Masters of Mystery - oplossing ronde 24 / solution round 24

Davy Bosman  ·  14 maart 2017  10:36, gewijzigd 14 maart 2017  21:33

Ik heb Amerikaanse Zilvermeeuw uitgeloten op basis van de bruinige tint in de buitenste twee 'secondary spots' en mantelkleur die misschien iets bleker grijs had mogen zijn.  Anderzijds is Pontische Meeuw op geen enkel ogenblik als mogelijke oplossing in mijn hoofd opgekomen. Statistisch gezien mag je misschien verwachten dat Geelpoot- en Pontische meeuw een iets meer 'advanced' voorkomen zouden hebben.

Ik heb ondertussen ook geantwoord op 25 (makkie ;-)) en voor mij is de competitie dus afgelopen. Het was een zeer leuke twee-wekelijkse verstrooiing, maar als ik één punt van kritiek mag formuleren. Het ontbrak soms wel aan een degelijke verklaring achteraf.

Bij die vorige pontische meeuw (mybi 13) ging het voor mij aanvankelijk tussen stormmeeuw, armeense en pontische meeuw om de redenen die ook Rudy al aangaf. Ik ging er verkeerdelijk vanuit dat de vogel een adult was en sloot als eerste pontische meeuw uit op basis van handpenpatroon. De vogel bleek echter een subadult en dan nog! Ik zou graag weten hoe 16 mensen (toch niet weinig) tot de juiste oplossing zijn gekomen? Of was het een goede gok? Want dat is de enige die ik nog altijd niet zie zonder de bijkomende foto's.

Bij mybi22 ging op het op het eind tussen vale en grote vale spotvogel. Ik ben tot de goede oplossing gekomen door handpenranden te tellen. Zo vind je dat de vleugeltop gevormd wordt door p3 (p4 in vale spotvogel) en er maar twee duidelijke versmallingen zijn aan p3 en p4 (3 duidelijke versmalling bij vale spotvogel).

Ongeveer hetzelfde bij mybi6 (de alpenkauw). Bij roek wordt de vleugelpunt gevormd door hp4 en die steekt nog een klein stukje uit voorbij p5 in de gesloten vleugel. In morse-code: niets-lang-lang bij alpenkauw, kort-lang-lang bij roek wat betreft 'primary spacing' in de gesloten vleugel.

In principe kunnen 'de tot 3 punten achterstaande losers' ook nog aan de shootout deelnemen en winnen toch? En bij eventuele gelijke stand krijgen de winnaars van de reguliere competitie voorrang? Een beetje zoals de play-offs in de Belgische competitie. Het zou toch jammer zijn dat je na 1 jaar niet aan de shootout mag deelnemen! Ik kan maar proberen hé! Ik doe graag shootouts ;-)!


Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?