer te zien, de vleugel zal niet significant meer kunnen groeien. De heer Wiegant heeft dat natuurlijk onmiddellijk gezien!

Max Berlijn

Max Berlijn
 ·  11 August 2017  19:38, gewijzigd 11 August 2017  19:38

Peter de Vries vertelde me zojuist dat uit de dna analyse blijkt dat het om een zuiver paar Brilgrasmus zou hebben gegaan. Het "hybridespook" kan dus in de kast blijven.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?