Blyth's Tragopan · 30-04-2025 · Mishmi Hills, India. · Pieter de Groot Boersma

Max Berlijn  ·  15 mei 2025  09:25

Mooi misschien wel onze vogel? Dat is een man die vaak goed meewerkt. 

Lieven De Temmerman  ·  15 mei 2025  12:46

Ik zag dit voorjaar heel veel Blyth's foto's passeren, van mannetjes die open en bloot zaten voor langere tijd. Gaat het hier telkens (of vaak) om hetzelfde (niet-schuwe) individu, vraag ik mij dan af?

Jan Hein van Steenis  ·  15 mei 2025  15:08

Vermoedelijk. Toen ik in Eaglenest was, liet het "niet-schuwe" mannetje zich bij diverse bezoeken aan de locatie niet zien. En die Temmincks (vast ook dezelfde vogel!) hoorde ik alleen.

Pieter de Groot Boersma  ·  15 mei 2025  15:22, gewijzigd 15 mei 2025  16:57

Dit mannetje (en zijn metgezellin) waren te Mishmi Hills te vinden bij een flinke haarspeldbocht, iets boven het beste gebied voor de Purple Cochoa's. Een nieuwe locatie voor deze soort. Een paartje en hun kuiken zijn enkele maanden geleden door een jager doodgeschoten nabij een wegrestaurant, hogerop de berg. Dit waren blijkbaar de vogels die vorig jaar (of jaren) veelvuldig door vogelaars werden gezien. 

Jildert Hijlkema  ·  15 mei 2025  15:54

Die inmiddels doodgeschoten vogel werd inderdaad veelvuldig gezien bij een vuilstort van een wegrestaurant. Overigens is het op deze plek vrijwel onmogelijk om vogels te fotograferen zonder plastic, afval of etensresten. Veel vogelaars doen de plek desondanks toch aan, omdat vogelsoorten zoals Dark-rumped Rosefinch, Black-faced Laughingthrush, Yellow-billed Blue Magpie, Slender-billed Scimitar Babbler en met name Streak-throated Barwing zich er met regelmaat fantastisch laten zien. 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?