Dutch Birding · Maskergors op Texel
Wietze Janse
·
15 december 2025 19:58, gewijzigd 15 december 2025 19:58
Mooi heren, knap en gewaardeerd werk!
Kevin Scharroo
·
15 december 2025 20:02, gewijzigd 15 december 2025 20:02
Waanzinnige ontdekking, vandaag tijdens een tweede poging toch mooi kunnen zien! Bedankt!
Wim van Zwieten
·
15 december 2025 20:16, gewijzigd 15 december 2025 20:16
Geweldig feestje mannen, Vakwerk, Chapeau!
Sven Valkenburg
·
15 december 2025 20:19, gewijzigd 15 december 2025 20:19
Bazen, geweldige vondst en vervolgens voortreffelijk gehandeld! Dankbaar!
Wim Nap
·
15 december 2025 22:04, gewijzigd 15 december 2025 22:04
Heel goed gedaan kerels! En heel hartelijk dank ook!
Diederik Kok
·
15 december 2025 22:31, gewijzigd 15 december 2025 22:31
T&T, mooi verhaal van een strakke ontdekking! Sterk: bij het voorbij fietsen een gors bovenin zien zitten en dat die rakker vervolgens 100en vogelaars vele uren en vaak twee bezoeken kost om überhaupt te zien te krijgen.
Arnoud B van den Berg
·
16 december 2025 00:56, gewijzigd 16 december 2025 00:56
Fantastische ontdekking, goed beschreven, leuk om te lezen. Dank & felicitaties.
Robert Keizer
·
16 december 2025 07:33, gewijzigd 16 december 2025 10:38
Bedankt T&T mooi ontdekverhaal! Ook veel dank aan Arnout en Sven die het op zondag dankzij warmtebeeldkijkers en laserpointer mogelijk maakte de vogel terug te vinden en aan te wijzen.
Max Berlijn
·
16 december 2025 08:02, gewijzigd 16 december 2025 08:03
Veel dank mannen. Mooi om te zien dat er een hele generatie veel belovende jonge vogelaars is (“jong Ajax” (Sorry Sven 😂) noemde Gerard en ik ze zondag) uitgerust met de nieuwste snufjes (warmtekijkers) die langzaam het voortouw neemt in deze NL vogelaars wereld. Ze vogelen ook jaar rond in NL, terwijl onze generatie de kijkers “in het vet lieten zakken” eind November. Maak er een mooi vogelend leven van met (vogel) vrienden voor het leven 💪.
Bert de Bruin
·
16 december 2025 19:33, gewijzigd 16 december 2025 19:33
Jullie relaas kan zo in Dutch Birding gepubliceerd worden als gevalsartikel:D. Goed en gedaan, hoor. Had 'm alleen graag zelf gevonden toen ik het weekend ervoor op Texel was met Enno, Sybrand, Dusan (met zo'n warmtekijker), Lazar en Lorena...
Hier in Noorwegen is het vogelen niet zo hip als bij jullie, helaas. We moeten het met veel minder (jonge) mensen doen. Maar goed, morgen regent het een keer niet, dus ik ga hier in Bergen maar wat voederplekken af...
Toon Vernooij
·
17 december 2025 06:59, gewijzigd 17 december 2025 07:00
Wat een geweldige vondst! Het was de dik twee uur wachten in de kou maandagochtend ruimschoots waard. Dank aan de ontdekkers! Veel dank ook aan de bewoners voor hun geduld en begrip.
En dank ook aan de medevogelaars die een stapje opzij gingen om iedereen een blik te gunnen.
Andreas Noeske
·
17 december 2025 09:47, gewijzigd 17 december 2025 09:50
Just two days after the first sighting such a well written superb documentation already online on the DB website including photos of habitat, birders, a perfect ID compilation with brilliant photos of the protagonist, just unbelievable! In every respect a template for rarity finders and birding websites in the Western Palearctic and anywhere else on this planet.
Netherlands 12 points! (Germany 0)
Congratulations indeed!!!
Vincent Stork
·
17 december 2025 16:22, gewijzigd 17 december 2025 16:22
De bewoners zijn tot op heden zeer te spreken over alle bezoekers. Handhaving kwam vandaag poolshoogte nemen na berichten over hordes mensen, maar waren ook zeer te spreken over de situatie. Paar zaken:
-
Parkeren in vakken of zijweg tegenover erf
-
Ga in de berm staan en niet tussen weg en fietspad. Er wordt soms serieus hard gereden. Let op bij oversteken
-
Loop niet zomaar tuinen in. Is ook niet nodig
-
Verder voor iedereen die nog (een keer) gaat veel succes en plezier!
Verder dikke complimenten aan iedereen en tot de volgende!
Wouter Puyk
·
17 december 2025 17:20, gewijzigd 17 december 2025 17:20
Goed geregeld Vincent en co!
Sven Valkenburg
·
17 december 2025 18:34, gewijzigd 17 december 2025 18:34
Geweldig, wat een mooi gebaar!
Eduard Sangster
·
18 december 2025 17:37, gewijzigd 18 december 2025 17:37
Super gedaan mannen ! Mooie graphic, leerzaam. Dank !
Phil Koken
·
19 december 2025 10:47, gewijzigd 19 december 2025 10:47
Ongelooflijk knappe ontdekking van deze 2 heren, waarvoor dank. Ook dank aan de sympathieke bewoners die al een week geinteresseerden vanaf de openbare weg in hun tuin laten kijken. Heel goed dat ze daarom in het zonnetje zijn gezet (en samen met de 2 "boosdoeners" op de foto staan haha).
Jan van der Laan
·
19 december 2025 12:09, gewijzigd 19 december 2025 12:11
Tim en Thomas, heel erg bedankt! Weer een goede ontdekking (Groene Fitis 2020) en iets zegt mij dat er nog vele zullen volgen. Hou dit vast!
En uiteraard dank aan de bewoners van no 35 die ons al bijna een week permanent in hun tuin laten kijken.
Marc Plomp
·
19 december 2025 17:51, gewijzigd 19 december 2025 17:51
Deze ochtend werd de vogel ook weer mooi gezien. Nogmaals een oproep voor de komende dagen (wat Vincent ook al eerder deed).
-
Ga niet de tuinen van mensen in, ook niet een beetje!!
-
Ga niet de akker op, ook niet op de grasrand tussen de akker en de haag (tuin).
-
Parkeer alleen op de daarvoor aangegeven P-plaatsen of in de berm van de zijweggetjes. Zorg dat ander verkeer er altijd door kan.
-
Let op het fietspad op fietsers!
Dank alvast voor alle medewerking komende dagen, het kan zomaar zijn dat de Maskergors nog dagen in en rond die tuin blijft hangen.
Sebastiaan Koppelle
·
19 december 2025 19:25, gewijzigd 19 december 2025 19:25
Mooie oproep Marc, vandaag meerdere mensen gezien die zich daar kennelijk toch niet aan konden houden.
Een toevoeging aan jou oproep vanuit mij is vooral aan een ieder om iedereen de ruimte te geven de vogel te bekijken. Vandaag stonden er een man of 60 bij het wilgencomplex toen ik hem daar terugvond. De vogel zat op een meter of 5 afstand en ging in de greppel foerageren. Kennelijk was 5 meter voor een aantal niet voldoende en stormde sommigen zó dichtbij dat de vogel direct weer opvloog waardoor de helft van de mensen de vogel niet heeft gezien op dat moment.
Dat had niet nodig geweest..
Luuk Punt
·
22 december 2025 09:55, gewijzigd 22 december 2025 09:55
Heel veel dank voor het vinden van deze klapper, Tim en Thomas!
Als "rode-lantaarn-dragers-van-de-mongolenwaaier" arriveerden Kees de Vries en ik gisteren met de eerste boot op Texel, waarna ons geduld en onze zenuwen bij huisnummer 35 langs de Pontweg danig op de proef werden gesteld! Gelukkig besloot de maskergors na ruim drie uur nagelbijtend wachten en speuren uit het veld met de groenbemester op te vliegen en kregen we een geweldige show!
Twee links met simpele filmpjes: link-1 en link-2.
Leo J.R. Boon
·
23 december 2025 15:00, gewijzigd 23 december 2025 15:00
Bij T&T moet ik denken aan T.N.T AC/DC......
https://www.youtube.com/watch?v=JJfT0n5zvZg
Daar is nu verandering in gekomen. These boys are dynamite!
Leo J.R. Boon
·
23 december 2025 21:28, gewijzigd 23 december 2025 21:28
Video:
Jan Hein van Steenis
·
5 januari 2026 11:24, gewijzigd 5 januari 2026 11:24
Gefeliciteerd met deze knappe vondst! In elk geval blijkt dat je ook fietsend een zeldzaamheid kan ontdekken: weer een excuus voor mezelf minder. Ik had op mijn wilgenrijke local patch zeer optimistisch Maskergors afgespeeld, maar nu begrijp ik dat ik met Witoogvireo meer kans op succes had gehad.
Na twee en een halve week vrezen dat het nu écht te koud voor hem zou worden, bleek hij zaterdag opvallend makkelijk te zien: ik hoefde nog geen half uur te wachten. Het was wel opvallend hoeveel mensen hem níet hoorden roepen.
(Mijn warmtekijker leverde in de tuin alleen mussen en een muis op, maar zonder dit apparaat stonden droomsoorten als Marsh Tapaculo nog steeds op mijn heard-only-lijst).
Edwin Schuller
·
1 april 2026 21:59, gewijzigd 1 april 2026 21:59
Inmiddels april 2026 en hij zit er nog steeds...
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.
