Vogelaars zijn romantici

22 november 2020  ·  Wietze Janse  ·  3485 × bekeken

Gerard Ouweneel. Vogelaars zijn romantici, 2020. ISBN 9-789-0501-1765-4. KNNV Uitgeverij, Zeist. Paperback, 272 pp. Prijs: € 19,95.

Als Gerard Ouweneel een nieuw boek publiceert, dan wil ik dat zo snel mogelijk hebben en lezen. Dit omdat zijn verhalen precies mijn vogelbeleving verwoorden en ik derhalve dubbel zit te genieten van de herkenbare emoties en verhalen. Zijn nieuwe boek ‘Vogelaars zijn romantici’ werd dan ook direct weer aangeschaft, en leuk is dan bij het lezen over een/de twitch van de Kleine ‘Regelwulp’, dat ik genoemd word. Ik herinner het mij nog goed, was wel in mijn rol als ‘politieagent’ en ik moest Gerard aanmanen zijn auto, die de weg blokkeerde, weg te zetten. Je moet die taak altijd met de grootste voorzorg uitvoeren; je weet dat de vogelaar zich al veel heeft moet getroosten, zeker die lange, grijze en troosteloze dag, om uiteindelijk op de plek te komen en dan is het zien van de vogel een ‘must’. Je taak wordt dan tweeërlei; zorgen dat de ‘boefjes’ die verkeerd parkeren bij anderen eerst snel een blik op de vogel mogen werpen. "BAM! Binnen!" En ze dan dringend verzoeken hun auto verderop te parkeren, maar als ze hun eerste blik door een telescoop hebben gehad en de vogel is binnen, dan verandert de troosteloze dag in een oogwenk en worden vogelaars ook weer aanspreekbaar 😉. Gerard was trouwens niet de enige, er waren ook enkele blokkeerfriezen (ik noem geen namen), die enige aanmaning nodig hadden. Gelukkig waren passanten erg vriendelijk en geduldig, genoten van ons enthousiasme, en konden dan met enige minuten vertraging meestal weer verder.

Maar het boek staat niet alleen vol met dit soort passages c.q. twitches, het staat vol met vogelverhalen en zoektochten, ontberingen en mooie ontladingen op elk gebied. En omdat Gerard al zo lang meegaat, ook verhalen uit vervlogen tijden, waarvan wij alleen nog maar kunnen dromen; op je brommertje vanuit Rotterdam naar de Lauwers om daar Brandganzen te gaan kijken, eenzame polders zonder fotografen, genieten van Sneeuw- en IJsgorzen en af en toe die unieke vondst. Eindeloos Bokjes zoeken en ze dan vinden op een onverwachte plek, hoe herkenbaar, of staan te genieten van 18 Parelduikers, een unieke gebeurtenis.

Als ik een hoofdstuk tegenkom getiteld “A3”, dan denk ik dat kan maar over één vogelaar gaan, en wel (de helaas overleden) Adrie van der Heiden (hij ondertekende altijd zo; A3), en als ik het verhaal lees klopt dat. In enkele pennenstreken beschrijft Gerard de man zoals ik hem kende. Ik mocht met A3 een reis naar China maken. Naast het keiharde vogelen was A3 een joviale, humorrijke man en eentje die van doorpakken hield. Toen we dan ook met de bus langs de weg kwamen te staan met een lekke band en een wat beteuterd kijkende buschauffeur, zorgde A3 ervoor dat de band binnen de kortste keren vervangen was en we met minimale vertraging weer verder konden met vogelen.

Nederlandse verhalen worden afgewisseld met belevenissen in het buitenland. Een mooi vierluik over belevenissen in Senegal doet je weer terugkeren in de vogelrijke delta van de Djoudj, waarbij Gerard oude herinneringen ophaalt uit de jaren ’80 (van de vorige eeuw, welteverstaan). Je kan je bijna niet voorstellen hoe ongerept het gebied toen nog geweest moet zijn, terwijl wij nu nog steeds onze ogen uitkijken bij de grote aantallen vogels die daar overwinteren of broeden.

Verder worden de verhalen gelardeerd met verslagen van conferenties en ander belangrijk werk op het gebied van vogelbescherming, o.a. over (dwerg)ganzen, alle perikelen hierom beschreven in een notendop en op humoristische wijze. Het is genieten van elke bladzijde, waarbij elk verhaal weer mooie flashbacks oplevert naar eigen belevenissen, vogelvrienden en gebeurtenissen. Ik heb nog enkele hoofdstukken te gaan, dat is niet erg, zo kunnen we uitkijken naar weer een paar uurtjes lezen. En dan maar weer eens een van zijn eerder verschenen boeken pakken; je kan zijn verhalen wel duizend keer lezen. Kort gezegd, een aanrader voor de ‘echte’ vogelaar.

Wietze Janse