Geluidengalerij · Maskergors · 07-02-2026 · Pontweg 35, Texel, Noord-Holland · Arnoud B van den Berg
Rob van Bemmelen
·
10 februari 2026 08:49, gewijzigd 10 februari 2026 08:49
Wat een vreemd sonogram, Arnoud! Er is helemaal niets meer te zien van de modulaties... Wat is hier mis gegaan?
Arnoud B van den Berg
·
10 februari 2026 10:33, gewijzigd 10 februari 2026 10:33
Misschien had ik extra op de tijdsbalk moeten wijzen (maar jij zag hem vast wel!). Die balk is extreem uitgetrokken zodat je beter de toonhoogte en de energie van het geluid ziet. Niet volgens de conventies van hoe je sonagrammen publiceert maar wel illustratief (voor mij dan).
Wim Wiegant
·
12 februari 2026 18:10, gewijzigd 12 februari 2026 18:21
Zonder extra toelichting over wat deze "tik" - ik bedoel niet de waarneming zelf, maar het geluid - ons laat zien, ben ik even mijn tekst kwijt. Wat maakt het geluid anders dan - om maar enkele "tikkende" soorten te noemen - Dwerggors, Bosgors, Geelbrauwgors, of, verder weg, Zanglijster en Roodborst...?
In ongeveer in totaal tien uur bij of vlak bij de vogel heb ik hem overigens maar een keer of vier horen roepen, waaronder afgelopen maandag en dinsdag, toen de vogel echt dichtbij zat, slechts twee of drie keer in vier uur tijd...
Maar ik ben wel aan één oor ongeveer doof...
Peter de Knijff
·
12 februari 2026 19:10, gewijzigd 12 februari 2026 19:10
Zo met het blote oor lijkt mij deze tik duidelijk hoger in vergelijking met de soorten die je noemt. Kan me natuurlijk vergissen, de respectievelijke sonogrammen zullen het wellicht beter laten zien.
Hans Matheve
·
12 februari 2026 21:12, gewijzigd 12 februari 2026 21:12
Rob heeft helemaal gelijk! Met de juiste spectrale resolutie zit er veel meer detail in. Moeilijk te omschrijven in een symbool (iets als een horizontaal gespiegelde 'N' tot een platte 'M' ofzo), maar duidelijk anders dan Dwerg- en Bosgors en Zanglijster. Zie bvb hier
Jan Hein van Steenis
·
12 februari 2026 22:25, gewijzigd 12 februari 2026 22:25
Met enig geklungel krijg ik er op audacity een "dubbele golf" uit. Een beetje als die omgekeerde N met een extra piek erna.
Koen Stork
·
13 februari 2026 09:28, gewijzigd 13 februari 2026 09:28
@Wim, in 9 succesvolle bezoeken (en nog meer onsuccesvolle) heb ik de vogel 8 keer regelmatig horen roepen. De roep is zelfs dé manier gebleken om hem terug te vinden. Bij verplaatsing roept hij vrijwel altijd. Gisteren heb ik hem voor het eerst enkel gehoord, maar kon ik hem niet vinden in de heg waar het geluid uit kwam.
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.