Bowheads

Jelle Scharringa  ·  16 februari 2017  17:43

Mooi verhaal Gerard! Ben benieuwd naar de bundel...

Max Berlijn  ·  17 februari 2017  07:35, gewijzigd 17 februari 2017  08:19

Mooi verhaal, het is meer dan eens gebeurt dat een zoogdier "de beste soort" van een vogelreis werd. Je verhaal toont ook aan dat deze hobby je kan helpen in moeilijke tijden (oorlogsjaren) of dat nu middels de hoop op het ooit zien van een Bowhead, een super trekdag of een eerste zingende Tjif is...

Jan Hein van Steenis  ·  17 februari 2017  22:03

Heel leuk verhaal. Ik had ooit een jeugdencyclopedie "uit de tijd dat Gerard een jongen was" waarin werd geschreven hoe geweldig het was walvisvaarder te zijn (en met de Willem Barendsz kon die droom nog waarheid worden ook!)

Hans Verdaat  ·  19 februari 2017  22:18

Mooi verhaal! Een paar weken eerder, op 6 juni, zagen we vanaf de Plancius (het zusterschip van de Ortelius) ook enkele Bowheads. Het was geweldig om deze mystieke dieren door het zeeijs te zien zwemmen. Voor die bewegende beelden zie Bowhead Whale - Balaena mysticetus

Hans Gebuis  ·  21 februari 2017  20:58

Heel fijn weer Gerard.Dat boek zal gretig aftrek vinden.

En wijze woorden ook van Max.Ik laaf me aan de,wellicht,minder spannende dingen.Maar die mij in ieder geval jaarlijks nog vreugde schenken.

Lennart Verheuvel  ·  22 februari 2017  11:28

Goed verhaal! Wij hadden 'm een paar dagen eerder ook op 81 graden NB, gaaf dat zo'n beest gewoon blijft rondhangen! Zie ook: http://lennartv.blogspot.nl/2016/07/maandag-20-juni-de-klapper-van-de-reis.html

Laurens Steijn  ·  25 februari 2017  00:44

Leuk om te lezen Gerard, mooie herinneringen en prachtig verhaal!

Hans Verdaat  ·  31 maart 2017  23:52

Vandaag 31-3-2017 is er een Bowhead Whale gezien voor de Belgische Kust !!

Een MEGA voor de Noordzee. Zie waarnemingen.be


Remco Hofland  ·  10 april 2017  23:29

UPDATE! Vanavond, 10 april 2017 is een Groenlandse Walvis (naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde exemplaar als ruim een week geleden in België) kort onder de kust gezien bij Vlissingen (19.40 uur). Het dier zwom in noordelijke richting en werd met donker voor het laatst voor de kust van Westkapelle gezien.

Remco Hofland  ·  10 april 2017  23:37

Een verzoek aan mensen die gaan zoeken morgen: graag locatie van het dier zsm via de Dutch Bird Alerts doorgeven, met daarbij als extra informatie het gedrag (hoe ver, welke kant uitzwemmend etc).

Let op! Piep met 'zeldzame soort', NIET met 'zeldzaam zoogdier' (die laatste optie werkt op dit moment niet).

Remco Hofland  ·  10 april 2017  23:52

Zie https://www.zeezoogdieren.org/wordpress/2017/04/10/walvis-voor-vlissingen/ voor een filmpje van vanavond, waarbij in ieder geval 2x een blow te zien is, op een (door mij) geschatte afstand van 200m uit de kust.

Remco Hofland  ·  13 april 2017  22:11

Middels een speciaal voor dit feit gecharterde Cessna is vanavond per vliegtuig gezocht naar de Groenlandse Walvis. Tussen c 18.45 en 21.00 uur vloog men vanaf Rotterdam Zestienhoven via Rockanje, Goedereede, Westkapelle, Vlissingen, richting Terneuzen, Breskens, Westkapelle, via vuurtoren Ouddorp, Maasvlakte, over Europoort/Nieuwe Waterweg terug naar Rotterdam Zestienhoven. Helaas is-ie (nog) niet teruggevonden, maar het is inmiddels bekend dat het dier zich eens in de week kort onder de kust laat zien, dus ... dit weekend nieuwe kansen!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?