Lammergier

Max Berlijn  ·  13 maart 2017  12:02, gewijzigd 13 maart 2017  12:06

Gaaf, hopelijk gaat die nog eens ergens zitten...door Hans en Jaap en niet in de laatste plaats die mooie zwitserse mevrouw ben ik zo om/bijgepraat dat ik dan in de auto ga stappen...

Jaap Denee  ·  13 maart 2017  13:19

Hij vliegt zo dadelijk je geliefde provincie binnen, Max. Had je niet al in de auto moeten zitten?

Max Berlijn  ·  13 maart 2017  22:20, gewijzigd 13 maart 2017  23:09

Was in Eindhoven vanmiddag voor een examen, dacht even een dubbelslag te slaan maar helaas loste die op na 13.40, of eerder....

Maarten Wielstra  ·  14 maart 2017  00:09

Voor zover mij bekend slechts de 2e 'veilig' uitziende Lammer voor Nederland! De meeste lof naar ontdekker Rein Genuit! Welverdiend!

Bas van der Burg  ·  14 maart 2017  08:16, gewijzigd 14 maart 2017  08:37

Het verhaal van de ontdekkers Rein Genuit en Peter Spierenburg is te vinden op

het blog van Rein

Jaap Denee  ·  14 maart 2017  09:16

Het is al de vijfde 'veilig' uitziende Lammergier (zoals jij dat noemt), Maarten. In 2002 hadden we de vogel van Texel, in 2006 een eenmanswaarneming bij Appelscha, in 2011 een bij Den Helder, in 2015 de vogel van de Sallandse Heuvelrug en nu deze. Alle vijf wilde (in het wild geboren) vogels.

Maarten Wielstra  ·  14 maart 2017  16:32

Cdna koos tot nu voor omgekeerde bewijslast betreft geringdheid, of begrijp ik dat verkeerd?

Jaap Denee  ·  14 maart 2017  16:59

Dat klopt, Maarten. Daar kozen ze voor, maar dat lijkt me achterhaald.

Er zijn drie categorieën 2e en 3e kj Lammergieren in Europa: 1. vogels in dierentuinen die allemaal onderdeel zijn van het kweekprogramma van de VCF en strikt worden gemonitord, 2. geringde, geherintroduceerde projectvogels met gebleekte markeringen in de arm- en/of handpennen en 3. wilde vogels zonder gebleekte markeringen. Een 2e of een 3e kj vogel zonder gebleekte markeringen in de pennen zou ontsnapt kunnen zijn, maar door de nauwe banden van de VCF met alle kweekcentra is dit makkelijk uit te sluiten. Tot nu toe is geen vogel ontsnapt. De ongebleekte 2e en 3e kj vogels die in NL opdoken zijn dus per definitie in het wild geboren vogels. Tenzij je de VCF niet vertrouwd is een ring willen uitsluiten (de zgn. vereiste omgekeerde bewijslast) daarmee overbodig.

De enige vogel waarbij de afwezigheid van ringen onomstotelijk is gedocumenteerd, is de vogel van de Sallandse Heuvelrug. Bij de vogel van Texel zou je kunnen beargumenteren dat de gebruikte melkbussen zichtbaar zouden moeten zijn op de foto's, maar ik heb ook beeldvullende foto's gemaakt van herintroductiebeesten (met ook gebleekte pennen dus) waarop de ringen toch zeer slecht te zien zijn. 

Jaap Denee  ·  14 maart 2017  17:01

NB En nu bij de vogel van gisteren en eergisteren natuurlijk vanwege de foto's die in DLD zijn gemaakt!

Maarten Wielstra  ·  14 maart 2017  23:21

Thanks voor de info Jaap.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?