Geef nooit op: Max’ obsessie met een BBC

Max Berlijn  ·  21 december 2016  22:34, gewijzigd 21 december 2016  22:47

Nog een kleine toevoeging is, dat veel vogelaars deze plek combineren met het "nabij gelegen" Xiqi (7 uur reizen met een jeep), special voor Sneeuwuil. Wil je zeker Sneeuwuil zien dan moet je in Januari gaan. Door de vele sneeuw zijn de "hoenders" dan weer veel moeilijker.

Hans Gebuis  ·  22 december 2016  10:00

Knettergek.Maar wel erg leuk " gek ". Proficiat Max.

Max Berlijn  ·  22 december 2016  10:44, gewijzigd 22 december 2016  11:08

@Dominique, mij lukte het niet in juni 2004 maar ik heb ook niet veel in de bergen van Kamchatka rondgereden (merendeels kust locaties). Ik zag dat je twee vrouwtjes had dit jaar? Gaaf, is ook nog een andere ondersoort (o.o).. Ik zou zo snel niet weten hoe ik op Kamchatka een Rus met auto kan regelen :-)

@Hans, dank

Davy Bosman  ·  22 december 2016  11:29, gewijzigd 22 december 2016  11:44

Leuk verhaal Max! Passie spat er vanaf! En proficiat!

Ook met humor geschreven, zelfs met een zekere zelfspot:

"Het was gezellig, hoewel ik niets van de conversatie snapte."

Vintage Max! Toen ik mij daar een mentaal beeld van vormde, nou ja...

Ook nog dit:

" Rond 11.00 uur zag ik op ongeveer een kilometer afstand een “groot zwart beest” de weg over steken."

Op basis van je (derde) foto lijkt mij dat toch eerder een mens! Die zal ook wel snel geschrokken zijn, toen je die begon te achtervolgen.

Tot slot nog dit: Ben je je bewust van de "double entendre" in de titel? Of is dat een vondst van de zieke geesten in de  webredactie?

Garry Bakker  ·  22 december 2016  11:48

Dat laatste. 

Folkert Jan Hoogstra  ·  22 december 2016  11:50

Mooi verhaal! Meer van dit soort verhalen zijn wat mij betreft van harte welkom!

Jelle Scharringa  ·  22 december 2016  11:59

Ja!

Hoe gekker, hoe beter...

Edward van IJzendoorn  ·  22 december 2016  12:33

Ontlading natuurlijk des te groter als je dat beest uiteindelijk zo mooi en goed kan zien. Dat  ie zó mak is! 

De filmpjes zijn ook ongelooflijk. Wat een herrie maken die toeters!

Otto Plantema  ·  22 december 2016  17:19

Prachtig verhaal Max!!

Proficiat.

:) Otto

Gijsbert van der Bent  ·  22 december 2016  20:04

Die obsessie met die rare, lelijke Goulds Shortwing heb ik nooit begrepen, maar in dit geval begrijp ik 'm wel. Wat een geweldig mooi beest zeg! En gave foto's!

Eduard Sangster  ·  22 december 2016  21:43

Deze soort heeft je nog meer moeite gekost dan ik al wist. Geweldig geschreven verhaal Max! Mooie passages, zoals Dave ook al aanhaalde.

Jan Hein van Steenis  ·  22 december 2016  22:09

Ik heb dus maar even op urban dictionary gekeken wat BBC betekent. Nou ja, dat kan je heel toepasselijk ook als "grote zwarte haan" vertalen... goed hoor!

Jelle Scharringa  ·  23 december 2016  09:09

BBC is Big Blind Country, een klassieker van Fela Kuti!

Max Berlijn  ·  23 december 2016  11:42, gewijzigd 23 december 2016  11:59

Zo Jel daar moets ik ff google bij halen om te weten wie Fela Kuti was. Ik hoop ooit genoeg doorzettingvermogel te hebben voor deze twee hoenders: http://out.easycounter.com/external/orientalbirdimages.org (nog geen betrouwbare plek) en http://out.easycounter.com/external/orientalbirdimages.org (plek kost twee dagen enkele reis om te bereiken voor een geoefende klimloper, wat ik zeker niet ben). Volgend jaar hopelijk mijn (op een na) laatste US Grouse (3) doen waarvan  Dusky Grouse (obscurus) de minst betrouwbare is, en dan ooit nog eens de net (door HBW wel maar door de AOU nog niet) afgeplitste Franklin's Grouse. Dank voor alle leuke commentaren.

Davy Bosman  ·  23 december 2016  12:35

Ach Max,... die Fela Kuti heeft makkelijk praten. Die moest geen 3 expedities naar Binnen Mongolië ondernemen om een bbc te bekijken!

Ben Wielstra  ·  23 december 2016  18:24

Nou Gijs hoe kan je nou zo negatief zijn over die Gould's Shortwing, lijkt me een geweldig beest!

Max Berlijn  ·  25 december 2016  09:48

Hier http://wingsbirds.com/tours/china-inner-mongolia/ de "flyer" van de trip van dit en volgend jaar. Niet om reclame te maken maar het is een mogelijkheid zou je zelf willen gaan in combi met andere mooie plekken. Mogelijk (de tijd zal het leren en had ik gewoon een slecht jaar) is de slaagkansen beschrijving op BBC te optimistisch. Ze hadden er geen dit jaar.

Max Berlijn  ·  30 december 2016  07:15, gewijzigd 30 december 2016  07:22

Hier https://birdingbeijing.com/2016/07/11/groppers-galore/ een linkje naar de zomertrip naar dit gebied, en hier https://birdingbeijing.files.wordpress.com/2015/01/inner-mongolia-trip-report-december-2014-final1.docx een naar een midwinter trip + naar het gebied van de Sneeuwuilen.

Lieven De Temmerman  ·  30 december 2016  13:38

Was dat met een zekere Gansukh in Mongolië 2010? Als het die was, heb ik toch mijn kleine steentje kunnen bijdragen (had Mark getipt dat Gansukh een goeie plek wist voor Big Black Capercaillie...)

Max Berlijn  ·  30 december 2016  19:18

Idd die was het, gaaf dat je die kent! 

Ben Wielstra  ·  13 juli 2017  02:40

Paul Holt heeft op deze locatie een flinke populatie Swinhoe's Rails ontdekt.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?