Witkeelkwikstaart · 06-04-2016 · Zandvoortweggebied, Middelburg · Corstiaan Beeke

Max Berlijn  ·  6 april 2016  21:43, gewijzigd 6 april 2016  21:44

Beetje vroeg voor een Noordse, niet, erg gele onderdelen zonder veel donkere vlekking (zoals bij Noordse met donkere koppen) volgens mij een echte Italiaan hoor.

Vincent Hart  ·  7 april 2016  17:13

Nog een vroegere Noordse kwik hier

(wel de vroegste gedocumenteerde ooit op w.nl, en niet om te beweren dat Pims vogel er één is, al wil ik dat niet uitsluiten)

Frank Neijts  ·  7 april 2016  19:44

Vogel is duidelijk een 1e zomer (ruigrens in buitenste gdv; bruine/gesleten hand- en armpennen) en Noordse van die leeftijd kunnen (in meer of mindere mate) de kenmerken hebben die deze vogel laat zien: niet scherp begrensde witte keel, duidelijke donkere vlekjes op boven- en zijborst, donkergrijze kop met minimaal wenkbrauwtje. Gevoegd bij het feit dat ze steeds vroeger lijken door te trekken (zie database waarneming.nl) zou ik, tenzij een geluidsopname anders uitwijst, dan eerder kiezen voor een vrij zekere Noordse dan "een echte Italiaan" zoals Max doet ..

Max Berlijn  ·  7 april 2016  21:19, gewijzigd 8 april 2016  10:33

Tja als je dingen die ik wel zie 100% anders ziet (ik zie wel een grote en in mijn optiek afgesheiden witte keel en de door jou veronderstelde vlekjes zijn in mijn optiek natte veren) ga je die (verkeerde?..) conclusie trekken. De vogel van Vincent vind ik lastig. Is die keel nu geel of lijkt dat maar zo.

Jan Hein van Steenis  ·  7 april 2016  22:32

In Baden-Württemberg en Beieren (maar dat laatste is vrij normaal) zitten er op het moment ook een paar (met goede roepjes).

Corstiaan Beeke  ·  7 april 2016  23:45

Ik ben ook meer van het voorzichtige kamp hoor Max, heeft in mijn geval vooral met gebrek aan ervaring te maken. En volgens mij is de materie te lastig om er zo makkelijk maar even de zeldzaamste van de twee van te maken. Bij een strakke scheiding tussen witte keel en gele borst in combinatie met het ontbreken van die donkerdere zijborstvlekjes zou ik denk ik meer naar Italiaan neigen, maar zelfs dan is een geluidsopname volgens mij een vereiste. En dan was met de weeromstandigheden van gisteren (harde wind en regen) vrijwel niet te doen. Check ook ebven de reacties bij deze melding: http://walcheren.waarneming.nl/waarneming/view/101073848

Max Berlijn  ·  8 april 2016  06:05, gewijzigd 8 april 2016  10:33

Op zich druk ik me mogelijk iets TE stellig uit maar de 2016 (en ook de voor mij tot nu toe niet bekende 2015)  Zeeland vogel zou ik in zuid Europa weg schrijven als Wikkeelkwik (En vanwege het ontbreken van wit achter het oog een Italiaan). Op het oor kunnen sommige Noordse ook rauw klinken. De kelen van beide vogels zijn volgens mij niet veel minder scherp afgescheiden dan de aanvaarde vogels in NL (die zijn opgenomen en waarbij het sonogram van het geluid de doorslag gaf). Ik heb wel wat witkelige Noordse gezien maar in mijn bescheiden ervaring zagen ze er dan nooit perfect uit als een Italiaan, en was het wit op de keel kleiner veel minder afgescheiden en niet zo naar de zijkanten weglopend,  als bij deze vogels. Door de (waarschijnlijk wel voorlopig juiste) eis van een geluidsopname zullen redelijk wat echte Witkelen niet aanvaard worden en dat geld ook voor Feldeggen, waarbij ik zelf twee niet aanvaarde NL gevallen (de ooit eerder aanvaarde van de Eems en een vogel in "ons eigen" Nederweert) ken waar ik wel mijn hand voor in het vuur zou steken.

Max Berlijn  ·  8 april 2016  17:34, gewijzigd 8 april 2016  17:37

Nog een kandidaat van die dag http://waarneming.nl/waarneming/view/116174879 of je moet het een goede dag/periode vinden voor eerste winter Noordse..:-) In Duitsland de afgelopen dagen ook meerdere gefotografeerde gelijkende Witkeel kandidaten.

Corstiaan Beeke  ·  10 april 2016  21:05

Ehhh... Is dezelfde vogel Max ;-)

Max Berlijn  ·  10 april 2016  21:15

pff..o..thx

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?