Dutch Birding

Fotogalerij · Purperkoet · 26-08-2025 · ZH 38-11-51 · Wietze Janse

Jan Hein van Steenis
 ·  26 August 2025  20:31, gewijzigd 26 August 2025  20:31

Bekende locatie!

Edwin Schuller
 ·  26 August 2025  20:58, gewijzigd 26 August 2025  20:58

Heeft 'ie zich daar nou vier jaar lang weten te verbergen? Of zit er een Purperkoetenkweker om de hoek?

Max Berlijn
 ·  26 August 2025  21:18, gewijzigd 26 August 2025  21:18

Gewoon een goed gebied met veel waarnemers.

Garry Bakker
 ·  26 August 2025  23:53, gewijzigd 27 August 2025  01:39

Voor de goede orde en om slappe suggesties te voorkomen: dit is niet de locatie waar Jenny van Dorland de Purperkoet op de ochtend van 22 december 2021 met krakende vorst ontdekte, dat was op de stoep van garagebedrijf Bode aan de rand van het dorp Zevenhuizen (ZH). De vogel heeft vanaf daar, met vogelaars in zijn kielzog, maar liefst een kilometer gewandeld en stukjes gevlogen om pas later die dag in het plasdrasgebied te belanden, waar hij tot en met 28 december 2021 verbleef en waar er vanavond verbazend genoeg bijna vier jaar later weer een zat. Er is daar sindsdien heel veel gevogeld door mij en anderen, waaronder de ontdekker van vandaag, Hans van Kersbergen, zowel in dit stukje als het omringende gebied, met plenty geschikt leefgebied voor deze soort. De kans dat hij zich hier vier jaar aan het zicht onttrokken heeft lijkt me uiterst klein. Dat het nu om dezelfde, terugkerende vogel gaat, lijkt me dan wel weer kansrijk, gelet op de grote zeldzaamheid in NL. Maar toeval bestaat! In Zevenhuizen (ZH) en omgeving zijn mij geen kwekers van Purperkoeten bekend. Ik zie geen reden om te twijfelen aan een wilde herkomst.

Jan Hein van Steenis
 ·  27 August 2025  07:47, gewijzigd 27 August 2025  07:48

Ik vond het alleen opmerkelijk, niet meteen zo paranoïde!

Garry Bakker
 ·  27 August 2025  08:05, gewijzigd 27 August 2025  08:34

Ik vond het ook niet meteen zo paranoide, JH ;-). Ik denk alleen dat herkomst en het (terugkeer)gedrag twee dingen zijn die niet met elkaar te maken hoeven te hebben.

Max Berlijn
 ·  27 August 2025  10:30, gewijzigd 27 August 2025  10:31

Mensen, als je weet hoe algemeen ze zijn geworden zal je begrijpen dat er nog vele zullen volgen en ja dan vaak in geschikte gebieden, zoals dit.

Edwin Schuller
 ·  27 August 2025  14:30, gewijzigd 27 August 2025  14:30

"Opduiken in geschikte gebieden" vind ik wat anders dan "opduiken op exact dezelfde plek" :)

Maurice van Veen
 ·  27 August 2025  21:46, gewijzigd 27 August 2025  21:46

Ik ken het gebied erg goed en was gister ook even van mening dat we deze vogel mogelijk al 3,5 jaar missen, ondanks dat er bijna dagelijks vogelaars langslopen.

Echter, nu vandaag de ene na de ander foto voorbij komt van een Purperkoet die zich niet terug trekt in het gebied durf ik na 24 uur wel te zeggen dat toeval bestaat.

Garry Bakker
 ·  27 August 2025  22:15, gewijzigd 27 August 2025  22:20

Over terugkeergedrag gesproken: kijk hier even wat Meerkoeten - een verwante 'waterkip' die ook heel goed kan vliegen- soms doen. De afstand Zevenhuizen-meest nabij broedgebied Purperkoet, is korter...

Rob Poot
 ·  27 August 2025  22:18, gewijzigd 27 August 2025  22:18

Ik tel gelukkig niet maar als ik dat zou doen zou ik de vorige 2 niet mee tellen. Teveel op aan te merken. De lokatie is wel erg toevallig voor een mega die overal had kunnen gaan zitten maar toch de vorst overleefd heeft en nog eens terug wilde naar die fantastische plek. Toeval bestaat niet onbeperkt.

Garry Bakker
 ·  27 August 2025  22:22, gewijzigd 27 August 2025  22:59

Dat vogels graag terugkeren (wat hier het geval lijkt) naar een geschikt leefgebied, in dit geval een fantastisch rietmoeras, daar lijkt me nu juist niks toevalligs aan. Je hoeft alleen maar wat meer inzicht te hebben in de 'life histories' (ring- en afleesplekken) van vogels, om dat te snappen. De vogel was vanavond uiterst bekwaam begonnen om een rietrand te slopen. Iets dat ik ze in een kooi niet snel zie leren, maar de waarheid over de herkomst ligt, zoals meestal, in het midden.

David Uit de Weerd
 ·  27 August 2025  22:59, gewijzigd 27 August 2025  23:00

Garry, het slopen van een rietrand leren ze uiteraard niet in een kooi. Maar de vraag is waar dergelijk gedrag vandaan komt. Is het afgekeken van andere vogels (ouders/moeder) of al 'opgeslagen' in de 'genen'? Bij dat laatste kan een kooivogel dat in vrijheid ook doen, lijkt mij.

Vergelijk het met mijn viervoeter: als blijk van genegenheid legt hij zijn poot op mijn hand. Heeft hij dat geleerd van zijn moeder in zijn eerste acht weken of is dat 'opgeslagen' in de 'genen'? Ik denk het laatste.

Overigens acht ik de kans op wilde vogels groter dan escape.

Garry Bakker
 ·  27 August 2025  23:09, gewijzigd 27 August 2025  23:14

Eens, David. Ik denk dat ze dit gewoon kunnen zodra ze volgroeid zijn. Op basis van de zichtbare schade die in een dag is aangebracht, lijkt de vogel niet al weken op de plek van vandaag en gister te zitten. Het verse 'spoor' van geknakte stengels in de rand is goed waarneembaar.

Max Berlijn
 ·  27 August 2025  23:51, gewijzigd 28 August 2025  00:12

Volgens mij is bij de vorige twee al vastgesteld dat dit taxon van de Purperkoet (in de Avilist toch weer een soort, toch?) erg weinig gehouden wordt en die die in een kooi zitten/zaten vaak project vogels waren, contra Grijskoppurperkoeten dus dat er drie ontsnappen in NL is nagenoeg onmogelijk. Zoals gezegd het optreden loopt synchroon met de explosie van de soort aantallen in Zuid-Europa. Rob P. is natuurlijk weer aan het proberen alle twitchers op de kast te krijgen..😉

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?