Poelsnip · 2015-04-28 · Marsstraat, Broekhuizen, Limburg, · Arnoud B. van den Berg

Arnoud B van den Berg  ·  30 april 2015  09:29, gewijzigd 1 mei 2015  22:13

opname gemaakt vanaf 1 uur in de middag vanuit de auto met een parabool/microfoon op statief, van dichtbij zonder dat de vogel het opmerkte (zie ook fotos) en beschut tegen de wind; bij eerste opname was de vogel nog niet zichtbaar, hij stond vermoedelijk onderaan de dijk tegen de weg aan terwijl ik meende dat het geluid aan de overkant van de plas werd gemaakt, tot hij plots tevoorschijn kwam; behalve die van Dick van de vorige dag zijn geen andere zangopnamen bekend (van deze soort voor NL)

Rob van Bemmelen  ·  30 april 2015  11:49

Fraaie opname Arnoud! In Zweden hoor ik vaak een onregelmatige reeks heel zachte en korte roepjes voorafgaand aan de zang en het dansje. Liet deze vogel dergelijke roepjes ook horen? Ik vraag me af of die roepjes een soort introductie vormen voor de zang of misschien van naburige vrouwtjes zou kunnen komen.

Arnoud B van den Berg  ·  30 april 2015  12:24, gewijzigd 30 april 2015  16:25

Rob: Als ik opnamen van een baltsplaats in oostelijk Polen met die van de Broekhuizenvogel vergelijk, zie ik bij de Poolse veel meer tonen en een twee tot drie keer zo lang durende zang (6 sec ipv 2 sec). De vogel van Broekhuizen liet steeds (4x) dezelfde sobere reeks horen, een enkele keer met een extra toontje aan het eind, maar verder geen zachte roepjes ervoor of erna. Denk dat de uitgebreide zang pas komt wanneer hij op de baltsplaats is; maar misschien dat vogels in Polen deze sobere zang ook tijdens het foerageren midden op de dag laten horen.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?