Nieuws

COVID-19 virus in verband met twitchen; update 24 maart 2020

23 maart 2020  ·  Bestuur Dutch Birding  ·  3460 × bekeken

De nadere restricties die de Nederlandse overheid op 23 maart 2020 oplegde aan de Nederlandse bevolking heeft zijn directe weerslag op het vogelen en dus ook op twitches.

Aan alle mensen is met klem verzocht zich niet naar buiten te begeven. De frisse neus die door minister Grapperhaus als uitzondering werd gegeven op dit verzoek kan worden vertaald in incidenteel, alleen, lokaal vogelen. Maar dat dit de komende twee maanden een halt toeroept aan twitchactiviteiten mag duidelijk zijn. Hoewel het het bestuur van Dutch Birding aan het hart gaat, kan het niet anders dan tot het volgende besluiten:

U wordt tot 1 juni 2020 middels Rare Bird Alerts / de Info App Groep niet op de hoogte gesteld van zeldzame soorten.

Mocht u tijdens het halen van een frisse neus onverhoopt een zeldzame vogel vinden dan vragen wij u om deze niet door te geven. Niet aan uw vrienden en niet via de Rare Bird Alerts.

De boodschap van de overheid is hard maar duidelijk: elke vorm van samenscholing is met het oog op de volksgezondheid onwenselijk en dat geldt dus ook voor twitchen. In welke vorm of formaat dan ook.

Wij danken u voor uw begrip.

Namens het bestuur,

Remco Hofland

Overige mededelingen:

  • Het moge duidelijk zijn dat ook het Dutch Birding Voorjaarsweekend van 8 tot en met 10 mei 2020 helaas geen doorgang kan vinden.
  • Waarneming.nl publiceert eveneens geen zeldzame soorten meer en is gestopt met het versturen van notificaties aan geïnteresseerden. Ook het admin team van Dutch Birding wordt niet meer geïnformeerd.
  • Ook in België worden van 24 maart 2020 tot in ieder geval 19 april 2020 geen Belgian Bird Alerts meer doorgegeven. Ook Waarnemingen.be publiceert geen zeldzame soorten meer en is gestopt met het versturen van notificaties aan geïnteresseerden.

Discussie

Ed van Boheemen  ·  23 maart 2020  21:16

Gezondheid en mensenlevens gaan boven alles!!! Laten we hopen op een geweldig NAJAAR!!!! 

David Uit de Weerd  ·  23 maart 2020  21:24, gewijzigd 23 maart 2020  21:25

Gegeven de tijdgeest een uitstekend besluit. Hopelijk is één ieder bij een uitlek-mega via de diverse appgroepjes zo verstandig en sociaal om niet te gaan...

Marc Guyt  ·  23 maart 2020  21:25

Heel goed

Rob Olivier  ·  23 maart 2020  21:33

Alle begrip voor dit verstandige besluit.

Blijf gezond!

Leo Stegeman  ·  23 maart 2020  22:11

Top! En dat iedereen het voorjaar goed doorkomt!

Corstiaan Beeke  ·  23 maart 2020  23:06

Ook een vriendelijk maar dringend verzoek om Telpost Breskens dit voorjaar niet te bezoeken:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3575528379184698&set=a.336943336376568&type=3&theater

Corstiaan Beeke  ·  24 maart 2020  08:36

Voor Facebookloze mensen:

Naar aanleiding van de landelijke maatregelen rondom de coronacrisis voelt Telgroep Breskens zich genoodzaakt om vogelaars 'van elders' te vragen dit voorjaar (in elk geval tot nader order) niet meer naar de telpost te komen om mee te tellen. Zo lang dit is toegestaan proberen we met een zeer beperkt aantal 'vaste tellers' de telpost te bemannen op voorspelbaar leuke dagen. De vaste tellers spreken onderling af wie er gaat. Geen leuke maatregel, maar nu even noodzakelijk voor uw en onze veiligheid. Ondanks alle restricties en zorgen wensen we iedereen een mooi voorjaar!

Wietze Janse  ·  24 maart 2020  09:09

Ik zie ook dat meerdere lokale App groepen het voorbeeld volgen en de App tijdelijk sluiten, waarbij beheerders alleen berichten kunnen versturen 👍🏻

Vincent Hart  ·  24 maart 2020  12:20

Ook Waarneming.nl heeft inmiddels alle waarnemingen van (zeer) zeldzame soorten (rood en vetrood) op embargo gezet en van het hoofdscherm gehaald. Hetzelfde geldt voor de Belgische zustersite Waarnemingen.be.

Ook worden vanuit W.nl voor zeldzaamheden geen alerts meer verstuurd richting haar gebruikers, en ook niet richting de pieperadmins.

Ed van Boheemen  ·  24 maart 2020  13:22

Ik zie graag ergens NA 1 juni de waarnemingen en/of foto's van bijzondere waarnemingen/soorten!!

George Sangster  ·  24 maart 2020  20:18

Zoals wij vroeger zeiden: "Je leest het wel in DB".

Kees (C.J.G.) Scharringa  ·  25 maart 2020  00:00

Iedereen gewoon lokaal vogelen. Doe bijvoorbeeld mee met de LIveAtlas van Sovon. Best nuttig om lijstjes van je woonomgeving door te sturen. Beter is nog om 1 uur een kilometerhok te tellen, alle soorten, liefst ook met aantallen. Het is erg leuk en ik spreek uit ervaring (ruim 700 lijsten in een jaar). Je komt op plekken, waar je anders nooit zou komen.

Justin Jansen  ·  27 maart 2020  06:59

In de UK grijpt men al in. 

Gijsbert van der Bent  ·  27 maart 2020  22:24

Goeie tip Kees.

Overigens hebben ook De Vulkaan en Telpost Berkheide iedereen gevraagd om weg te blijven. De vaste tellers regelen onderling wie er staat. Mooi geregeld. Voor wie van de trek wil genieten zijn er gelukkig nog duintoppen genoeg.

Maar het wordt een les in zelfbeheersing. Straks staat die langverwachte Audouins Meeuw echt op het strand bij de Uitwatering van Katwijk.........

Peter de Vries  ·  28 maart 2020  08:03

@ Gijsbert: dat is helemaal niet zo moeilijk. Je maakt dan een mooie foto, gaat weer naar huis en houdt het voor je. Je neemt gewoon je verantwoordelijkheid, helemaal niet zo ingewikkeld.

Gijsbert van der Bent  ·  28 maart 2020  16:52

Goeie tip Peter.

Frank van Duivenvoorde  ·  29 maart 2020  15:53


Gewoon melden Gijs, ken je verantwoordelijkheid!

Hoorde immers van de voorzitter van het veiligheidsberaad dat een groep van 50 fietsers geen probleem is, áls ze maar 1,5 m afstand van elkaar houden.

Dus als jij zo'n meeuw bij de uitwatering vindt ........ komen we gewoon op de fiets.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?