Enorm en ongezien

Wim Nap  ·  4 juli 2016  09:48

Mooi verhaal mannen!

Janneke Kimstra  ·  4 juli 2016  10:15

Gelukkig is hij niet over mijn huisje gekomen, die slagschaduw was zelfs mij opgevallen... ;-) Fijn dat hij het met minimale ondersteuning heeft uitgezongen. Met dat weer van de afgelopen tijd had dat zomaar anders kunnen zijn en hadden we weer een sessie á la Carmen bij Naturalis kunnen hebben.

Jan Hein van Steenis  ·  4 juli 2016  14:58

Op trektellen.nl weet je zo wie waar wanneer stond, dus ook of er iemand op de telpost heeft zitten slapen.

En Ruud kan natuurlijk niet het hele jaar op de Loozerheide zitten! De lucht boven Strabrecht blijft op een enkele Slangenarend na ook leeg...

Jaap Denee  ·  6 juli 2016  14:49, gewijzigd 6 juli 2016  14:50

We hebben dat specifieke duin na dinsdagochtend 21 juni niet meer gecontroleerd, Mathijs, maar ik vermoed niet dat er na vier dagen nog wat lag. Elke nacht verdwenen er namelijk stukken bot door -vermoedelijk- Vossen. We weten dus alleen zeker hoeveel Larzac gegeten heeft doordat we het hebben zien gebeuren of doordat we direct nadat Larzac weggevlogen was het aantal overgebleven botten hebben geteld.

Nils van Duivendijk  ·  7 juli 2016  20:47


Inderdaad mooi verhaal!


In de eerste alinea staat dat ook onvolwassen ex uit de Pyreneeën tot in Noordwest-Europa zwerven. Zijn daar bewijzen voor? Dat zou wat mij betreft heel nieuw licht werpen op het relatief nieuwe fenomeen van het verschijnen van Lammergieren in NW Europa. Aannemende dat daar geen herintroductie heeft plaatsgevonden.


Jaap Denee  ·  8 juli 2016  18:25

Klopt Thijs, maar ik vraag me af hoe zeer Nils nog het beeld voor ogen heeft zoals men dat in Nederland tot vorig jaar voor ogen had ("wilde Lammergieren komen per definitie niet van hun berg af; dat doen alleen projectvogels") of dat hij inmiddels is bijgespijkerd en weet hoe het echt zit, maar 'sec' vraagt naar bewezen (!) gevallen van Lammergier afkomstig uit de Pyreneeën.

Eigenlijk zou ik van jou willen weten, Nils, waar je staat. Heb je het manuscript gelezen dat Hans en ik hebben ingediend bij de CDNA over Lammergieren in het algemeen en de wilde Lammergier van de Sallandse Heuvelrug in het bijzonder? Je had al wat eerder afscheid genomen als voorzitter/stemmend lid, maar wellicht heeft het stuk je toch nog bereikt?

Jaap Denee  ·  8 juli 2016  18:51

Nou ja, het gaat er om (in een heel klein notendopje) dat er is aangetoond dat er binnen de nominaat enorm veel 'gene flow' bestond/bestaat tussen de verschillende gebieden waar ze voorkomen. Vanuit de Oost-Aziatische gebieden tot helemaal in de meest West-Europese aan toe... Binnen Europa is bovendien nog veel nauwkeuriger een heel specifieke uitwisseling van genetisch materiaal tussen de verschillende leefgebieden aangetoond. En die uitwisseling/die flow is maar op één manier mogelijk en dat is doordat de Lammergieren zich verplaatsen tussen de gebieden. Ze vliegen dus niet alleen binnen gebergten (wat het obsolete standpunt onder twitchers hier in NL was), maar ook over lagere gebieden en zelfs over zee. Met die wetenschap is het gedrag dat we tegenwoordig met het sterk toenemen van de populatie zien dus helemaal niet vreemd en in elk geval 'oorspronkelijk' zo niet 'wild te noemen.

Jaap Denee  ·  8 juli 2016  19:25, gewijzigd 9 juli 2016  07:48

NB Dat obsolete beeld dat 'we' hadden vloeide overigens voort uit het niet juist interpreteren en vooral het niet in de juiste context plaatsen van het onderzoek dat staat beschreven in een artikel van Margalida et al. uit 2013 (http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0065857).

Als je het artikel oppervlakkig bestudeert dan zou je te kort door de bocht kunnen gaan en de conclusie kunnen trekken dat "de wilde vogel" niet trekt en "de geherintroduceerde vogel" wel. Dat er allerlei oorzaken ten grondslag kunnen liggen aan het beeld dat de onderzochte groep Lammergieren liet zien, wordt dan wel aan voorbij gegaan. De genoemde argumenten zijn o.a. de volgende: de gezenderde vogels waren al relatief te oud en waren hun trekdrang al kwijt, er wordt bij het leven gevoerd in de Pyreneeën (in bijvoorbeeld de Alpen niet, dus daar wordt het voedselaanbod veel minder/niet door mensen beïnvloed en heb je een 'natuurlijker' situatie), een natuurlijke selectie van standvastige en teruggetrokken vogels (en daarmee hun genen) heeft de jarenlange vervolging overleefd en dat zou het beeld kunnen beïnvloeden... etc. 

Nils van Duivendijk  ·  10 juli 2016  19:38


Dat was inderdaad ’sec’ mijn vraag Jaap. En Mathijs, ik roep dus zeker niet dat zwervende jonge Lammergieren per definitie van herintroductie moeten komen, maar het zou prettig zijn als er hard bewijs is dat ex die volledig los staan van herintroductie ook helemaal tot in NL zijn geraakt. De groepen Vale Gieren zijn ook een recent fenomeen, dus waarom niet (hoewel de twee soorten er wel een erg verschillende levenswijze op na houden). Maar de bewering in dit stuk dat ze vanuit de Pyreneeën tot in NL zijn gekomen zou dus iets minder stellig moeten worden gezet denk ik. Niks meer, niks minder!


Jaap Denee  ·  11 juli 2016  20:56

Die zin was dan ook op z'n minst een beetje prikkelend bedoeld, Nils. Het zou flauw zijn als ik je nu ging wijzen op het feit dat we niet geschreven hebben dat het bewezen is dat wilde Lammergieren uit de Pyreneeën Nederland hebben bereikt, we schreven immers Noordwest-Europa, laat staan dat het bewezen is. Evengoed is niet bewezen dat de wilde Lammergieren die we in NL hebben gehad elders vandaan komen. Inmiddels zijn dat er vier en natuurlijk heeft dat alles te maken met het toenemen van de populatie (geholpen door het almaar stijgende waarnemerseffect).

Wel zijn er meldingen van Lammergieren uit de 20e eeuw tot halverwege midden- en West-Frankrijk. Dit was in de tijd dat de soort in de Alpen niet meer voorkwam.

Op dit moment wordt er gewerkt aan het zenderen van wilde Lammers, dus het zal een kwestie van tijd zijn dat we ook kunnen bewijzen waar een wilde vogel vandaan komt. Uit de Pyreneeën, de Alpen of misschien wel elders.

Max Berlijn  ·  12 juli 2016  08:01

Vooralsnog kom je er niet uit en daarom is het op de lijst zetten van ongemerkte en ongeringde LG's waarschijnlijk de beste werkbare optie. Net als bij onze Casarca, Flamingo en Grote Canadese gans zal het overgrote deel (zo niet alle) van de LG's in NL te maken hebben met de populatie die met hulp van de mens is ontstaan. Het verschil tussen nu en pak hem beet 15 terug is dat Jaap en Hans hebben aangetoond dat enige dispersie van jonge vogels in het verre verleden hoogst waarschijnlijk toch heeft plaatsgevonden. Tevens hebben ze de fabel van verkeerde Afrikaanse genen via de Lauman vogels uit NL ontkracht. Daarmee zijn de zoveelste generaties LG's die in het "wild" op eigen kracht zijn geboren idd niet veel anders dan bijv. onze Raven geworden. De ooit eerder aangehaalde gedragsverandering is door hun inspanning op een hellend vlak komen te staan. Persoonlijk zal ik er in NL pas een zien als die vlak bij mijn huis zit maar dat is een eigen afweging. Als laatste heeft de mevrouw die de lezing op de DB dag gaf een onuitwisbare indruk op mij gemaakt waardoor ik in ieder geval veel minder negatief tegen het fenomeen van LG's in NL ben gaan aankijken :-)

Max Berlijn  ·  12 juli 2016  08:50

PS: Ik kan niet wijzigen, mogelijk is Flamingo niet zo'n goede vergelijking, persoonlijk denk ik dat we/ik wel vogels heb gezien in NL die niets met Zwillbrock te maken hebben.

Jaap Denee  ·  12 juli 2016  11:02

Max, dispersie heeft niet "hoogst waarschijnlijk" plaats gevonden. Er is onderzoek gedaan waaruit blijkt dat dispersie van jonge Lammergieren al tenminste sinds de ijstijd heeft plaats gevonden. Dispersie als onderdeel van de biologie van de soort is dus een feit (of was een feit voordat we ze hier in Europa massaal gingen afknallen en vergiftigen). 

De mevrouw uit de lezing was dr. Franziska Lörcher.

Jaap Denee  ·  12 juli 2016  11:03

NB het probleem van commentaren niet kunnen wijzigen heb ik aangekaart bij Jeroen.

Max Berlijn  ·  12 juli 2016  14:21, gewijzigd 13 juli 2016  00:02

Volgens mij weten we inmiddels dat alle (berg) soorten behalve hoenders dispersie kunnen vertonen. Als Rotskruiper en Sneewvink kunnen..

Hans Pohlmann  ·  12 juli 2016  19:21

Van Larzac is sinds 4 juli niets meer vernomen.....De laatste GPS-melding kwam vanuit Noord-Duitsland (nabij Lubeck). Diezelfde dag vond ik hem terug op een foto (http://www.ornitho.de/index.php?m_id=54&mid=243991) van een groep Vale Gieren (niemand had hem tot dusver opgemerkt op de foto of in het veld....), maar sindsdien is hij kwijt . Helaas geeft de GPS-zender geen signalen meer. Dat kan komen door slechts GSM-ontvangst, lege batterijen ivm slecht weer of natuurlijk omdat hij op zijn rug ligt...Het is overigens niet ongebruikelijk dat de zender een tijd geen data versturen. Het record is een maand of 5.....

Hans Pohlmann  ·  26 juli 2016  13:08

Helaas.....we zullen ook niets meer van Larzac vernemen. Gisteren is hij dood gevonden in Noord-Duitsland, vlakbij zijn laatste GPSfix. Hij was al langere tijd dood. Waarschijnlijk is hij tegen een hoogspanningsleiding gevlogen. Helaas.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?