Voor wie het nog niet had begrepen: Wim Wiegant schrijft over de Nederlandse zeldzaamheden, maar Eduard Sangster over de WP-zeldzaamheden. Uiteindelijk moeten Garry Bakker - deze keer wel héél erg - en Toy Janssen op het gebied van respectievelijk feiten en ICT de touwtjes aan elkaar knopen. Wat een team...!
Mei 2025
Wim Wiegant · 5 juni 2025 20:42
Bas van den Boogaard · 5 juni 2025 21:13
Wederom een fijn stuk heren! Je zou zeggen dat een Blonde ruiter in Noord-Brabant ook niet misstaat in dit overzicht, toch? Zeker in de woeste binnenlanden van Nederland behoorlijk zeldzaam.
Michiel Schoonderwoerd · 5 juni 2025 21:39
Heerlijk weer Wim en Eduard.
Twee kleine oppoetsers:
De nieuwe soort voor NL mist een dikdrukking van de naam. En de Savannegors op Unst mist het numerieke deel van de datum.
Wim Wiegant · 5 juni 2025 23:33
Bas en Michiel, een en ander is aangepast...
Arnoud B van den Berg · 6 juni 2025 09:10, gewijzigd 6 juni 2025 21:00
Prachtig werk, Eduard en Wim!
Mooi proza maar bij wat je schrijft over Groene Bijeneter kun je bedenken dat eerdere gevallen mogelijk/vermoedelijk ook chrysocercus waren; om dat met zekerheid te zeggen heb je ongetwijfeld wel betere foto's nodig.
En over het (reflexmatige) commentaar op Nederlandse naamgeving: Afrikaanse Groene Bijeneter lijkt me niet zo goed voor chrysocercus omdat de andere ondersoort ook in Afrika voorkomt (Noord-Egypte). Verder broedt chrysocercus - als typische woestijnsoort - bij oases ten zuiden van het Atlas-gebergte, een gebied dat bekend staat als de 'Sahara'.
PS: Misschien ben je in de war met Merops superciliosus, die in heel groot deel van O- en Z-Afrika broedt, en tot 2001 (Fry) tot dezelfde soort werd gerekend als M persicus (die in Afrika een veel kleiner leefgebied heeft)?
Wim Nap · 6 juni 2025 09:41
Mooi overzicht Wim. Wat de Vale Gieren betreft, die werden ook in de provincie Groningen gezien, maximaal 10 op 31 mei, vanaf Blijham/Oudeschans westwaards, uiteindelijk tot boven Stad.
Dennis Meeuwissen · 6 juni 2025 13:16
Vorkstaartplevier was de tweede voor Limburg na een geval in 2022.
Rinse van der Vliet · 6 juni 2025 13:49, gewijzigd 6 juni 2025 14:05
Mooi stuk, veel zeldzaamheden.
Chrysocercus broedt óók in drie regio's ten zuiden van de Sahara: ZW-Mauretanië/NW-Senegal; ZO-Mali; Lake Chad. Alle drie op de breedtegraad die ruimschoots valt binnen de Sahel. Nog los van de winterverspreiding in (sub)tropisch West-Afrika (voornamelijk in een strook langs de kust t/m Liberia). Dus Saharaanse Groene Bijeneter dekt de lading niet helemaal. Als alternatief lijkt me West-Afrikaanse Groene Bijeneter overigens geen goed idee ivm eventuele verwarring door Afrikaanse Kleine Groene Bijeneter (Merops viridissimus).
Of is er onderzoek waaruit blijkt dat de populatie(s) in de drie bovengenoemde regio's een andere ondersoort betreffen?
Martijn Bunskoek · 6 juni 2025 13:58
Weer heerlijk stuk! Ik mis nog de Schreeuwarend(en) die op 11 mei over Witharen en de Eemshaven vloog/vlogen?
Thomas Wakker · 6 juni 2025 15:28
De Dwergarend van 16 mei op het Dwingelderveld misschien nog het vermelden waard?
Wim Wiegant · 6 juni 2025 17:22
Dank voor de correcties!
De teksten over Groene Bijeneter, Vorkstaartplevier en Vale Gier zijn aangepast en Dwergarend en nog een Schreeuwarend zijn opgenomen.
Edwin Schuller · 6 juni 2025 18:51
Wat tikfoutjes: "Schreeuwarendgezien", "badiusheeft" en "<>Amoerroodstuitzwaluw". Verder weer een leuk stukje leesvoer, ook al heb ik dan deze maand alles gemist :).
Wim Wiegant · 6 juni 2025 23:44
Nu mét de "vergeten" foto van de Buffelopeend, met excuses aan de fotograaf...!
Én de door Edwin aangegeven tikfoutjes zijn ook aangepast...!
Thijs de Groot · 7 juni 2025 00:19, gewijzigd 7 juni 2025 00:21
Weer een puik stuk om te lezen, met fraaie foto's!
Kritische noten:
De Lesser Moorhen moet zijn Afrikaans Waterhoen i.p.v Purperhoen.
En de Groene Bijeneter (Blue-cheeked Bee-eater in het Engels) veranderen in Afrikaanse Groene Bijeneter levert weer verwarring op met de al bestaande African Green Bee-eater (Afrikaanse Kleine Groene Bijeneter). Logischer zou dus Blauwwangbijeneter zijn.
Ik pleit ervoor dat de Nederlandse namen vaker gewoon vertalingen van de alom gebruikte Engelse namen worden, want de logica is geregeld ver te zoeken. Wellicht is de komst van de AviList een perfect moment om ook de Nederlandse namen eens op te schonen.
Robert Keizer · 7 juni 2025 08:15
Mooi stuk weer Wim en George! Ik mis nog ( de grotendeels stilgehouden) adulte man kleine vlieg op Veluwezoom vanaf 26 mei
Wim Wiegant · 7 juni 2025 08:20, gewijzigd 7 juni 2025 08:22
Robert, ik kan natuurlijk moeilijk schrijven over dingen die ik niet weet.
Verder denk ik dat je George zijn broer bedoelt...! George is onschuldig!
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.
Forum spelregels
Dutch Birding Association beoogt met het forum in de fotogalerij de lezer een platform te bieden waarop informatief en inhoudelijk gediscussieerd kan worden over zeldzame en schaarse vogels. Het forum staat daarmee in het verlengde van het (semi-) wetenschappelijke karakter van het blad Dutch Birding.
Om het gebruik van het forum in goede banen te leiden, heeft Dutch Birding de volgende regels opgesteld: de moderatoren kunnen reacties verwijderen die
- een degelijke onderbouwing van de determinatie missen
- als beledigend of kwetsend kunnen worden ervaren door andere forumgebruikers
- off-topic zijn
- spam of reclame bevatten
- zij beschouwen als trolling
Auteurs die zich niet houden aan de bovenstaande regels krijgen een waarschuwing en bij herhaling van het overtreden van bovenstaande regels behoudt het DBA bestuur zich het recht voor om het account van de auteur te blokkeren.
De moderatoren hebben het recht om zonder opgaaf van reden, onder verwijzing naar de spelregels, reacties te verwijderen.
Erger je je aan het trollen van anderen, realiseer je dan dat met niet-reageren cq doodzwijgen het trollen het snelst stopt. Reageer niet! Sein de moderatoren in via foto@dutchbirding.nl, zodat zij gepaste actie kunnen ondernemen.