Dutch Birding vogelweekend Texel - 14 t/m 17 oktober 2016

Marten Miske  ·  12 oktober 2016  21:54

@Jan  Informatie over hoe we je toe kunnen voegen aan de app-groep is inmiddels toegevoegd aan bovenstaand bericht.

Frank van der Meer  ·  13 oktober 2016  12:44, gewijzigd 13 oktober 2016  18:30

Ik vertoef de hele week al op Texel en ondanks dat er niet veel bijzonderheden zitten (afgezien dan van Bladkoninkjes, je weet toch) zijn er heel veel vogels op het eiland. Zo zijn de Kramsvogels deze week gearriveerd; Zanglijsters, Koperwieken en Kepen doen leuk mee en er zijn redelijk wat Kruisbekken on the move. Goudhaantjes zijn er niet zo veel als vorig jaar, maar nog altijd in grote getale aanwezig. Het aantal Roodborsten is werkelijk schrikbarend hoog als je een tijd niet op Texel bent geweest. De potentie druipt er dus vanaf. DE vraag van het weekend is natuurlijk of de Bergheggenmus (of Sibirisk Järnsparv zoals we hem tegenwoordig kennen) gaat vallen... Zelf denk ik dat we best een kans maken, al schat ik de kans dat er één opduikt op Schier of Rottumerplaat iets hoger in... of in de werkhaven van West-Terschelling natuurlijk! Voor de liefhebber heb ik nog wel wat goeie plekjes om er één te gaan zoeken. Al met al erg spannend dus weer en er gaat vast wat gebeuren!

Folkert Jan Hoogstra  ·  13 oktober 2016  19:25

In de tekst staat een tegenstrijdigheid. Aan het begin staat dat de soort van het weekend gevonden mag worden vanaf 10.00. Onderin bij de spelregels staat vanaf zonsopkomst. Wat is juist?

Marten Miske  ·  13 oktober 2016  22:45

@ Folkert Jan   Zoals ik je ook al heb laten weten via de app kan je de beste soort van het weekend gaan zoeken vanaf zonsopkomst. Succes

Jeroen Brandjes  ·  16 oktober 2016  22:36

Volgens de TOH-puntenlijst is Blauwstaart 13 punten waard en Woestijntapuit 10 punten. Dus wint de ontdekker van de Blauwstaart de prijs, toch? Pas bij een gelijke stand zou naar het aantal gevallen OP TEXEL gekeken moeten worden... Bedacht me nog wel dat de ontdekker van de Blauwstaart wellicht dan zondagmiddag al van het eiland afgegaan was = kon / wilde de prijs niet in ontvangst nemen. Er kan over de uitslag volgens de richtlijnen weliswaar niet meer gecorrespondeerd of gediscussieerd worden, maar ik ben toch wel benieuwd naar de achtergrond van deze uitslag. Groet, Jeroen

Marten Miske  ·  18 oktober 2016  23:37

@ Jeroen, Blauwstaart is inderdaad de zeldzaamste vogel die tijdens het weekend is gevonden op Texel. We hebben uiteraard contact gehad met de ontdekker maar hij kon helaas niet aanwezig zijn bij de prijsuitreiking. De kijker is dus om die reden, en geheel volgens de spelregels, gegaan naar de tweede soort van het weekend (de Woestijntapuit).

We gaan voor volgend jaar kijken naar een andere oplossing waarbij het ook voor mensen van de vaste wal mogelijk is om, eventueel, de prijs in ontvangst te nemen waarna toch de laatste boot kan worden genomen.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?