Siberische Tjiftjaf
Phylloscopus tristis · Siberian Chiffchaff
Siberische Tjiftjaf ·
Phylloscopus tristis
·
20-11-2025 · Wouter van der Ham
| Datum | 20 november 2025 |
|---|---|
| Locatie | Schiermonnikoog - Westerplas |
| Fotograaf |
|
| Bekeken | 865 × |
Afgelopen donderdag op Schiermonnikoog een rondje om de Westerplas gelopen waarbij we minimaal 7 van deze schitterende phyllo's tegenkwamen. Ook zagen we niet minder dan 30 Vuurgoudhanen tijdens dit rondje. Heerlijk nog even 'najaarsvogelen'! |
Discussie
Maarten Wielstra
·
22 november 2025 16:33, gewijzigd 22 november 2025 16:33
Fraai plaatje en beest. Zeven op zo'n stukje lijkt wel een NL record? (Los van ringbanen wellicht).
Koen Stork
·
22 november 2025 17:10, gewijzigd 22 november 2025 17:11
Gaaf Wouter! Toont maar weer eens aan dat veel vogelaars (waaronder ikzelf) veel te vroeg stoppen met vogelen.
Toevallig hadden wij (Diederik Kok, Tim Schipper en ik) er op 7 november ook minimaal 7 op de Hors op Texel, en mogelijk waren het er zelfs 1 of 2 meer. Toen vroegen we ons ook af of dat een NL record zou zijn.
Overigens was dat sowieso een geweldige Phyllo-ochtend met ook de nodige Tjiftjaffen, Fitis, Bladkoning en een Bruine Boszanger. Diederik wist het nog gekker te maken met een Humes Bladkoning die hij vond op de noordpunt in de blessuretijd.
Wouter van der Ham
·
22 november 2025 18:06, gewijzigd 22 november 2025 18:06
Bij ons zaten er helaas geen krenten tussen de Sibtjiffen. Wij zagen trouwens ook minimaal 7 sibtjif, waaronder een groepje van 3 vogels, wat het niet altijd makkelijk maakte om ze te tellen. Er zaten daarnaast wel wat tjiffen, maar niet meer dan sibjtif. Geen idee of het aankomst was. De dagen ervoor te veel wind en/of regen om de Westerplas te doen.
De rest van het eiland was, op 2 a 3 Taigaboomkruipers na, echt opvallend saai. Niet vaak zo weinig zangvogels (mezen, lijsters) gezien. Alles leek eigenlijk rond de Westerplas te zitten. Misschien omdat daar nu nog meer insecten en bladeren aanwezig zijn?
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.
