Wandering Down Memory Lane: De Scilly’s, oktober 1991

Albert Noorlander  ·  7 september 2016  08:09

Leuk stuk. Ik ben er in 1990 geweest met Toon Vernooij. Wij hadden binnen een uur Bartram's Ruiter, Izabeltapuit en Roodkeelpieper. later volgden o.a. 1 Vale Lijster, 1 Dwerglijster, 2 Grijswangdwerglijsters, 2 Bosgorzen, 1 Blackpoll Warbler, 2 Ringsnavelmeeuwen, 1 IJsduiker in zomerkleed en 3 Bijeneters. De, als eerste voor de WP, geclaimde Chestnut-flanked White-eye bleek achteraf een Silver-eye te zijn.  

Hans Westerlaken  ·  7 september 2016  12:55

Thanks. Zo te lezen, ben je iets eerder in het het seizoen geweest. Enno Ebels en Cock Reijnders hadden volgens mij ook vergelijkbare ervaringen/zeldzame waarnemingen . 

David Uit de Weerd  ·  7 september 2016  13:59

Tjemig, wat een goede oogst!!

Albert Noorlander  ·  7 september 2016  14:07

Nee, wij waren zelfs iets later. We zijn half oktober / begin november geweest. Ik weet nog dat we de Bijeneter in november hadden terwijl er steeds een Boomvalk voorbij vloog. In die periode hadden we ook een zeer goede kandidaat yakutensis-fitis.    

Menno van Duijn  ·  7 september 2016  15:10

Erg leuk stuk. Wat is het verhoudingspercentage van zeldzaamheden (naar vaste land maatstaven) t.o.v. algemenere soorten op dergelijke eilanden?

Jan Hein van Steenis  ·  7 september 2016  15:10, gewijzigd 7 september 2016  15:11

In de afgelopen jaren valt Scilly meestal zwaar tegen (goed te volgen op Birdforum) en scores als hier genoemd komen echt niet meer voor. Meer inspanningen elders (Shetland, Hebriden, Ierland, of zelfs de Azoren), weersveranderingen (de stroming voert meer Amerikanen naar het noorden, de bomen blijven langer in blad) en sterk gestegen kosten (minder vogelaars) worden als redenen aangevoerd.

Maar goed, vandaag wel een Cliff Swallow...

Rob Sponselee  ·  7 september 2016  16:41

Leuk Hans! Gelukkig hebben we Gido in ons midden die er af en toe nog eens over verteld. We kunnen er niet aan tippen, alhoewel  het steeds beter wordt met zeldzaamheden in ons land... 

Enno Ebels  ·  7 september 2016  20:40

Ik was er in oktober 1992, samen met Paul Knolle en onze partners - om 'ledenwerving' te doen voor Dutch Birding. Saaiste oktober-week ooit. De al enige dagen aanwezige Parulazanger werd op de avond van onze aankomst voor het laatst gezien (en niet door ons) en daarna waren de hoogtepunten een Kortteenleeuwerik en een Sperwergrasmus. Nooit meer teruggeweest... Wel fijne eilandjes om te wandelen.

Max Berlijn  ·  7 september 2016  21:41

Vale Lijster...da's errrugg lang geleden...

Tom van der Have  ·  9 september 2016  15:40

Leuk, Hans. Mijn "memories" aan de Scillies gaan terug naar begin oktober 1984, met Dirk Moerbeek en een aantal Engelse vrienden: maskerzanger op Bryher, zwartkopzanger St. Agnes, Amerikaanse bosruiter, kleine spotvogel, St. Mary met een uitgebreide supporting cast. Een jaar later terug geweest met o.a. Dominic Mitchell, en 12 oktober 1985 meegemaakt met het record van 7 Amerikaanse landvogels op één eiland: roodborstkardinaal, bobolink, geelstuitzanger, parulazanger, meerdere roodoogvireo's, meerdere geelsnavelkoekoeken, en zwartsnavelkoekoek. Zie ook stuk van Mark Dennis (wat naar beneden scrollen) Op Tresco Amerikaanse oeverloper, blauwvleugeltaling, roodkopklauwier, bijeneter, kortteenleeuwerik, enz. 's Avonds kwamen we onverwacht nog (wijlen) Cock Reijnders tegen in de kroeg... Sinds die tijd zijn diverse soorten zangvogels in Amerika flink achteruitgegaan. Het record van zeven soorten Amerikaanse landvogels op één eiland in het VK blijft voorlopig nog wel staan, vrees ik.

David Uit de Weerd  ·  9 september 2016  17:58, gewijzigd 9 september 2016  17:59

Pfff wat een gigantische oogst, Tom! Misschien toch maar eens overwegen om ooit naar de Azoren te gaan. Maar een maat van mij heeft ook een punt met 'als ik Yanks wil zien, dan reis ik wel naar de USA'. ;)

Vincent van der Spek  ·  9 september 2016  19:20

Ik wist niet dat we maten waren, David ;-)

Kortom: ik snap (ook) niet dat mensen afreizen naar Corvo. Maar doe wat je leuk vindt!

Jelle Scharringa  ·  12 september 2016  11:24

7 Amerikanen op 1 dag op 1 eiland. Vlieland?

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?