Dutch Birding-voorjaarsweekend Texel, 5-7 mei

Gijsbert van der Bent  ·  17 april 2017  22:43, gewijzigd 18 april 2017  08:10

Krijg er zin in!

Jelle Scharringa  ·  18 april 2017  10:17

Strandplevier lijkt meer realistisch dan Kaspische....... denk ik.

Gijsbert van der Bent  ·  18 april 2017  12:51

Nou Jelle, ik heb al TWEE Kaspische Plevieren op Texel en op dat eiland echt nog nooit een Strandplevier gezien.

In het fraaie Ornithologische Jaarverslag Texel 2016 lees ik dat in 2016 na jaren afwezigheid twee broedparen van de Strandplevier zijn vastgesteld. Dat dan weer wel!

Jelle Scharringa  ·  18 april 2017  15:56

Met Morinelplevieren ben ik ook al tevreden.

Jan Hein van Steenis  ·  18 april 2017  16:18

Och, een Steppeplevier lijkt me wel aardig.

David Uit de Weerd  ·  19 april 2017  10:57, gewijzigd 19 april 2017  22:02

Een Lammergier mag ook, ik stap opnieuw direct in de auto...

Wim Wiegant  ·  8 mei 2017  22:56

Wat ik  dan weer zo raar vind, is dat er achteraf geen enkele verslaglegging is. Hoe was het? Waren er veel deelnemers? Wie won de Big Day? Wat was de zeldzaamste soort?  En meer van dat soort vragen. Het zou de thuisblijvers voor een toekomstige keer over de streep kunnen trekken.

Gert Ottens  ·  9 mei 2017  09:06, gewijzigd 9 mei 2017  10:16

Ha Wim, Terechte vragen! Hier alvast een kort verslagje (en de waargenomen soorten per team). En om het winnende totaal in perspectief te plaatsen: het oude Texel Big Day-fietsrecord was 138 en het Texel Big Day-(auto)record was 143 soorten. Beide records werden afgelopen zaterdag door drie teams verbroken.

De fondsenwerving loopt trouwens nog!



Martijn Verdoes  ·  9 mei 2017  09:32

Bedankt voor de interesse Wim. 

Het hele evenement en de uitslag waren live te volgen via bijvoorbeeld twitter: check deze link voor een impressie van de geweldige dag!

Naast twitter en de app groep waar alle teams in zaten om informatie met elkaar te delen, waren de stand en de lijsten van alle teams live te volgen met dank aan waarneming.nl die een speciale pagina hadden gemaakt voor de Texel Big Day. Check hem HIER.

Het winnende team - Team Rock around the Clock met 149 soorten! - zal binnenkort een uitgebreid verslag plaatsen.

Iedereen kan alvast teams gaan vormen, gaan scouten en de volgende data opschrijven: 12-13 mei 2018. Want dan vindt de volgende editie plaats van dit geweldige evenement voor de bescherming van vogels in Nederland!

Gijsbert van der Bent  ·  10 mei 2017  23:41

En is  de kijker voor de beste soort nog vergeven???

Robert van der Meer  ·  11 mei 2017  13:56

Ja, aan Michel Veldt voor de ontdekking van de Roodstuitzwaluw en een Draaihals.

Debby Doodeman  ·  11 mei 2017  14:13

@Wim, hoezo weer? En zie de datum van het event en de datum waarop je je vraag stelt.. Ik weet dat de jeugd van tegenwoordig alles meteen wil weten en geen geduld meer heeft.. maar geef iemand even de kans om iets netjes op papier te zetten :-)

Remco Hofland  ·  11 mei 2017  14:27

Hoi Wim,

De vrijwilligers van Dutch Birding werken zoals altijd aan een mooi stukje over het Dutch Birding Voorjaarsweekend. Onze baas eist echter helaas ook dat wij overdag gewoon werken, dus ... nog even geduld alsjeblieft.

Ik kan wel alvast meegeven dat het Voorjaarsweekend een doorslaand succes was, en dat ook de doublure met het Wadden Vogelfestival (waaronder de e-bike Big Day) en de start van de Nationale Vogelweek, alsook de diverse stands met te testen telescopen (waaronder de fraaie BTX van Swarovski) naar meer smaakt.

Dus, Wim, blok alvast je agenda voor 11 tot en met 13 mei 2018, want dan gaan we weer los!

Hartelijke groeten,

uw aller voorzitter




Marc Guyt  ·  29 mei 2017  14:20

Meer foto's van de Texel Big Day zijn hier te vinden.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?