Steppekiekendief · 07-04-2016 · Onbekend (wel in NL) · Lammert van der Veen

Jan Hein van Steenis  ·  7 april 2016  22:40

Zie ik geen vijf vingers? (dan: extreem rode Blauwe Kiek)

Anders: donkere achterrand van de hand wijst op Grauwe...

Lammert van der Veen  ·  8 april 2016  20:02

Blauwe heb ik juist uitgesloten omdat ik maar 4 vingers zag.

De vogel lijkt een lichte nekband te hebben vandaar dat ik aan een steppe dacht...

Edial Dekker  ·  18 april 2016  18:01, gewijzigd 18 april 2016  18:05

Ik stem voor Grauwe om de volgende redenen (uit artikel van Wouter Faveyts):

1) Geen duidelijke en opvallende halsband, wat bij een Steppekiekendief van deze leeftijd wél altijd het geval is.
2) Typische kleurverdeling en tekening rond het oog: veel wit boven en onder het oog en naar verhouding onopvallende zwarte omranding rond het oog. Deze kenmerken geven Grauwe Kiekendief een sympathiekere, meer ‘open’ gezichtsuitdrukking.
3) Overwegend rosse kleur op keel en hals. Geen opvallende boa zoals in de regel wél bij Steppekiekendief.
4) Lange tiende handpen, ongeveer even lang als de zesde. Bij de twee andere soorten is de tiende handpen korter.
5) Vier zichtbaar ‘gevingerde’ buitenste handpennen als Steppekiekendief, Blauwe Kiekendief heeft er vijf. De donkere ‘zwartgerookte’ vingers zijn typisch voor Grauwe Kiekendief. Steppekiekendief vertoont in de regel bleke vingers met duidelijke bandering.
6) Bleek centraal gedeelte op de buitenste handpennen, in combinatie met vorig kenmerk (mi. hier niet goed te zien). Bij Steppekiek is de bandering op de handpennen net het meest opvallend op de centrale handpennen of zijn de handpennen over de hele lengte gebandeerd.
7) Een duidelijke donkere eindband op de binnenste handpennen. Bij Steppekiekendief is deze eindband meestal vager en is het donker beperkt tot de uiterste toppen van de handpennen (op deze foto lijkt eindband op buitenste handpennen duidelijker).
8) Donkere armpennen die contrasteren met de blekere handpennen waardoor scherp gescheiden tweekleurige slagpennen ontstaan. Dit kenmerk treffen we ook aan bij Steppekiekendief. Bij juveniele Blauwe Kiekendieven is dit contrast minder opvallend, maar onder bepaalde waarnemingsomstandigheden kan het ook bij die soort nog redelijk opvallen.
9) Egale en volledig oranje, ongestreepte onderdelen.

Justin Jansen  ·  19 april 2016  11:28

Bij woorden van Andrea Corso: Montagues Harrier in late moult

Lammert van der Veen  ·  19 april 2016  19:03

Edial, reuze dank voor deze uiteenzetting. Weer wat (veel) geleeerd.

Peter Adriaens  ·  22 oktober 2023  15:25

Ook deze kan beter gewijzigd worden in grauwe kiek.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?