Siberische Tjiftjaf · 2011-12-30 · Amsterdamse Waterleidingduinen thv De Zilk · John van der Woude

Maarten Wielstra  ·  31 december 2011  12:46, gewijzigd 31 december 2011  12:49

Ik ben benieuwd naar sonagrammen. Het klinkt niet klassiek. Maar ook deze roep zou in de toekomst nog wel eens interessant kunnen zijn als we meer weten van de variatie binnen tristis-roep. Zo op gehoor doet me deze roep wel denken aan deze:

http://waarneming.nl/waarneming/view/45564083

Ik ben benieuwd naar de mening van Arnoud over de opname, alsook naar zijn huidige mening betreft mijn linkje.

Maarten Wielstra  ·  31 december 2011  17:07, gewijzigd 31 december 2011  17:55

mmmm de Zilkervogel klink wel eens stuk lager dan die link van mij. Maar lijkt wel veel minder vlak, meer dalend op het eind in vergelijking met de Berkheide-vogel. Ik zie ook dat Arnoud hem als zeker meld, en Arnoud doet dat niet zomaar.

Als je meeleest Arnoud, vind je het geluid uit de link (van mijn vorige post) nog steeds passend op tristis? Bij CDNA denken ze er namelijk niet zo over.

Arnoud B van den Berg  ·  1 januari 2012  01:04

Maarten: heb vanavond de sonagrammen bekeken en die zien er anders uit dan standaard tristis. De roep laat een rechte lijn zien die op de bovenzijde horizontaal blijft maar vanaf een derde deel neerwaarts steeds breder wordt. Heb de opnamen daarom naar Magnus gestuurd en die zei dat zulke roepjes 'vrij normaal' zijn voor ibericus in Portugal. Maar een ibericus kan het natuurlijk niet zijn: de vogel was niet geelgroen maar grijsbruin en ik weet van maar een enkel wintergeval ten noorden van de Sahara: op Sicily (fide Magnus). Dus kennelijk past deze roep binnen de wintervariatie van tristis, net als het geluid van jouw link...

Maarten Wielstra  ·  1 januari 2012  12:37

Interessant! Nu ben ik heel benieuwd naar:

-tristis geluidsopname met soortgelijke roep uit de gebruikelijke overwinteringsgebieden

-collybita/abietinus geluidsopname met soortgelijke roep

Want met wat we nu weten komen dergelijke tristis in Nederland niet voor aanvaarding bij CDNA in aanmerking. Zonde!

Kasper Hendriks  ·  2 januari 2012  20:18

hmmm ik was 24 dec jl bij de Berkheide vogel

het lukte me toen niet opnamen te maken, maar ik meen me te herinneren dat de vogel toen meer een geluid maakte als in huidige opname, dan als in de opname die Arnoud maakte op 27 dec jl in Berkheide. Dus een wat langer en gebogen roepje....

 

misschien zijn er onder de vele vele waarnemers van de Berkheide vogel mensen die dit kunnen beamen?? ik ben er zo goed als zeker van.

 

 

Maarten Wielstra  ·  3 januari 2012  12:58

Dat zou waardevol zijn!

Als Ruud van Beusekom meeleest, heb je nog die oude opnamen kunnen omzetten van die tweelettergrepige zangerige tristis?

Ik heb naar aanleiding van deze discussie opnieuw twijfel gezaaid bij CDNA betreft de Noordwijk2003 vogels, maar omdat er teveel onzekerheid is met de huidige kennis, zal dit binnen nu en straks geen geaccepteerd geval opleveren.

Magnus noemde de 2003 vogels tevens tristis in 2009/10, maar ik denk dat niemand momenteel verder komt dan een sterk vermoeden.

Laten we ook dit soort niet-klassieke tjiffen in de winter goed blijven documenteren, zowel in NL als op vakantie.

 

Arnoud B van den Berg  ·  4 januari 2012  11:34

Over een paar weken, wanneer ik wat tijd heb, zal ik de vele roepjes afluisteren die ik afgelopen zomer in Tomsk opgenomen heb: om te zien hoe groot de variatie van adulte in de zomer is. De variatie bij wintervogels lijkt me lastig te bepalen: misschien kan dat nog het beste bij ons in West-Europa (in centraal Azie zal het vast te koud zijn voor de overlevingskansen van incidentele overwinteraars). In het normale wintergebied in het zuiden van Azie lijkt het me lastig de roepjes met zekerheid te determineren omdat je daar meerdere (tjif)taxa moet zien uit te sluiten.

Maarten Wielstra  ·  4 januari 2012  11:59

Cool Arnoud! Ik ben benieuwd! Dan leren we weer wat meer, al zullen de afwijkende roepjes misschien vooral door 1e jaars worden geproduceerd. In West-Europa is het probleem dat we het moeten hebben van vogels die naast niet-klassieke roepjes, ook klassieke roepjes en/of zang produceren. En op de een of andere manier heb ik nog nooit een voorbeeld gezien waarbij dit fenomeen 'onomstotelijk' wordt aangetoond. Steeds is onduidelijk in hoeverre een gewone tjif het vertroebeld, en in het andere geval roept de vogel OF alleen maar afwijkend, OF alleen maar 'straight' (waarbij het niet zeker is of het om 1 en dezelfde vogel gaat) . Dus Ruud, als je die oude opname nog kan oplappen...!

Arnoud B van den Berg  ·  3 februari 2012  12:03

Sergey Gashkov heeft in verband met de AWD-vogel wat roepjes van tristis gestuurd van de laatste maanden van het jaar uit Tomsk (waar tristis een van de talrijkste soorten is); deze roepjes zijn ook dalend in toonhoogte, met een knikje halverwege.

John van der Woude  ·  3 februari 2012  14:22

Sergey's opname lijkt inderdaad veel op de mijne uit de AW-duinen. Van beide heb ik sonogrammen gemaakt, zie
http://www.jvanderw.nl/Diversen/tristis.html

De vergelijking van beide sonogrammen laat weinig ruimte meer voor twijfel: die van de AW-duinen is ook tristis.

Nu zelf nog eens naar Tomsk! Zie ook www.tomskbirds.org

Maarten Wielstra  ·  5 februari 2012  12:49

BAM!

Arnoud B van den Berg  ·  9 februari 2012  16:09

PS: Sergey informeerde me dat zijn opnamen (zie hierboven bij John 3/2/12) op 14 september 2011 zijn gemaakt bij het vliegveld van Tomsk.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?