Dutch Birding

Dutch Birding · Augustus 2025

Wim Wiegant
 ·  7 september 2025  16:51, gewijzigd 7 september 2025  20:45

Als altijd wensen de auteurs de noeste arbeid van Garry Bakker voor het nakijkwerk en Toy Janssen voor de ICT-zaken weer de hoogste lof te geven...!

Wim Wiegant
 ·  7 september 2025  21:29

Een van de eerste brandende vragen - in dit geval van het DB Terugblik-team zelf - is de volgende: welke soort zit er op het paaltje naast de Roodkopklauwier...?

Eric Menkveld
 ·  7 september 2025  22:50

Mannetje Grauwe Klauwier! Dit jaar 70 paar op het Dwingelderveld. Meer dan 1000 paar in Drenthe.

Wim Wiegant
 ·  7 september 2025  22:54

Geweldig!
Dank je wel Eric...!

Jan Hein van Steenis
 ·  7 september 2025  22:57, gewijzigd 7 september 2025  23:03

Er zijn al wel waarnemingen van Great-tailed Grackle in Europa:

1-2 vogels rond de Cap de Creus, Girona (2014), Gibraltar (2014), Nolton Haven, Wales (2023).

Alle natuurlijk niet aanvaard. Via Birdforum en de volgende samenvatting:

Grackles (Quiscalus) in the Iberian peninsula

Eduard Sangster
 ·  8 september 2025  00:04

@JH, klopt idd.

Deze en eerder deze artikelen van Birdguides geven een (iets recenter) overzicht van de gevallen in Europa, die idd allen niet aanvaard zijn. De Azoren liggen wat dichterbij Amerika, maar ik denk dat dat niet het verschil gaat maken en dat ook dit geval niet aanvaard zal worden. Op facebook schreef ik nog ergens:

Some thoughts on the pro's and con's...

++ The species' range is expanding in America with records regularly at the east coast last years

++ Recent hurricane Erin

++ Birds have wings, anything can happen

-- Previous 6 records in the WP (UK, Canaries, Spain mainland, France) are - as far as I know - not accepted and considered ship-assisted

-- The species only has short-distance migrantion of the northern birds

-- The range is primary central and southwest US (and further south to South America)

Dat de vogel in een havenstad zit en z'n staart mist (in de reguliere rui tijd) kan eveneens negatief uitgelegd worden.

Patrick Bouthoorn
 ·  8 september 2025  08:59

Wim,mooie samenvatting weer. Alleen de reality check van het Midden-Oosten leidt naar een Laughing Dove in Kroatie en niet naar de Lanner Valken.

Wim Wiegant
 ·  8 september 2025  11:12

Patrick, valken en duiven zijn meer verwant dan je denkt, maar ik heb de link toch maar aangepast...

Justin Jansen
 ·  10 september 2025  20:59

Ik denk dat dit een nieuw Nederlands record Zwarte Ooievaars is (50 stuks op een locatie), misschien toch wel passend om deze er nog tussen te proppen.....

Jan Hein van Steenis
 ·  11 september 2025  10:34

Wat leuk – alleen al om de naam Jeu "zet die scope nou op" van Rijswick weer eens te lezen.

Ik kan me een melding van een groep van 150 Zwarte Ooievaars bij Eindhoven herinneren (20 jaar geleden?), maar ik heb altijd vermoed dat dat gewoon verre Ooievaars waren...

Edwin Schuller
 ·  12 september 2025  01:57

Typo in "Amerikaanse Bonbekplevier" :)

Wim Wiegant
 ·  12 september 2025  11:44

Ook de commentaren van Justin en Edwin hierboven zijn verwerkt...

Bram Ubels
 ·  21 september 2025  06:20, gewijzigd 21 september 2025  06:20

Mooi overzicht weer Wim! Ik mis alleen een Zwartkopgors (Rottumerplaat, 20 augustus).

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?