Nieuws

DB Alerts app – nieuwe versie beschikbaar voor Android

8 mei 2019  ·  Dutch Bird Alerts  ·  3696 × bekeken

Google kondigde begin vorig jaar een aantal ingrijpende wijzigingen aan waardoor het noodzakelijk werd een nieuwe app te ontwikkelen om ervoor te zorgen dat je als app gebruiker via push notificaties op de hoogte gehouden werd van nieuwe waarnemingen. De voorbereidingen hiervoor werden afgelopen zomer door het Dutch Bird Alerts team opgestart en omstreeks november werd de huidige app aangesloten op de nieuwe push infrastructuur van Google. De deadline voor de nieuwe app was vastgesteld op 1 april 2019.

Door een aantal niet aangekondigde wijzigingen van Google werd de huidige app begin dit jaar onstabiel en moesten er een aantal ad hoc aanpassingen aangebracht worden om deze te laten blijven werken. Helaas vervielen hierdoor bepaalde functionaliteiten (zoals bijvoorbeeld het instellen van het notificatiegeluid ("roodmus") en bleek de app niet op alle toestellen goed te werken. De tijd die het kostte om al deze aanpassingen uit te voeren ging ook ten koste van de ontwikkeling van de nieuwe app en we konden daardoor onze deadline van 1 april niet halen. Wij bieden onze excuses aan eenieder die hinder heeft ondervonden.

Eindelijk zijn we nu zover dat we de volledig vernieuwde DB Alerts app kunnen aankondigen.

Je kunt de eerste versie downloaden in de Google Play Store. Omdat we zo snel mogelijk een stabiele versie wilden aanbieden zijn nog niet alle geplande opties ingebouwd. In komende versies komt het lokaal profiel terug, wordt het mogelijk om waarnemingen onder embargo te versturen en een eventuele chat functionaliteit is aan de orde.

De belangrijkste updates van deze nieuwe versie zijn:

  • Push notificaties aangepast aan de nieuwe functionaliteit binnen Android.

  • Het weer kunnen kiezen van een eigen geluid voor de app (is wel afhankelijk van je Android versie).

  • Bij versturen waarneming staat alle informatie op 1 scherm (je hoeft niet meer door meerdere pagina’s heen te gaan).

  • Bij versturen waarneming kunnen direct foto's worden toegevoegd, ook via de camera.

  • De foto is aanklikbaar, je kunt dan de originele / grote versie bekijken en ook uitvergroten is mogelijk.

  • Je kunt uit 3 verschillende navigatie apps kiezen; Google Maps, Maps.ME & Waze (indien deze op je toestel geïnstalleerd zijn). 

  • Raadpleeg de nieuwe handleiding voor meer uitleg

Je kunt de nieuwe app installeren via de Google Play Store op je telefoon door te zoeken naar DB Alerts. De nieuwe app is beschikbaar voor devices met Android 6.x of hoger.

De app is een update van de oude app en zal bij volgende versies automatisch worden ge-updatet indien je instellingen op je smartphone hiertoe zijn ingesteld. Voor een correcte werking, zorg ervoor dat je opnieuw bent ingelogd in de app.

Er zal om 3 machtigingen gevraagd worden om de app goed te laten werken:

  • Toegang tot de camera: voor het toevoegen van foto's aan een waarneming
  • Toegang tot de GPS: voor het bepalen van je locatie bij het toevoegen van een waarneming
  • Opslagruimte: voor het opslaan van foto's die bij aan waarnemingen zijn toegevoegd en voor het kopiëren van de notificatie geluiden

Google Play Store

En Apple iOS?

Een nieuwe versie volgt snel en zal ook op de website worden aangekondigd.

Nog geen lid van Dutch Bird Alerts?

Nog geen lid van Dutch Bird Alerts? Maak een gratis account aan en ga naar de webshop.

Je kunt onze service ook een maand lang gratis uitproberen. Wil je daarna gebruik blijven maken van DB Alerts, dan dien je een abonnement af te sluiten. Kijk hier voor meer informatie.

Vragen of opmerkingen?

Stel je vraag in onderstaand forum of mail naar dutchbirdalerts@dutchbirding.nl.

Discussie

Wietze Janse  ·  13 mei 2019  14:39, gewijzigd 14 mei 2019  21:33

Ik zie dat het toevoegen van de vogelgeluiden op een aantal merken telefoons (nog) niet goed werkt.
De geluiden dienen in een specifieke folder te worden opgeslagen en dat verschilt dus weer per telefoon/merk, waardoor het niet bij ieder merk goed staat en te wijzigen is.

Ik zie nu de volgende resultaten:

  1. Via de DBALerts App kan men de door ons toegevoegde geluiden wel selecteren
  2. Via de DBALerts App kan men de standaard telefoon notificatiegeluiden wel selecteren, maar de door ons toegevoegde geluiden niet
  3. Via de DBALerts App kan men niets selecteren/wijzigen


Voor degene die onder optie 2 vallen, is er nog de volgende mogelijkheid om een eigen (vogel)geluid als notificatiegeluid in te stellen.

  • Bewaar/safe het (vogel)geluid dat je wilt gebruiken op je telefoon
  • Installeer de App Ringtone Maker
  • Bewerk je eigen geluid in bovengenoemde App (selecteer geluid, selecteer het stukje in de opname dat je als notificatiegeluid wil gebruiken (voor notificatiegeluiden nooit te lang maken!), en save/bewaar dit geluidfragment als Notificatie. Dit heeft als resultaat dat het geluid nu wel in de juiste folder staat.
  • Ga terug naar de DBAlerts App en onder moet nu het door jouw gemaakte notificatiegeluid te selecteren en bruikbaar te zijn.


Peter van Santbrink  ·  14 mei 2019  15:20

gisteren nieuwe versie gedownload en heb nu helaas totaal geen notificatie meer, dus ook niet van m'n telefoon; ben een halve digibeet dus kan zijn dat ik iets niet heb aangezet; in instellingen staat in ieder geval meldingen op toestaan en heb geluid gekozen (werkte op voorgaande versie wel gewoon)



Heb Samsung galaxy S9 met android versie 9


Heb ik nu gewoon pech of doe ik iets fout ? Dwergarend alerts van zojuist heb ik in ieder geval gemist

Wietze Janse  ·  14 mei 2019  15:40, gewijzigd 14 mei 2019  15:41

Peter, je moet ook de App, als hierboven aangegeven, de benodigde machtigingen geven. Dit kan je controleren/aanzetten via: Instellingen, Apps, DBAlerts, Machtigingen, en hier aanzetten indien nog niet gedaan. Dan moet de App in ieder geval de Standaard Roodmus laten horen, en kan je kijken of bovenstaande opties nog verder werken.

Op Samsung S9 moet het standaard geluid minimaal werken.

Peter van Santbrink  ·  14 mei 2019  15:54

mmm, kreeg net de laatste melding van 15:42 wel binnen met telefoon geluid; machtigen (camera/locatie/opslag) stonden aan; als ik in de app op notificatie instellingen tik krijg ik niet de lijst met vogelgeluiden van de app zelf maar gaat direct naar de instellingen (meldingscategorie) van de telefoon (waar ik o.a. meldingstijl geluid trillen ed kan instellen).



Peter van Santbrink  ·  14 mei 2019  16:46

Zie nu dat de vogelgeluiden tussen de telefoon ringtones staan; kan inderdaad alle soorten kiezen: helaas lukt de melding zelf nog niet maar nu ook niet voor andere apps... gaat wel goedkomen

Jan van der Laan  ·  17 mei 2019  12:55

Bij mij werkt het nu ook naar behoren. Hij loopt niet meer vast en ik hoorde tot de optie 2 groep (ik heb een Samsung S8). Via Ringtone maker eigen geluid (Superb Pitta) gemaakt en die was te selecteren.

Goed werk mannen! Bedankt.

Marc Dijksterhuis  ·  17 mei 2019  23:01

Kan de oude versie vd app ook in de appstore worden gezet?

Ik heb Android versie 4.4 en bij mij werkt de nieuwe app (dus) niet.

Met de oude app kan ik in ieder geval de pushberichten ontvangen. Zou fijn zijn. 

Groet Marc 

Wietze Janse  ·  19 mei 2019  12:04, gewijzigd 19 mei 2019  12:06

Helaas, we kunnen maar 1 versie publiceren en het vergt ook te veel onderhoud meerdere versies te onderhouden.

Verder willen we mee met de nieuwe ontwikkelen, stabiele app leveren (dat is al moeilijk met alle veranderingen), zodat we verder mee (moeten) gaan met de ontwikkelingen.

Als gezegd er komen meer updates met nieuwe functionaliteit, dat kan alleen onder up-to-date versies draaien.

Een budget telefoon die voldoet aan de eisen is bijvoorbeeld de Motorola G7


Guido Klerk  ·  29 mei 2019  07:49

Ik weet niet of dit is wat je bedoeld met optie drie, maar ik kan het menu Notificatie instellingen niet eens in met mijn Alcatel, er op tikken doet helemaal niets. Verder is deze versie zeker een hele verbetering.

Marijn Hoogteijling  ·  8 juni 2019  08:48

Beste ontwikkelaars,

Ik gebruik Android 8.1.0 op een Moto G5plus maar als ik de app open (versie 4.1.0) dan blijft het scherm regelmatig leeg op de bovenste en onderste oranje balk na. Het helpt dan om op "terug" te klikken, hij opent dan opnieuw. Ook na openen vanuit een notificatie kom ik niet altijd bij de betreffende melding maar bijvoorbeeld in het overzichtscherm of ook net als boven. Hopelijk kunnen jullie er iets mee.  

Wietze Janse  ·  15 juni 2019  17:56, gewijzigd 15 juni 2019  17:56

Martijn, het eerste kan aan bereik/slecht netwerk of drukte liggen, we zijn dat aan het monitoren.

Het tweede zou niet mogen, kan hetzelf ook niet reproduceren op het moment. Log nog eens opnieuw uit/aan, dat is wel een vereiste na installeren nieuwe versie voor beste werking.

Marijn Hoogteijling  ·  17 juni 2019  20:46

Ok, ik zal 'm nog een keer opnieuw installeren. Bedankt voor het meedenken!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?