Dutch Birding

Dutch Birding · DB Terugblik oktober 2025

Wim Wiegant
 ·  6 november 2025  15:20, gewijzigd 6 november 2025  15:20

Veel meer werk dan aan dit maandoverzicht kunnen de heren Toy Janssen aan de ICT en Garry Bakker aan het correctiewerk bijna niet hebben gehad...!
De auteurs zijn de beide heren weer eeuwige dank verschuldigd...!

Robbin van Dijk
 ·  7 november 2025  06:23, gewijzigd 7 november 2025  06:24

Weer met genoegen gelezen Wim.

Met het gevaar 'muggenzifterig' te zijn vraag ik me bij tijd en wijle af wanneer men spreekt van een influx. Op grotere groepen grote kruisbekken in Nederland lijkt de term toepasbaar, maar geldt dit ook voor maskergorzen in West-Europese context? Valt een significante toename van het aantal dwaalgasten in een bepaald jaar te betitelen als influx en 'waar ligt de grens'?

Misschien ten overvloede: dit is overigens geenszins bedoeld als kritiek op het gebruik van de term in bovenstaand overzicht. :)

Peter Lindenburg
 ·  7 november 2025  11:41, gewijzigd 7 november 2025  11:42

heerlijk geschreven overzicht weer! Ik miste de grauwe fitis van 12 oktober op Schiermonnikoog, bij de Westerplas. En volgens mij heeft de Groene Glop op Schier een raddes gevangen op 7 oktober

Wim Wiegant
 ·  7 november 2025  17:10, gewijzigd 7 november 2025  17:10

Peter, dank je wel en ik heb een en ander aangepast.
Hoe ik te weten zou moeten zijn gekomen van die gevangen Raddes Boszanger op Schiermonnikoog, is me een raadsel...

Diedert Koppenol
 ·  7 november 2025  17:50, gewijzigd 7 november 2025  17:50

Wim, je checkt toch wel, net als Lonnie en ik áltijd deden, ook trektellen.nl? VRS Schiermonnikoog heeft ook nog een eigen website, maar die is zeker niet onvolprezen...

Wim Wiegant
 ·  7 november 2025  17:58, gewijzigd 7 november 2025  18:01

Diedert, om het eerlijk te zeggen kijk ik bijna nooit op trektellen.nl want ik zou niet weten hoe ik op deze site aan - voor de DB Terugblik - zinvolle informatie zou kunnen komen. Wie mij een korte cursus kan geven over hoe ik op deze site gevallen van zeldzame soorten zou kunnen achterhalen, wordt bij dezen van harte uitgenodigd...!

Andere websites, zoals de site die jij noemt, daar kijk ik eigenlijk nooit naar!
Ik kan wel aan de gang blijven...

Jan Hein van Steenis
 ·  7 november 2025  18:19, gewijzigd 7 november 2025  18:19

@Robbin: als er meer dan tien keer zoveel exemplaren van een soort gezien worden als in een normaal jaar, mag dat van mij best een influx genoemd worden.

De Maskergors lijkt in de laatste jaren overigens wel toe te nemen, dus misschien zal het achteraf geen influx meer blijken te zijn. Bij bijvoorbeeld de Bergheggenmus was het dat duidelijk wel.

Wim Wiegant
 ·  7 november 2025  18:39, gewijzigd 7 november 2025  19:29

Robbin,

Uit een artikel van Rob van Bemmelen uit de “Nieuwsbrief NZG”, waarin hij van den Berg & Bosman 1999 Zeldzame vogels van Nederland citeert:
Terwijl een influx
1) slechts een handjevol exemplaren kan betreffen,
2) niet wordt gekenmerkt door een bepaalde richting, en
3) vaak door bijzondere weersomstandigheden veroorzaakt wordt,
is er bij een invasie
1) wel sprake van een duidelijke richting en
2) ligt de oorzaak bij regelmatig optredende bevolkingsexplosies en/of
voedseltekorten.

In het boek van van den Berg & Bosman kon ik het zo gauw niet terugvinden, terwijl ik weet dat het er in staat...

Robbin van Dijk
 ·  8 november 2025  05:37, gewijzigd 8 november 2025  05:41

Bedankt Jan Hein en Wim.

Het gaat dus om de oorzaken achter de tijdelijke toename en niet zozeer de aantallen an sich.

Ger Meesters
 ·  10 november 2025  10:05, gewijzigd 10 november 2025  11:59

In Avifauna van Nederland 1, Zeldzame vogels staat het volgende op blz. 21:

Influx of invasie
Het onderscheid tussen de begrippen influx en invasie is vaak moeilijk te maken. In dit boek worden deze begrippen als volgt gedefinieerd. Een influx kan bij een zeldzame soort om slechts enkele exemplaren gaan en wordt niet gekenmerkt door een veel voorkomende richting. Influxen worden vaak door speciale weersomstandigheden veroorzaakt. Een invasie heeft gewoonlijk een noord/oost-zuid/west-richting. Invasies worden vaak door regelmatig optredende bevolkingsexplosies of voedseltekorten veroorzaakt. De frequentie waarin beide verschijnselen voorkomen kunnen in principe per soort verschillen van gemiddeld eens in twee jaar tot eens in twee eeuwen. Zie voor voorbeelden tabel 2.

Ruud van Beusekom
 ·  15 november 2025  22:42, gewijzigd 15 november 2025  22:42

De laatste voorjaarswaarneming van de Brileider was op 11 juni, en niet op 16 juni.

Wim Wiegant
 ·  16 november 2025  18:16, gewijzigd 16 november 2025  21:37

Excuus Ruud, je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Het is aangepast...

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?